Pengaruh Kepemimpinan yang Melayani dan Budaya Sekolah sebagai Upaya Mengurangi Dampak Learning Loss di SMA Negeri 14 Palembang

  • Yeni Silvienti SMAN 14 Palembang
  • Bukman Lian Universitas PGRI Palembang
  • Muhammad Juliansyah Universitas PGRI Palembang

Abstract

The research aims to determine servant leadership and school culture to reduce the impact of learning loss at SMA Negeri 14 Palembang. This quantitative research explores the influence of service leadership and the culture of excellence in schools in overcoming learning loss. Data was collected from a sample of SMA Negeri 14 Palembang teachers using a questionnaire with triangulation of observations and documentation studies. The results of the research show that there is a 31% influence of servant leadership on learning loss recovery efforts, there is a 10.4% influence of school culture on learning loss recovery efforts, and there is a joint influence between servant leadership and school culture on learning loss recovery efforts at SMA Negeri 14 Palembang it was 48.52%. In conclusion, there is the influence of servant leadership and school culture to reduce the impact of learning loss.

Keywords: Learning Loss, Servant Leadership, School Culture

References

Andriani, W., Subandowo, M., Karyono, H., & Gunawan, W. (2021). Learning Loss dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Corona. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran, 1(1), 484–501. Malang: Universitas Negeri Malang.

Ayu, S., & Nurafni, N. (2022). Dinamika Learning Loss Materi KPK dan FPB di Masa Kebiasaan Baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 6097–6109.

Dandi, I. M., & Nurani, F. (2019). Analisis Pengaruh Gaya Kepemimpinan Melayani (Servant Leadership) dan Budaya Organisasi. Malang: Universitas Brawijaya.

Ferdinandito, A., & Haryani, T. N. (2021). Gaya Kepemimpinan Servant Leadership dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik. Jurnal Mahasiswa Wacana Publik, 1(1), 190–202.

Handayani, E., Lian, B., & Rohana, R. (2021). Kinerja Guru Ditinjau dari Pengaruh Budaya Organisasi dan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 77–87. https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.3981

Hazin, M., Hidayat, S., Tanjung, A. S., Syamwiel, A., & Hakim, A. (2021). Pendampingan Psikososial dan Modul Pembelajaran Sekolah Dasar Untuk Mengatasi Learning Loss. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah, 1(2), 178–189.

Kaffenberger, M. (2021). Modelling the Long-run Learning Impact of the Covid-19 Learning Shock: Actions to (More than) Mitigate Loss. International Journal of Educational Development, 81(1), 1–8.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Pedoman Sekolah Pengembangan Pendidikan, Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Pusat Kulikulum.

Kurniawan, C., Pramika, D., Putra, M., Hodsay, Z., Gunawan, H., Yulaini, E., & Toyib, M. (2021). Peningkatan Kemampuan SDM Sekolah dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 di SMK 2 OKU Selatan. Wahana Dedikasi: Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 4(2), 40–46.

Lian, B. (2017). Kepemimpinan dan Kualitas Upaya Pemulihan Learning Loss Pegawai. Palembang: Noer Fikri Offset.
Lian, Bukman, & Putra, M. J. (2022). Higher Education Dynamic Archives Management (A Case Study of Universitas PGRI Palembang). JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 7(1), 121–133.

Maryani, A., Lian, B., & Wardarita, R. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Budaya Organisasi Sekolah terhadap Kinerja Guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 1(1), 18–25.

Munif, M. (2016). Pengembangan Pendidikan Agama Islam Sebagai Budaya Sekolah. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 3(2), 46–57.

Patra, B. A., Halim, A., & Mathori, M. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Yang Melayani (Servant Leadership Style), Budaya Organisasi dan Komitmen Organisasional Pada Peningkatan Kinerja Pegawai Pada Badan Keluarga Berencana dan Pemberdayaan Perempuan, Kabupaten Pacitan. Yogyakarta: STIE Widya Wiwaha.

Pradana, Y. (2016). Pengembangan Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah (Studi Deskriptif di SD Amaliah Ciawi Bogor). Untirta Civic Education Journal, 1(1), 55–67.

Pratiwi, W. D. (2021). Dinamika Learning Loss: Guru dan Orang Tua. Jurnal Edukasi Nonformal, 2(1), 147–153.

Purwoko, S. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Komitmen Guru, Disiplin Kerja Guru, dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMK. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(2), 150–162.

Solikin, A., Fatchurahman, H. M., & Supardi. (2017). Pemimpin Yang Melayani Dalam Membangun Bangsa Yang Mandiri. Anterior Jurnal, 16(2), 90–103.

Taurisa, C. M., & Ratnawati, I. (2012). Analisis Pengaruh Budaya Organisasi dan Kepuasan Kerja

Warsiyah, S. P. (2021). Strategi Kelompok Kerja Guru (KKG) untuk Memitigasi Learning Loss Melalui Pembelajaran Terdiferensiasi. Neo-Jer: North Borneo Journal of Educational Research, 2(1), 1–9.
Published
2023-12-30
Abstract viewed = 2 times
pdf downloaded = 6 times