Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru
Abstract
This study aims to determine the effect of leadership style and managerial competence of school principals on the performance of State Middle School teachers in Kayuagung District. The research was conducted at a state junior high school in Kayuagung District. The study used a descriptive quantitative research method, with a total population of 261 teaching staff at SMP Negeri Kayuagung District, Ogan Komering Ilir Regency. The number of samples calculated using the Slovin formula obtained a sample of 72 people—data collection techniques using questionnaires, observation, and documentation. Data analysis techniques in this study used the t-test for partial tests and the F-test for simultaneous tests. The results of this study show that the principal's leadership style and managerial competence partially influence the performance of teachers of the SMP Negeri Kayuagung District. In conclusion, the principal's leadership style and managerial competence of the principal have a significant effect on teacher performance at the Kayuagung District Public Middle School
Keywords: Leadership Style, Managerial Competence, Principal Teacher Performance
References
Alifah, S. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain. Cermin : Jurnal Penelitian, 5(1), 113. https://doi.org/10.36841/cermin_unars.v5i1.968
Arsyad, A., & Sulfemi, W. B. (2018). Metode Role Playing Berbantu Media Audio Visual Pendidikan Dalam Meningkatkan Belajar IPS. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 3(2), 41. https://doi.org/10.26737/jpipsi.v3i2.1012
Cipta, R. A., & Hariyati, N. (2021). Implementasi Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru pada Masa Pandemi Covid-19 di SMA Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(4), 2036–2043. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/125
Darmadi. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia Kekepala Sekolahan. In Yogyakarta:Budi Utama. http://balaiyanpus.jogjaprov.go.id/opac/detail-opac?id=299543
Darmawan, A. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru (Studi pada SMK Rumpun Pariwisata di Kota Tangerang). Jurnal Mandiri : Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 3(2), 244–256. http://jurnalmandiri.com/index.php/mandiri/article/view/85
Demak, S. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Tenaga Pendidik Di MA Sholihiyyah Kalitengah Mranggen Demak. http://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/11158/
Fauzi, M. S., & Falah, M. S. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan: Studi Kasus di SMAU 1 Gresik. JM-TBI: Jurnal Manajemen Dan …, 1(1), 54–76. http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/jm-tbi/article/view/1440
Hastowo, A. T., & Abduh, M. (2021). Analisis Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Dalam Implementasi Pembelajaran Daring. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 252–263. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4444/1895
Herosita, Y. (2017). Implementasi Model Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Guru Mengajar. Jurnal Daya Saing, 3(1), 57–61. https://doi.org/10.35446/dayasaing.v3i1.82
Indonesia, P. R. (2005). UU NO.14 Tentang Guru dan Dosen. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/40266/uu-no-14-tahun-2005
Irawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah. Proceeding: Islamic University of Kalimantan, 1(1), 269–279. https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/PIUOK/article/view/4726/2881
Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.21093/twt.v6i3.1734
Koriaty, S. (2018). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMKNegeri Jurusan TKJ Sekota Pontianak. In Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains. http://repository.unwidha.com:880/2431/
Lumban Gaol, N. T. (2017). Teori dan Implementasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 213. https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p213-219
Manora, H. (2019). Peranan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edification Journal, 1(1), 119–125. https://doi.org/10.37092/ej.v1i1.88
Marpaung, N. N. (2021). Pengaruh Manajemen Tenaga Pendidik Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik di SD Harapan Indonesia Kota Bekasi. Parameter, 6(1), 12–23. https://doi.org/10.37751/parameter.v6i1.158
Mulyasa, E. (2008). Implementasi kurikulum tingkat satuan pendidikan: kemandirian guru dan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Muslimin, A., & Nursasongko, R. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Dasar Terhadap Kinerja Guru. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 13(2), 127–132. https://doi.org/10.33369/mapen.v13i2.9665
Riski, H., Rusdinal, R., & Gistituti, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(6), 3531–3537. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.944
Salsabillah, M., Sabandi, A., Gistituati, N., Al Kadri, H., Pendidikan, A., & Negeri Padang, U. (2022). Budaya Organisasi Sekolah Menengah Kejuruan. Journal Higher Educational Management, 1(1), 29–34. https://johema.ppj.unp.ac.id/index.php/johema/article/view/6
Tabi’in, A. (2017). Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar pada MTsn Pekan Heran Indragri Hulu. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(2).629
Wirasti, W., & Rachmadtullah, R. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Iklim Organisasi Dengan Kinerja Guru. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini. https://doi.org/10.21009/jpud.112.14