Pengaruh Pemberdayaan dan Profesionalisme Kerja Terhadap Motivasi serta Dampaknya pada Kinerja Guru SMK Negeri di Kabupaten Batu Bara
Abstract
This study aimed to determine the effect of empowerment and work professionalism on motivation and its impact on the performance of State Vocational High School teachers in the Batu Bara district. This study uses a quantitative approach research design with a sample size of 217 people and data collection techniques using questionnaires and path analysis techniques. The study results show a direct and positive effect of empowerment on the teacher work motivation of 0.962 and an immediate effect of empowerment on teacher performance of 0.071. There is an indirect effect of empowerment on teacher performance of 0.0317. There is a direct effect of work professionalism on the motivation of 0.664 and an immediate effect of professionalism on teacher performance of 0.067. There is an indirect effect (impact) of work professionalism on teacher performance through work motivation of 0.044. In conclusion, these findings illustrate that simultaneously empowerment, teacher performance, and work professionalism influence the motivation of State Vocational Schools in Batu Bara District
Key Word : Empowerment, Work Professionalism, Motivation. Performance of Teacher
References
Aruni, F., & Faisal, F. (2021). Efektivitas Kebijakan Sertifikasi Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 42–48. https://ummaspul.e-journal.id/maspuljr/article/view/1976/614
Fathurrohman, M. (2015). Model-model pembelajaran. In Jogjakarta: Ar-ruzz media.
Forefry, N. (2017). Strategi Pemberdayaan Guru Oleh Sekolah (Studi Kasus Di Sman 5 Dan Smadarul Hikam Kota Bandung). Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(1), 47–59.
https://www.neliti.com/publications/72164/strategi-pemberdayaan-guru-oleh-sekolah-studi-kasus-di-sman-5-dan-smadarul-hikam
Hamsal, H., Nurman, N., & Razak, A. (2023). Pengaruh Motivasi Dan Kompensasi, Terhadap Kinerja Guru PAUD Se-Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 4(1), 21–34. https://yrpipku.com/journal/index.php/msej/article/view/1335
Hanafiah, H., Sauri, R. S., Nurhayati Rahayu, Y., & Arifudin, O. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru melalui Supervisi Klinis Kepala Sekolah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4524–4529. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1049
Iriansyah, H. S. (2020). Membangun Kreatifitas Guru dengan Inovasi Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 1–6. http://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/840
Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(3), 179–190. https://doi.org/10.21093/twt.v6i3.1734
Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56.
https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu PendidikanIlmu Kependidikan, 2(2), 194–201. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.138
Kidam. (2018). Pengaruh Pemberdayaan Guru Oleh Kepala Sekolah Dan Kompetensi Paedagogik Guru Terhadap Produktivitas Mengajar Pada Sekolah Menengah Pertama Komisariat Parung Kabupaten Bogor. In Advanced Optical Materials. https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/222/1/2018-KIDAM-2015.pdf
Lisna, A., & Munastiwi, E. (2020). Peran kepala sekolah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 7–13. https://doi.org/https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v5i1.1052
Musyadad, V. F., Hanafiah, H., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936–1941. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.653
Nadeak, B. (2019). Bahan Ajar Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan Era Industri 4.0 (pp. 1–25). UKI Press. http://repository.uki.ac.id/1004/2/Pertemuan_I.pdf
Pardede, Z. H., & Yafizham, Y. (2020). Dampak Efektivitas Program Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di SMAN 3 Padang Sidempuan. Visipena, 11(1), 33–45. https://ejournal.bbg.ac.id/visipena/article/view/1027
Petrina, G., & Tannady, H. (2019). Pengaruh Motivasi dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru di SMAN 8 Bekasi. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Informasi (SENSASI), 121–124. http://seminar-id.com/prosiding/index.php/sensasi/article/view/281
Prihatini, S. A. (2019). Hubungan Antara Kelelahan Kerja Dengan Profesionalisme Kerja Pada Perawat Rsud Brebes. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO. https://repository.ump.ac.id/8680/
Ridani, A., & Sudadi, S. (2022). Pengaruh Pemberdayaan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah di Kabupaten Penajam Paser Utara. JurnalTarbiyah & IlmuKeguruan (JTIK)Borneo, 3(2), 111–122. https://repository.uinsi.ac.id/handle/123456789/2780
Sabella, R. I. (2023). Peran Kesiapan Individu untuk Berubah pada Pengaruh Perubahan Budaya Organisasi dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Yayasan Buana Wedoro Waru Sidoarjo. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(09), 1639–1649. https://comserva.publikasiindonesia.id/index.php/comserva/article/view/563
Samiah, S. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Melalui Penerapan Teknik Perkalian Dengan Kalkulator Jari. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 38–45. https://doi.org/10.33084/suluh.v7i2.3401
Seftiani, S., Sesrita, A., & Suherman, I. (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri. SITTAH: Journal of Primary Education, 1(2), 125–138. https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/sittah/article/view/392/293
Setyawan, S. (2020). Analisis Pengaruh Pemberdayaan dan Motivasi terhadap Kinerja Guru di Lingungan Yayasan Catur Praya Tunggal Semarang. Majalah Ilmiah Gema Maritim, 22(1), 10–16. http://e-journal.akpelni.ac.id/index.php/Gema-Maritim/article/view/44
Yari, F. R. (2022). Pengaruh Struktur Organisasi, Pemberdayaan dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru SMA Swasta Se Kecamatan Siantar Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 3(1), 1–8. https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v3i1.9059
Yufita, & Sihotang, H. (2020). Kepemimpinan Transformasional Dan Pemberdayaan Guru Dalam Tranformasi Pendidikan 4.0. In Jurnal Dinamika Pendidikan. http://repository.uki.ac.id/3175/