Urgensi Kinerja Kepala Sekolah dalam Peningkatan Pendidikan Karakter Islam dan Budi Pekerti di SMAN 2 Semarang

  • Eneng Muslihah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Anis Fauzi UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Muhammad Rifdillah UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Wawan Gunawan UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Farid Ma’ruf UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Abstract

This research aims to determine the influence of the principal's performance in implementing character and morals education at SMAN 2 Semarang and to determine the implementation of character and morals education at SMAN 2 Semarang. This research uses a qualitative approach with phenomenological methods. This research was carried out at SMAN 2 Semarang. The research subjects consisted of the Principal, Teacher Council, and students. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation, and data analysis techniques using the interactive model from Miles and Huberman, where the analysis process is carried out simultaneously with the observation and interview process, and documentation is directly analyzed. As a result of the research, it is essential to know how character and ethical education are implemented and how the principal's performance influences the implementation of Islamic character and moral education at SMAN 2 Semarang. The conclusion is that the school principal's performance significantly affects the education of Islamic character and manners.

Keywords: Character, Character Education, Principal Performance.

References

Dalimunthe, M., & Suyanti, R. D. (2013). Pembentukan karakter dan peningkatan hasil belajar kimia siswa sma melalui pengintegrasian strategi dan media pembelajaran pada materi hidrokarbon. In - (Vol. 5, Issue 02). http://digilib.unimed.ac.id/881/

Humaeroh, S., & Dewi, D. A. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan di Era Globalisasi Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Journal on Education. https://doi.org/10.31004/joe.v3i3.381

Jahroh, W. S., & Sutarna, N. (2016). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Mengatasi Degradasi Moral. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Pendidikan+Karakter+Sebagai+Upaya+Mengatasi+Degradasi+Moral.&btnG=

Kemendikbud, R. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. https://peraturan.bpk.go.id/Details/224181/permendikbud-no-21-tahun-2016

Luddin, A. B. M. (2013). Kinerja kepala sekolah dalam kegiatan bimbingan dan konseling. Jurnal IIlmu Pendidikan, 19(2). https://journal.um.ac.id/index.php/jip/article/view/4216

Mohammad Zaini. (2021). Manajemen Kepemimpinan Profetik Upaya Meningkatkan Kinerja dan Tanggung Jawab Guru di Lembaga Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(1), 74–85. https://doi.org/10.21154/sajiem.v2i1.45

Muthoifin, M., & Jinan, M. (2015). Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara: Studi Kritis Pemikiran Karakter Dan Budi Pekerti Dalam Tinjauan Islam. Profetika: Jurnal Studi Islam, 16(2), 167–180. https://journals.ums.ac.id/index.php/profetika/article/view/1852

Nashrullah, N. (2021). Pembentukan Karakter Islami Siswa Berkebutuhan Khusus Melalui Metode Pembiasaan. Journal of Education and Religious Studies. https://doi.org/10.57060/jers.v1i03.53

Nurlatu, J., Tafonao, M., Mosin, T., & Setiawan, D. E. (2021). Upaya Pembinaan Warga Gereja Dalam Mengatasi Degradasi Moral Pada Kaum Muda. CARAKA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika. https://doi.org/10.46348/car.v2i2.63

Putri, F. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Pembelajaran PKn sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7362–7368. ttps://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2304685&val

Ramadhani, S. P., Marini, A., & Sumantri, S. (2021). Bagaimana Pengelolaan Pendidikan Karakter Berbasis Islam Sekolah Dasar? Jurnal Basicedu, 5(3). https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/916

Ruktiningsih, R. (2017). Analisis Tingkat Keselamatan Lalu Lintas Kota Semarang Formasi. G - SMART, 1(1), 1. https://doi.org/10.24167/gs.v1i1.919

Sandria, A., Asy’ari, H., & Siti Fatimah, F. (2022). Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembelajaran Berpusat pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri. At-Tadzkir: Islamic Education Journal. https://doi.org/10.59373/attadzkir.v1i1.9

Sapitri, A., & Maryati, M. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Revitalisasi Pendidikan Karakter. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 252–266. https://www.al-afkar.com/index.php/Afkar_Journal/article/view/229

Sari, P. O. W., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2019). Pengaruh Pembelajaran Saintifik Example Non Example Terhadap Minat Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 324. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i3.19457

Setiyadi, B., & Rosalina, V. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 75–84. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.81

Sopakua, S., & Hasugian, J. W. (2022). Pedagogi filoeirene: Ajakan untuk mencintai perdamaian dalam kemajemukan. KURIOS, 8(1), 105. https://doi.org/10.30995/kur.v8i1.460

Spicer, A., & Alvesson, M. (2016). The stupidity paradox: The power and pitfalls of functional stupidity at work. Profile Books.

Suarya, D., Santiyadnya, N., & Arsa, P. S. (2018). Studi Evaluasi Profesionalisme Guru Prakarya Dan Kewirausahaan Ditinjau Persepsi Siswa XI Mia Sman 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha. https://doi.org/10.23887/jjpte.v7i1.20217

Sulistyowati, A., & Sugiarti, R. (2021). Hubungan Antara Pemberian Hadiah Terhadap Kedisiplinan Siswa Melalui Motivasi Belajar Sebagai Intervening. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 5(1), 231. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v5i1.3462

Supriani, Y., Nurwadjah, N., & Suhartini, A. (2022). Konsep Pendidikan Karakter Dalam Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(2), 438–445. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/4151

Tamaji, S. T. (2018). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 5(1), 107–122. https://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/dar/article/view/1084

Tnunay, I. A. (2022). Efektifitas Model Pendidikan Boarding School terhadap Peningkatan Karakter Kadet Mahasiswa Permesianan Kapal. Jurnal Ilmiah Mandala Education. https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2766

Utomo, A. K., Sulasmono, B. S., & Mawardi, M. (2019). Evaluasi Kinerja Guru Bersertifikasi. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 4(1), 52–64. https://doi.org/10.17977/um025v4i12019p052

Yudianto, Y., & Fauziati, E. (2021). Pembentukan Karakter Siswa dalam Pendidikan Karakter Ditinjau dari Aliran Progresivisme. Jurnal Sosial Teknologi. https://doi.org/10.59188/jurnalsostech.v1i8.170
Published
2024-03-19
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times