Upaya Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru
Abstract
This study aims to answer problems related to the efforts of madrasah heads in improving teacher performance. This research uses a qualitative approach with a descriptive type of research. Data collection techniques: Observation, interviews and documentation. Data analysis techniques: data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Research Results: The efforts of the head of madasah in improving teacher performance in Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al Hijriyah Prabumulih city are carried out through attendance, motivating teachers to always maintain sincerity in teaching, giving awards, restoring the spirit of teachers through madrasah family gatherings at the home of teachers / employees, holding study tours at the end of the year, holding iftar together every month romadhon, improving the knowledge of teachers by sending teachers to follow Training training, which is held in the city and in the province, sends teachers to participate in the Subject Teacher Deliberation (MGMP) throughout the city of Prabumulih or in Madrasah. The teacher's performance is already good. In conclusion, the madrasa head's efforts to improve teacher performance have been quite good
Keywords: Head of Madrasah, Teacher Performance.
References
Alhusna, T., Mas’shum, S., & Permana, H. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 di SMP Negeri 1 Majalaya. Petaka (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 4(3). http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk/article/view/4400
Amiruddin, A., Fachruddin, F., Lubis, Q., Ismiatun, S. R., Ansyari, R., & Azmar, A. (2022). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Madrasah Ibtidaiyah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1458–1465. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/2168
Bakhruddin, M. P. I. M. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Memberdayakan Tenaga Pendidik. Jurnal El - Islam ,Education, Leraning and Islamic Journal, 3(2). https://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/el-islam/article/view/1972
Barnawi, B., & Arifin, M. (2012). Kinerja Guru Profesional : Instrumen Pembinaan, Peningkatan & Penilaian. https://balaiyanpus.jogjaprov.go.id/opac/detail-opac/?id=28776
Ermis Weli, E. (2019). Implementasi Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Mukomuko. IAIN BENGKULU. http://repository.iainbengkulu.ac.id/3253/
Guntoro, G. (2020). Supervisi Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Stimulus dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Iqra’, 14(1), 64. https://doi.org/10.30984/jii.v14i1.1100
Hasim, D., Diana, D., & Samar, S. (2023). Kinerja Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Proses Belajar Mengajar Pada SMP Negeri 1 Biak Timur Kabupaten Biak Numfor. Gema Kampus IISIP YAPIS Biak, 18(1), 41–50. https://doi.org/10.52049/gemakampus.v18i1.298
Joen, S., Purnamawati, P., & Amiruddin, A. (2022). Kinerja Guru, Pendekatan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru. Penerbit Magama. http://eprints.unm.ac.id/28129/
Juniarti, E., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 193–199. https://doi.org/10.37985/joe.v1i3.21
Kholis, M., Wicaksono, K., & Riskiyanto, R. (2023). Analisis Reward Terhadap Kinerja Guru Di SMK Nurul Abror Al-Robbaniyyin Perspektif Ekonomi Islam. Keadaban, 4(2), 46–54. https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/keadaban/article/view/6080
Kompri, M. P. I. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif guru dan siswa. In Bandung: PT Remaja Rosdakarya. https://inlislite.uin-suska.ac.id/opac/detail-opac?id=23581
Kusmiati, L. (2022). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru di MAN 2 Kampar. Journal of Education and Teaching, 3(2), 195–207. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/JETE/article/view/19886/8249
Mulayasa, E. (2005). Menjadi Kepala Sekolah profesional: dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. In Bandung: Remaja Rsdakarya.
Mulyasa, H. E. (2015). School Principal Management and Leadership. In Jakarta: PT Bumi Aksara.
Muslih, M., & Pratama, M. D. (2022). Kepuasan Kerja sebagai Variabel Intervening pada pengaruh Kepemimpinan Terhadap Kinerja Pegawai. Inovatif: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, Bisnis Digital Dan Kewirausahaan, 1(1), 16–28. http://journal.sinergicendikia.com/index.php/inov/article/view/8
Nurmalasari, M., Frendika, R., & Roosallyn Assyofa, A. (2022). Pengaruh Work-Life Balance dan Burnout terhadap Kepuasan Kerja pada Driver Transportasi Online Platform Gojek Wilayah Bandung. Bandung Conference Series: Business and Management. https://doi.org/10.29313/bcsbm.v2i2.3351
Rozalina, R., Fitria, H., & Rohana, R. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) 1 Banyuasin III. Journal of Education Research, 1(2), 165–176. https://doi.org/10.37985/joe.v1i2.17
Setiawan, D., Saputra, H. D., Muslim, M., & Chandra, R. (2020). Penilaian Kinerja Guru Produktif Dalam Melaksanakan Standar Kompetensi Guru. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 20(1), 114–122. https://doi.org/10.24036/invotek.v20i1.361
Sudrajat, A. (2023). Penerapan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Journal on Education, 5(3), 7245–7265. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1513
Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291–296. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i4.272
Yulianto, A. (2022). Motivasi Spiritual Dengan Metode Pembinaan Untuk Meningkatkan Kinerja Guru SMP Negeri 42 Purworejo Tahun 2020. Jurnal Riset Pendidikan Indonesia, 2(2). https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/jrpi/article/view/2579
Copyright (c) 2023 Yati Maryati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.