Mutu Pendidikan Sekolah Dasar Ditinjau dari Teknologi Informasi dan Manajemen Berbasis Sekolah
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of information technology and school-based management on the quality of education in public elementary schools in Sematang Borang sub-district, Palembang. This research is included in the type of expost facto research. The population and sample in this study amounted to 111 people. Data collection techniques using questionnaires, questionnaires and documentation. Data analysis techniques used normality test, linearity test, multicollinearity test, heteroscedasticity test, simple correlation analysis, multiple correlation analysis, simple regression analysis, t test and F test. The results of this study are information technology and school-based management have a joint positive effect on the quality of education in public elementary schools in Sematang Borang sub-district, things that affect the quality of education of a school, namely, increasing the quality and quantity of services independently, timeliness or school discipline, responsibility, ability and reliability in utilizing information technology and being able to provide services according to community needs. In conclusion, there is a positive and significant influence between information technology variables and school-based management on the quality of education
Keywords: Education quality, Information technology, School-based management.
References
Cotter, A.-M. (2020). Introduction To Information Technology. In Information Technology Law Professional Practice Guide (pp. 23–24). Routledge-Cavendish. https://doi.org/10.4324/9781843145738-4
Efriani, E., Ahyani, N., & Fattah, A. H. (2021). Implementasi Manajemen Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP). Pamator Journal, 14(2), 117–121. https://doi.org/10.21107/pamator.v14i2.11533
Hermawan, R. (2021). Penerapan Teknologi Informasi Dan Komunikasi dalam Pendidikan. BDK Palembang. Retrieved from https://bdkpalembang.kemenag.go.id/artikel/penerapan-teknologi-informasi-dan-komunikasi-dalam-pendidikan
Kurniawati, E., Arafat, Y., & Puspita, Y. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Journal of Education Research, 1(2), 134–137. https://doi.org/10.37985/joe.v1i2.12
La Ode Kode, N. (2018). Implementasi Kebijakan Pendidikan Tentang Teknologi Informasi Pada Mutu Pelayanan Di Madrasah Aliyah Negeri 1 Muna. IAIN KENDARI. Retrieved from https://digilib.iainkendari.ac.id/1525/
Muhammad, S., & Rahman, M. (2017). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah Dasar Islam Insan Kamil Bacan Kabupaten Halmahera Selatan. Edukasi, 15(1). https://doi.org/10.33387/j.edu.v15i1.279
Mulyasa, E. (2020). Manajemen berbasis sekolah: konsep, strategi dan implementasi. Remaja Rosdakarya.
Nugroho, H. A. R. (2012). Kebijakan Pendidikan: pengantar untuk memahami kebijakan pendidikan dan kebijakan pendidikan sebagai kebijakan publik. In Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Cet II. Retrieved from https://inlislite.uin-suska.ac.id/opac/detail-opac?id=213
Riskayanti, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi terhadap Kualitas Pelayanan Administrasi di SMA Negeri 5 Barru. Retrieved from https://repositori.uin-alauddin.ac.id/15994/
Sahara Siregar, G. G. (2020). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, peran komite sekolah dan kinerja guru terhadap efektivitas manajemen berbasis sekolah di MAN Kota Medan. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 6(2), 379022. Retrieved from https://www.neliti.com/publications/379022/
Sinaga, A., & Zainnudin. (2013). Persepsi dan Implementasi Kebijakan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Sarana Pembelajaran dan Pengaruhnya Terhadap Peningkatan Kualitas Pendidikan Pada SMA Negeri Kota Pematang Siantar. Jurnal Administrasi Publik : Universitas Medan Area, 3(1). Retrieved from https://www.ojs.uma.ac.id/index.php/adminpublik/article/view/192
Sumiyati, S., & Prasojo, L. D. (2018). Peranan Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Manajemen Berbasis Sekolah Di SD Negeri Depok I Depok Sleman Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia. Retrieved from https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/10653
Tarom, M. (2019). Pengaruh Implementasi Kebijakan Manajemen Sekolah Terhadap Kinerja Pembelajaran Guru Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Mutu Dan Hasil Belajar Di Kecamatan Sumedang Selatan Kabupaten Sumedang. Jurnal KAPemda – Kajian Administrasi Dan Pemerintahan Daerah, 14(8), 129–143. Retrieved from https://stisipbantenraya.ac.id/wp-content/uploads/2021/02
Copyright (c) 2023 Nini Arianti, Syarwani Ahmad, Rohana Rohana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.