Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa

  • Dedi Asmara SD Negeri 06 Sialang Kecamatan Kapur IX

Abstract

The purpose of this study was to determine the increase in learning outcomes of science material special characteristics of living animals using jigsaw learning methods in grade VI students of SD Negeri 06 Sialang, Kapur IX District, Lima Puluh Kota District. This research is an experimental research in the form of Classroom Action Research (CAR) with the subjects in this study being class VI students totaling 24 students. Data collection techniques in this study are; (1) observation of teacher activity, (2) observation of student activity, and (3) test of learning outcomes. Based on the results of the study found an increase in the average value of the class of research subjects rose from the pre-cycle average value of 74.16, cycle I 79.58 to 87.08 in cycle II and PTK was considered successful. Conclusions, based on the results of the study, the jigsaw method can improve science learning achievement in grade VI students with special characteristics of animal living things in SD Negeri 06 Sialang, Kapur IX District, Lima Puluh Kota.

Keywords: Learning Outcomes, Cooperative Learning Methods, Jigsaw Learning

 

References

Astiti, D. K. S., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Jigsaw Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 30-41. http://dx.doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10125

Herawati, L., & Irwandi, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar dan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran IPA di SMP Negeri 09 Lebong. In Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship (Vol. 1, No. 1).

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia

Idrus, Ali. (2009). Manajemen Pendidikan Global. Jakarta: Gaung Persada (GP Press)

Ismiyatun, I., Paudi, R. I., & Tureni, D. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas IV SD Inpres 2 Ambesia Kecamatan Tomini. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(7), 121057.

Jamal Ma’mur Asmani. (2011).7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan menyenangkan. Yogjakarta : Diva Press.

Mania, S. (2017). Observasi Sebagai Alat Evaluasi dalam Dunia Pendidikan dan Pengajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 11(2), 220-233.https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n2a7

Mulyasa, E. (2011). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Kencana.

Sumadayo, Samsu. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Graha Ilmu

Susanto Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta : Kencana Prenada Group

Wibowo, W. S. (2014). Peningkatan Hasil Belajar IPA Domain Application and Connection Siswa SMP Melalui Pembelajaran berbasis Model Learning Cycle Karplus. In Proceeding Seminar Nasional Pendidikan Sains VI (pp. 582-587).

Wisudawati, A. W., & Sulistyowati, E. (2014). Metodologi pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2020-06-28
How to Cite
Asmara, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa. JOEAI:Journal of Education and Instruction, 3(1), 36-45. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v3i1.1286
Abstract viewed = 3 times
pdf downloaded = 1 times