Pengaruh Pemberdayaan dan Profesionalisme Kerja Terhadap Motivasi serta Dampaknya pada Kinerja Guru SMK Negeri di Kabupaten Batu Bara

  • Hasudungan Siringoringo Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Akrim Akrim Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Indra Prasetia Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Abstract

This study aimed to determine the effect of empowerment and work professionalism on motivation and its impact on the performance of State Vocational High School teachers in the Batu Bara district. This study uses a quantitative approach research design with a sample size of 217 people and data collection techniques using questionnaires and path analysis techniques. The study results show a direct and positive effect of empowerment on the teacher work motivation of 0.962 and an immediate effect of empowerment on teacher performance of 0.071. There is an indirect effect of empowerment on teacher performance of 0.0317. There is a direct effect of work professionalism on the motivation of 0.664 and an immediate effect of professionalism on teacher performance of 0.067. There is an indirect effect (impact) of work professionalism on teacher performance through work motivation of 0.044. In conclusion, these findings illustrate that simultaneously empowerment, teacher performance, and work professionalism influence the motivation of State Vocational Schools in Batu Bara District

Key Word        : Empowerment, Work Professionalism, Motivation. Performance of Teacher

References

Arlita, S. E., Ahyani, N., & Missriani, M. (2020). Pengaruh Kompetensi Akademik dan Motivasi Guru Terhadap Kinerja Guru. Attractive : Innovative Education Journal, 2(3), 8. https://doi.org/10.51278/aj.v2i3.70

Aruni, F., & Faisal, F. (2021). Efektivitas Kebijakan Sertifikasi Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 42–48. https://ummaspul.e-journal.id/maspuljr/article/view/1976/614

Fathurrohman, M. (2015). Model-model pembelajaran. In Jogjakarta: Ar-ruzz media.

Forefry, N. (2017). Strategi Pemberdayaan Guru Oleh Sekolah (Studi Kasus Di Sman 5 Dan Smadarul Hikam Kota Bandung). Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(1), 47–59.
https://www.neliti.com/publications/72164/strategi-pemberdayaan-guru-oleh-sekolah-studi-kasus-di-sman-5-dan-smadarul-hikam

Hamsal, H., Nurman, N., & Razak, A. (2023). Pengaruh Motivasi Dan Kompensasi, Terhadap Kinerja Guru PAUD Se-Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 4(1), 21–34. https://yrpipku.com/journal/index.php/msej/article/view/1335

Hanafiah, H., Sauri, R. S., Nurhayati Rahayu, Y., & Arifudin, O. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru melalui Supervisi Klinis Kepala Sekolah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4524–4529. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1049

Iriansyah, H. S. (2020). Membangun Kreatifitas Guru dengan Inovasi Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 1–6. http://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/840

Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(3), 179–190. https://doi.org/10.21093/twt.v6i3.1734

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56.
https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu PendidikanIlmu Kependidikan, 2(2), 194–201. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.138

Kidam. (2018). Pengaruh Pemberdayaan Guru Oleh Kepala Sekolah Dan Kompetensi Paedagogik Guru Terhadap Produktivitas Mengajar Pada Sekolah Menengah Pertama Komisariat Parung Kabupaten Bogor. In Advanced Optical Materials. https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/222/1/2018-KIDAM-2015.pdf

Lisna, A., & Munastiwi, E. (2020). Peran kepala sekolah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 7–13. https://doi.org/https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v5i1.1052

Musyadad, V. F., Hanafiah, H., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936–1941. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.653

Nadeak, B. (2019). Bahan Ajar Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan Era Industri 4.0 (pp. 1–25). UKI Press. http://repository.uki.ac.id/1004/2/Pertemuan_I.pdf

Pardede, Z. H., & Yafizham, Y. (2020). Dampak Efektivitas Program Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di SMAN 3 Padang Sidempuan. Visipena, 11(1), 33–45. https://ejournal.bbg.ac.id/visipena/article/view/1027

Petrina, G., & Tannady, H. (2019). Pengaruh Motivasi dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru di SMAN 8 Bekasi. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Informasi (SENSASI), 121–124. http://seminar-id.com/prosiding/index.php/sensasi/article/view/281

Prihatini, S. A. (2019). Hubungan Antara Kelelahan Kerja Dengan Profesionalisme Kerja Pada Perawat Rsud Brebes. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO. https://repository.ump.ac.id/8680/

Ridani, A., & Sudadi, S. (2022). Pengaruh Pemberdayaan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah di Kabupaten Penajam Paser Utara. JurnalTarbiyah & IlmuKeguruan (JTIK)Borneo, 3(2), 111–122. https://repository.uinsi.ac.id/handle/123456789/2780

Sabella, R. I. (2023). Peran Kesiapan Individu untuk Berubah pada Pengaruh Perubahan Budaya Organisasi dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Yayasan Buana Wedoro Waru Sidoarjo. COMSERVA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(09), 1639–1649. https://comserva.publikasiindonesia.id/index.php/comserva/article/view/563

Samiah, S. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Melalui Penerapan Teknik Perkalian Dengan Kalkulator Jari. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 38–45. https://doi.org/10.33084/suluh.v7i2.3401

Seftiani, S., Sesrita, A., & Suherman, I. (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri. SITTAH: Journal of Primary Education, 1(2), 125–138. https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/sittah/article/view/392/293

Setyawan, S. (2020). Analisis Pengaruh Pemberdayaan dan Motivasi terhadap Kinerja Guru di Lingungan Yayasan Catur Praya Tunggal Semarang. Majalah Ilmiah Gema Maritim, 22(1), 10–16. http://e-journal.akpelni.ac.id/index.php/Gema-Maritim/article/view/44

Yari, F. R. (2022). Pengaruh Struktur Organisasi, Pemberdayaan dan Motivasi Berprestasi Terhadap Kinerja Guru SMA Swasta Se Kecamatan Siantar Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 3(1), 1–8. https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v3i1.9059

Yufita, & Sihotang, H. (2020). Kepemimpinan Transformasional Dan Pemberdayaan Guru Dalam Tranformasi Pendidikan 4.0. In Jurnal Dinamika Pendidikan. http://repository.uki.ac.id/3175/
Published
2023-06-14
Abstract viewed = 70 times
pdf downloaded = 106 times