Efektivitas Pengelolaan Madrasah Ibtidaiyah terhadap Pengaruh Adversity Quotient, Time Management, dan Communication Management Kepala Madrasah
Abstract
The purpose of the study was to find the effect of adversity quotient, time management, and communication management of madrasah principals on the effectiveness of the management of Madrasah Ibtidaiyah (MI) in Lombok, West Nusa Tenggara for the academic year 2020/2021. This research method is quantitative with the sampling method in the form of a survey. Data analysis was carried out using path analysis techniques. The results showed that 1) adversity quotient, time management, and communication management of the madrasah principal had a direct positive effect on the effectiveness of madrasah ibtidaiyah management; 2) the adversity quotient has a direct positive effect on the time management and communication management of the head of Madrasah Ibtidaiyah. In conclusion, there is an effect of Adversity Quotient, Time Management, and Communication Management of Madrasah Principals on the Effectiveness of Management of Islamic Madrasahs in Lombok, West Nusa Tenggara Province for the 2020/2021 Academic Year.
Keywords: Adversity Quotient, Communication Management, Head of Madrasah, Time Management
References
Afandi, S. A., & Anwar, K. (2017). Governability Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah di Madrasah Dasar Negeri 18 Pekanbaru Tahun 2013-2015. Disertasi. Universitas Riau. Pekanbaru
Ahmad, C., & Hakim, I. A. (2020). Manajemen Waktu Lembaga Pendidikan Islam dalam Perspektif Al-Qur’an. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam), 2(1), 87-97. https://core.ac.uk/download/pdf/328167797.pdf
Beerkens, M. (2018). Evidence-Based Policy and Higher Education Quality Assurance: Progress, Pitfalls and Promise. European Journal of Higher Education, 8(3), 272-287. https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1475248
Budianto, N. (2017). Implementasi Pengembangan Sekolah dan Madrasah Islam Unggulan sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan Islam. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 8(1), 109-126. https://doi.org/10.36835/falasifa.v8i1.42
Data Mataram Kota. 2021. Jumlah Madrasah, Guru dan Murid Madrasah Ibtidaiyah (MI) di Kota Mataram Tahun Ajaran 2020/2021. http://data.mataramkota.go.id/
Dwiayuni, M. A. (2020). Keterampilan Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah dalam Perspektif Manajemen Perubahan. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 4(2), 55-66. https://core.ac.uk/download/pdf/328160583.pdf
Fajar, M., Mattalatta, M., & Natsir, M. (2020). Pengaruh Manajemen Waktu, Motivasi Mengajar, dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kompetensi Professional Guru di Yayasan Pendidikan Tamalatea Kota Makassar. YUME: Journal of Management, 3(1), 111-112. https://core.ac.uk/download/pdf/326758272.pdf
Hastuti, T. D. (2018). Student Profile with High Adversity Quotient in Math Learning. Journal of Physics: Conference Series, 983(1),. https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/983/1/012131/meta
Hidayat, A., & Machali, I. (2018). The Handbook of Education Management (2nd ed.). Jakarta: Prenadamedia Group
Herman, H. (2020). Perilaku Komunikasi Kepala Madrasah dalam Peningkatan Kinerja Guru. Idarah (Jurnal Pendidikan dan Kependidikan), 4(1), 59-72. https://doi.org/10.47766/idarah.v4i1.837
Hou, A. Y. C., Kuo, C. Y., Chen, K. H. J., Hill, C., Lin, S. R., Chih, J. C. C., & Chou, H. C. (2018). The Implementation of Self-Accreditation Policy in Taiwan Higher Education and its Challenges to University Internal Quality Assurance Capacity Building. Quality in Higher Education, 24(3), 238-259. https://doi.org/10.1080/13538322.2018.1553496
Iskandar, A. Y. (2018). Kewenangan Pemerintah Provinsi Jawa Timur dalam pengelolaan sekolah menengah atas sederajat dalam undang-undang nomor 23 tahun 2014 tentang pemerintahan daerah dalam perspektif siyasah dusturiyah: studi kasus di Kabupaten dan Kota Mojokerto. Disertasi. UIN Sunan Ampel Surabaya. Surabaya
Mempenas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2007 tentang Standar Pengelolaan Pendidikan oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. https://sumsel.bpk.go.id/?p=1560
Muztaba, M. (2019). Pengaruh Adversity Quotient dan Spiritual Quotient terhadap kinerja Guru di SD Al-Azhar 46 Grand Depok City, Kota Depok. Disertasi. Institut PTIQ Jakarta. Jakarta
Nugroho, S. (2019). Kontribusi Komunikasi dan Keterampilan Manajemen Konflik Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 7(1), 17-25. https://doi.org/10.21831/jppfa.v7i1.24774
Presiden RI. (2017). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintahan Daerah. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38685/uu-no-23-tahun-2014
Purba, B., Gaspersz, S., Bisyri, M., Putriana, A., Hastuti, P., Sianturi, E., & Giswandhani, M. (2020). Ilmu Komunikasi: Sebuah Pengantar. Medan: Yayasan Kita Menulis
Rusmayati, R. (2017). Pemahaman Manajemen Berbasis Sekolah dan Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Tanzhim, 1(02), 74-85. http://www.jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tanzhim/article/view/44
Simamora, S. B. H., Entang, M., & Patras, Y. E. (2021). Peningkatan Organizational Citizenship Behavior (OCB) dengan Cara Adversity Quotient (Aq) Dan Servant Leadership pada Guru SMK Berstatus PNS Se-Kota Bogor. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 30-37. https://doi.org/10.33751/jmp.v9i1.3365
Umar, M., & Ismail, F. (2018). Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan ISLAM (Tinjauan Konsep Mutu Edward Deming dan Joseph Juran). Jurnal Ilmiah Iqra', 11(2), 11-24. http://dx.doi.org/10.30984/jii.v11i2.581
Wibowo, A., & Subhan, A. Z. (2020). Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 3(2), 108-116. http://dx.doi.org/10.24014/ijiem.v3i2.10527
Yanto, M., & Fathurrochman, I. (2019). Manajemen Kebijakan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 7(3), 123-130. http://repository.iaincurup.ac.id/id/eprint/160
Ylivuori, S. (2017). Time Management and Autonomous Subjectivity: Catherine Talbot, Politeness, and Self-Discipline as a Practice of Freedom. Journal of Early Modern Studies, 6, 113-132. https://core.ac.uk/download/pdf/228563842.pdf