Pengaruh Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah dan Empowerment Terhadap Kinerja Guru di SMA Negeri 21 Palembang
Abstract
The purpose of this study is to find out and describe the influence of participatory leadership of school principals and empowerment together on performance at SMA Negeri 21 Palembang. This research was conducted by taking place at the State High School 21 Palembang. This research was conducted for 4 months in the 2022/2023 gazal semester which lasted from July 2022 to the end of October 2022. In this study, it used field research (field research) which is of the causality type. The population in this study was all teachers of state high school (SMA) 21 Palembang which amounted to 86 people. The sample was calculated using the Slovin formula and obtained the number of 57 teachers. Data collection techniques use questionnaires/ questionnaires, observations and documentation. Data analysis techniques use data normality tests, homogeneity tests, liniearity tests, simple regression analysis, multiple regression analysis, t-tests, F tests and coefficient of determination tests. This research shows the principal's participative leadership and empowerment influence teacher performance at SMA Negeri 21 Palembang, contributing 99.2%. In conclusion, the principal's participative leadership and empowerment significantly influence teacher performance at SMA Negeri 21 Palembang.
Keywords : Participatory Leadership; Principal; Empowement, Teacher Performance
References
Alfathan, Z. A., Winata, H., Pendidikan, F., Indonesia, U. P., Setiabudhi, J., Bandung, N., & Barat, J. (2022). Pengaruh Motivasi dan Etos Kerja terhadap Kinerja Guru karena sector inilah yang menentukan kualitas Dari hasil penilaian kinerja guru diatas terlihat bahwa belum optimalnya kinerja guru di sekolah , phenomena yang ditemukan oleh. 7(2).
Arafat, Y., Mardalena, M., & Fitria, H. (2020). Pengaruh Supervisi Akademik dan Kompetensi Profesional Guru terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah Atas Negeri di Kecamatan Tanjung Raja. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 9(1), 103–114. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v9i1.5582
Daryanto. (2013). Menyusun Bahan ajar modul untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Gava Media.
Hapizoh, H., Harapan, E., & Destiniar, D. (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru Dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(2), 168. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i2.3764
Hendarman, H., Saryono, D., Supriyono, S., Kamdi, W., Sunaryo, S., Latipun, L., Winarsunu, T., Chamisjatin, L., Koesoema, D. A., & Indriyanto, B. (2018). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Pusat Analisis dan Sinkronisasi Kebijakan. https://repositori.kemdikbud.go.id/30124/
Hendarman, I. (2018). Konsep dan Pedoman Pendidikan Karakter. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Kesumawati, N. (2018). Pengantar Statistika Penelitian. Raja Grafindo Persada.
Kurniawan, C., Pramika, D., Putra, M. J., Hodsay, Z., Gunawan, H., Yulaini, E., & Toyib, M. (2021). Peningkatan Kemampuan SDM Sekolah dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 di SMK 2 OKU Selatan. Wahana Dedikasi : Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 4(2), 40. https://doi.org/10.31851/dedikasi.v4i2.5909
Lian, B., & Putra, M. J. (2022). Higher Education Dynamic Archives Management (A Case Study of Universitas PGRI Palembang). JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 7(2), 544. https://doi.org/10.31851/jmksp.v7i2.8019
Manurung, D. J. (2018). Pengaruh Budaya Sekolah Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di SMP Gajah Mada Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018 [Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan]. https://digilib.unila.ac.id/33220/
Metriza, T. I. I. (2017). Supervisi akademik oleh kepala sekolah dalam rangka meningkatkan profesional mengajar guru (studi kasus pada Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Payakumbuh Kabupaten Lima Puluh Kota). Menara Ilmu, 11(77). http://repository.ut.ac.id/7369/1/42926.pdf
Noermijati. (2013). Kajian Tentang Aktualisasi Diri Teori Herzberg, Kepuasan Kerja, Kinerja Spiritual Manajer Operasional. UB press.
Priyatno, D. (2010). Paham analisa statistik data dengan SPSS. In Yogyakarta: Mediakom (Vol. 84). https://onesearch.id/Record/IOS2779.slims-12960
Rasdiana, R. R., Ansar, A. A., & Wahed, A. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kinerja Guru Sekolah Menengah Atas. Pinisi Journal of Education, 1(1), 84–94. http://eprints.unm.ac.id/23636/
Rauh, I. N., Dantes, N., & Suhandana, A. (2013). Kontribusi Gaya Kepemimpinan, Supervisi Akademik Kepala Sekolah, Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru SD Di Gugus III Kecamatan Sukasada. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 4(1). https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ap/article/view/517
Rizki. (2018). Pengaruh Budaya Organisasi terhadap Kinerja Guru Di Sekolah Menengah Atas Negeri Plus Provinsi Riau. https://repository.uin-suska.ac.id/14557/
Saleem, M. A., Bhutta, Z. M., Nauman, M., & Zahra, S. (2019). Enhancing performance and commitment through leadership and empowerment. International Journal of Bank Marketing, 37(1), 303–322. https://doi.org/10.1108/IJBM-02-2018-0037
Sianturi, R., Lian, B., & Puspitasari, A. (2020). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 1836–1839.
file:///C:/Users/ASUS/Downloads/jptamadmin,+6.+Rusmida+1836-1839 (1).pdf
Sumedi, J., & Makruf, I. (2018). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Guru Di Sekolah Menengah Pertama (Smp) Negeri 1 Cawas Klaten Tahun Pelajaran 2016/2017. Tesis Program Studi Manajemen Pendidikan Islam Pascasarjana Institut Agama ….
Supriyanto, A. S. (2019). Obtaining Factors Affecting Innovative Work Behavior (IWB) of a Local Bank Employees under Islamic Leadership: Application of Partial Least Squares Method. Industrial Engineering & Management Systems, 18(3), 417–425. https://doi.org/10.7232/iems.2019.18.3.417
Zulfakar, Z., Lian, B., & Fitria, H. (2020). Implementasi Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(2), 230. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i2.3833
Copyright (c) 2023 Trida Setyorini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.