Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Keterampilan Berkomunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru

  • Ahmad Gawdy Prananosa STKIP PGRI Lubuklinggau
  • M. Rusni Eka Putra STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Armi Yuneti STKIP PGRI Lubuklinggau
  • Rusi Rusmiati Aliyyah Universitas Djuanda Bogor

Abstract

This study aims to determine the effect of the principal's leadership style and communication skills on the performance of high school teachers in North Musi Rawas Regency. The research method in this study uses a quantitative approach, using multiple regression analysis. The results of the study used multiple regression analysis with the classical least squares method (Ordinary Least Square), then assumption tests include; multicollinearity, heterokedasticity, autocorrelation, normally distributed. While the statistical hypothesis using the T test and F test. The results of the analysis of variable X1 obtained t-count = 2.644 and p-value = 0.027 / 2 = 0.013 <0.05, meaningful leadership style has a positive effect on teacher performance. Then from the results of the analysis of variable X2 obtained t-count = 2.526 and p-value = 0.013 / 2 = 0.006 <0.05. In conclusion, communication skills have a positive effect on teacher performance.

Keywords: Leadership Style, Communication Skills, Performance

References

Asikin, I. (2011). Hubungan antara Iklim Organisasi dan Pengetahuan Komunikasi dengan Prestasi Kerja Pegawai Dinas Pendidikan Kota Depok. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 318-327

Bungin, B. (2009). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Penerbit Kencana

Dwi. W. S. (2012). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Komunikasi Interpersonal terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah PPKN IKIP Veteran Semarang, 2(4), 90-105

Gunawan, G., & I Gusti, P. (2011). Kontribusi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Pelaksanaan Supervisi Pengajaran, Tingkat Kematangan Guru, terhadap Kinerja Guru pada SMA Negeri di Kabupaten Gianyar. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, 2(1), 210-220

Kadir, K. (2010). Statistika untuk Penelitian Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Penerbit Rosemata Sampurna

Karweti, E. (2011). Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SLB di Kabupaten Subang. Jurnal Penelitian Pendidikan, 10(2), 70-82

Kristanti, K. (2012). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Komunikasi dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Dinamika Manajemen, 1(1), 50-65

Made, R. D. (2011). Determinasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja dan Kompensasi terhadap Kinerja Guru SMK Negeri 1 Denpasar. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, 2(1), 150-164

Nawawi, N. (2010). Pengantar Administrasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali

Prananosa, A., Pestalozi, D., & Adisel, A. (2018). Konsep Komunikasi Pendidikan dalam Alqur`An Surat Lukman. Journal of Administration and Educational Management (Alignment), 1(1), 24-37.https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i1.278

Putra, M. R., Prananosa, A., & Marianita, M. (2018). Manajemen Tenaga Pendidik SDIT Mutiara Cendekia Lubuklinggau. Journal of Administration and Educational Management (Alignment), 1(1), 38-47. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i1.276

Robins, R. (2008). Prilaku Organisasi. Jakarta: Gramedia

Wahab, W. (2008). Kepemimpinan dan Prilaku Organisasi. Bandung: Prenada Kencana

Yunus, M. (2014). Pengaruh Kepemimpinan dan Gaya Komunikasi terhadap Kinerja Pegawai Serta Dampaknya pada Kinerja Sekretariat Daerah Kabupaten Pidiejaya. Jurnal Manajemen, 3(2), 120-135
Published
2018-12-29
How to Cite
Prananosa, A., Putra, M. R., Yuneti, A., & Aliyyah, R. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Keterampilan Berkomunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Alignment:Journal of Administration and Educational Management, 1(2), 63-74. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.405
Abstract viewed = 128 times
pdf downloaded = 176 times