Manajemen Pembaharuan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru
Abstract
The study aims at evaluating the school principal renewals management to improve teachers competence at SMP Negeri 1 Arga Makmur Bengkulu Utara regency. The study was an evaluative descriptive study. The subjects were the school principal, teachers and staffs. The techniques to collect the data were questionnaire, observation, and documentation. The data analysis was conducted through four components including data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing/verification. The finding showed that the school principal renewals management was in 'good' category with score ranges between 51- 62 out of the total score 75. In conclusion, the school principal renewals management was successful to improve teachers competence, particularly the competence of pedagogy, personality, social, and professional.
Keywords: Management, Renewals, School Principal
References
Depag, RI. (2006). Model-Model Pelatihan Bagi Pengawas Sekolah. Jakarta: Direktorat PendidikanMadrasah
Depdiknas, D. (2004). Standar Kompetensi Guru Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menegah
Majid, A. (2008). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Peraturan Mendiknas Nomor 22 tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Mendiknas Nomor 23 tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Mendiknas Nomor 24 tahun 2006 tentang Pelaksanaan Peraturan Pemerintah No 22 dan 23 tahun 2006
Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan
Rohiat, R., & Somantri, M. Tanpa Tahun. Pengembangan Profesionalitas Guru. Modul Pendidikan dan Pelatihan Profesi Guru. Universitas Bengkulu: Kemendiknas
Satori, D. (2008). Materi Pokok Profesi Keguruan. Jakarta: Universitas Terbuka
Situmorang, J. B., (Winarno, 2009). Pendidikan Profesi dan Sertifikasi Pendidik. Klaten: Saka Mitra Kompetensi
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan:Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D . Bandung: Alfabeta
Undang-Undang No. 20 tahun 2003 Tentang sistem Pendidikan Nasional.
Undang-Undang No.14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.
Yulaelawati, E. (2009). Kurikulum dan Pembelajaran: Filosofi Teori dan Aplikasi. Jakarta: Pakar Raya