Impresionalisasi Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Mutu Layanan
Abstract
This study aims to describe the influence of the principal’s leadership toward the quality of service at SMA Subrayon 01 Palembang. This research used quantitative descriptive approach with 62 respondents and got data by using questionnaire, observation, and documentation, the data gotten were tested by using prerequisite test and analyzed by using linear regression analysis. The result of the study showed that the principal’s leadership influnced highly toward the quality of service at SMA Subrayon 01 Palembang. In conclusion, the principal has a high level of commitment to the quality of service at SMA Subrayon 01 Palembang
Keywords: the principal’s leadership; the quality of service
References
Fajrina, H. (2019). Kepemimpina Kepala Sekolah di Sekolah Menengah Pertama Al Azhar 1 Bandar Lampung. Pascasarjana Magister.
Firdaus, E., Purba, R. A., Kato, I., Purba, S., Aswan, N., Karwanto, K., Chamidah, D., & Simarmata, J. (2021). Manajemen Mutu Pendidikan. Yayasan Kita Menulis. https://books.google.co.id/books?id=NWI1EAAAQBAJ
Gafur. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah : Strategi Meningkatkan Etos Kerja Guru Pendidikan Agama Islam. Nizamia Learning Center. https://books.google.co.id/books?id=sONjEAAAQBAJ
Hecksa Manora. (2019). Peranan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Pendidikan Agama Islam, 2019 - Jurnal.Staibsllg.Ac.Id, 1, 120–125.
Kusuma, I. W. (2022). Strategi Kepala Madrasah Dalam Mewujudkan Madrasah Unggul (Studi Kasus di MTs Negeri 2 Ponorogo). IAIN Ponorogo.
Mawaddah, M., Harapan, E., & Kesumawati, N. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Ketersediaan Sarana Dan Prasarana Terhadap Kepuasan Kerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.4037
Muslim, B., Harapan, E., & Kesumawati, N. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMA Negeri 1 Indralaya Selatan. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 9(1), 149–158. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v9i1.5586
Muspawi, M. (2020). Strategi Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 402. https://doi.org/10.33087/jiubj.v20i2.938
Rivayanti, Arafat, Y., & Puspita, Y. (2020). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pembinaan Profesionalisme Guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 1(1), 10–17.
Safitri, J., & Prasetyo, M. A. M. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Inovatif Dan Iklim Sekolah Terhadap Mutu Layanan Pendidikan. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(1), 28–41. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i1.2248
Syahputri, S. I., Lian, H. B., & Wahidy, A. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Di SMA Negeri 6 Prabumulih. 6, 4058–4063.
Tasrikhah Tasrikhah. (2020). Bagaimana Fungsi Kepala Sekolah Dan Komunikasi Interpersonal Guru Terhadap Mutu Pelayanan Pendidikan? Edum Journal, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.31943/edumjournal.v3i2.66
Victoria, J. R., Matin, M., Rochanah, R., & Kemal, I. (2021). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Komunikasi Terhadap Mutu Layanan Smp Negeri Di Kecamatan Pesanggrahan Jakarta Selatan. Visipena, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1461
Copyright (c) 2023 M Zen Syukri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.