Motivasi Belajar Siswa dengan Metode Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) di Masa Pandemi pada Mata Pelajaran PPKN

  • Hidayati Suhaili STKIP Yayasan Abdi Pendidikan
  • Yuhasnil Yuhasnil STKIP Yayasan Abdi Pendidikan
  • Sri Mulyani STKIP Yayasan Abdi Pendidikan

Abstract

ABSTRACT

The aim of this research is to find out how students' learning motivation is and efforts to increase learning motivation with online methods during the pandemic in Pancasila and Citizenship Education subjects in class XI IPA SMA Negeri 1 Situjuah Limo Nigari District. The research method uses qualitative research using descriptive methods. Research informants were determined by purposive sampling and also collaborated with snowball sampling, which consisted of nine people. To ensure the validity of the data, triangulation was used. The results of the study show that student learning motivation in participating in online Civics learning during the pandemic has not been carried out optimally due to unsupportive conditions during the current pandemic, thus limiting interaction between students and teachers. Network conditions that do not support the online Civics learning process have caused many students to be constrained by not being able to participate in online Civics learning. The conclusion of the research is that teachers motivate students during online learning in the form of: (a). Giving praise, (b). Giving support, (c). Give a test, (d). Giving value or number, (e). Knowing the results, (f). Provide competition or competition, (g). Give punishment. Meanwhile, the efforts given by parents are in the form of: (a). Creating a supportive home climate, (b). Provide sufficient time, (c). Give awards.

 

Keywords: Civics Learning (Online), Student Learning Motivation.

References

DAFTAR PUSTAKA

Adiputra, S. & Mujiyati, M. (2017). Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa di Indonesia: Kajian meta-analisis. Konselor. 6(4). https://doi.org/10.24036/02017648171-0-00

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 10(3). 282-289 https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289

Barkah, A., Mardiana, T., & Japar, M. (2020). Analisis Implementasi Metode Pembelajaran dalam Masa Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran PKN. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan. 7(2) https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i2.3426

Belawati, T. (2019). Pembelajaran Online. Pamulang: Universitas Terbuka Katalog Dalam Terbitan RDA. 24-37

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-qur'an): Jurnal Pendidikan Islam. 3(1). 123-140 https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Djidul, H. (2017). Model Pelajaran Kalkulus SMA Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Siswa. Yogyakarta. Parama Publishing

Daryono, M. (2008). Pengantar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta. Rineka Cipta

Fathturrohman, M. (2018). Belajar Pembelajaran Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Yogyakarta. Kalimedia

Gunawan, I. (2016). Metode Penelitian Kualitatif Teri dan Praktik. Malang. Sinar Grafika Ofset

Hamdani, G. R. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung. CV. Pustaka Setia. 17-23

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) 8(3). 496-503 https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/8503

Hidayat, H. (2020). Peranan Teknologi dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha. 8(2). 57-65 http://dx.doi.org/10.23887/jpku.v8i2.24759

Ihsan, I. (2017). Kecenderungan Global dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Sekolah. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan) 2(2). 49-58 10.24269/v2.n2.2017.49-58

Naserly, M. K. (2020). Implementasi Zoom, Google Classroom, dan Whatsapp Group dalam Mendukung Pembelajaran Daring (Online) pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Lanjut (Studi Kasus Pada 2 Kelas Semester 2, Jurusan Administrasi Bisnis, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bina Bangsa. Aksara Public. 4(2) 155-165

Nasution, S. (2008). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta. PT. Bumi Aksara. 93-94

Nurmalisa, Y., Mentari, A., & Rohma, R. (2020). Peranan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membangun Civic Concience Bhineka Tunggal Ika. 7(1).34-46 https://doi.org/10.36706/jbti.v7i1.10082

Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta. PT. Asdi Mahasatya. 10-14

Rumbewas, S. S., Beatus, M. L, and Meokbun. N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sd Negeri Saribi. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains 2(2). 201-212 https://doi.org/10.33541/edumatsains.v2i2.607

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran daring ditengah wabah Covid-19. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. 6(2). 214–224 https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Subur, S. (2015). Pembelajaran Nilai Moral Berbasis Kisah. Yogyakarta. Kalimedia

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro. 3(1). 73-82 http://dx.doi.org/10.24127/ja.v3i1.144

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232-243 https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142
Published
2021-12-31
Abstract viewed = 47 times
pdf downloaded = 60 times