Upaya Meningkatkan Bicara Anak Autis Melalui Pendekatan Floortime
Abstract
This study aims to improve children's speech ability through the floortime approach and to test the floortime approach to the ability to speak with autistic children in the Pediatricia Mojokerto children's growth and development clinic. This study uses a single subject research (SSR) method, known as single subject research. Provision of Baseline for 8 meeting sessions and intervention for 8 session sessions. The author took a sample of 5 autistic students who have the same characteristics and abilities. The data of this study focuses on the results of the ability to speak autistic children. The results of the study, from the analysis of speech data development in autistic children show a change in tendency from unstable to stable and changes in positive direction. The level of change increased by 40 points indicated on the material labeling objects. Conclusion, there is a significant increase in the ability and speech development of autistic children after being given an intervention through the floortime approach.
Keywords: Children with autism, ability to speak, Floortime
References
Anwar, A., Rahman, M. M., Ferdous, S. M., Anik, S. A. & Ahmed, S. I. (2011). A computer game based approach for increasing fluency in the speech of the autistic children. In 2011 IEEE 11th International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 17-18). IEEE.
Ballerina, T. (2016). Meningkatkan Rentang Perhatian Anak Autis dalam Pembelajaran Pengenalan Huruf. Dalam Jurnal INKLUSI: Journal Of Disability Studies, 3(2), 245-266
Boham, S. E. (2013). Pola Komunikasi Orang Tua dengan Anak Autis (Studi pada Orangtua dari Anak Autis di Sekolah Luar Biasa AGCA Center Pumorow Kelurahan Banjer Manado). Acta Diurna Komunikasi, 2(4).
Dewanti, A., Widjaja, J. A., Tjandrajani, A., & Burhany, A. A. (2016). Karakteristik Keterlambatan Bicara di Klinik Khusus Tumbuh Kembang Rumah Sakit Anak dan Bunda Harapan Kita Tahun 2008-2009. Sari Pediatri, 14(4), 230-239.
Duwi Leli, Y. (2013). Metode Floortime Bermedia Permainan Menara Hanoi terhadap kemampuan Bahasa Reseptif Anak Autis. Jurnal Pendidikan Khusus, 3(3).
Mansur, M. (2018). Hambatan Komunikasi Anak Autis. Al-MUNZIR, 9(1), 80-96.
Mar’atullatifah, Y. (2017). Program Bantu Pembelajaran Multimedia Berbasis Tik Pada Anak Penderita Autisme Di Slb Negeri Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang)
Pangestika, V. (2013). Pengaruh pendekatan floor time terhadap kemampuan berbahasa pada anak autistik. Journal-online. um. ac.id.
Phill, et al. (2011). Langkah Awal Berinteraksi Dengan Anak Autis. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Rahajeng, Elizabeth S. (2010). Pengaruh Penggunaan Metode Floortime Terhadap Kemampuan Bicara Anak Autis Disertai Gangguan Intelektual di SDLB Agca Center Surabaya. (Skripsi). Tidak diterbitkan. Surabaya: JPLB Unesa.
Rokhimah, R. (2013). Pengaruh Permainan Lasy terhadap Peningkatan Konsentrasi pada Anak Autis. Jurnal Psikologi Teori dan Terapan, 4(1), 48-55.
Rokhimah, R. (2013). Pengaruh Permainan Lasy terhadap Peningkatan Konsentrasi pada Anak Autis. Jurnal Psikologi Teori dan Terapan, 4(1), 48-55. http://dx.doi.org/10.26740/jptt.v4n1.p48-55
Sumekar, I. (2007). Pengaruh terapi musik klasik terhadap kemampuan berbahasa pada anak autis: Di Pusat Terapi Terpadu A Plus Jalan Imam Bonjol Batu. (Doctoral dissertation). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2006). Penelitian dengan subjek tunggal. Bandung: UPI Pres.