Strategi Guru Mata Pelajaran Akidah Akhlak dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa

  • Eka Nurjannah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Masudi Masudi Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Baryanto Baryanto Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Deriwanto Deriwanto Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Asri Karolina Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This study aims to find out how the teacher strategies of the subjects Akidah Akhlak in improving student learning discipline and how the state of student learning discipline in SDIT Rabbi Radhiyyah 01 rejang lebong district. This research uses qualitative approach with field research type. Observation data collection techniques, interviews, and documentation. Data analysis includes data reduction, data presentation, verification/drawing conclusions. The results showed; First, the teacher's strategy of morality in improving student learning discipline by briefing students on the importance of enforcing discipline, teachers setting an example for students in good manners, teachers advising students to be good and teachers to sanction students who violate discipline;  Second, the student's learning discipline situation is informed if the student's low interest in learning is due to students lacking introspection, weak student punishment and low support from some parents. In conclusion, the strategies implemented by teachers in improving student discipline by providing examples, advice to be good, as well as weak student discipline conditions caused by students lacking self-introspection, weak student punishment and low support of some parents.

 

Keywords: Teacher Strategy, Moral Code Teachers, Learning Discipline

References

Abidin, S. (2017). Strategi Komunikasi Guru dalam Meningkatkan Prestasi Belajar, Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 3(2)

Ardi, M. (2012). Pengaruh Pemberian Hukuman terhadap Disiplin Siswa dalam Belajar, Jurnal EKSOS

Ariananda, Eka S., Hasan, S & Rakhman, M. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Di Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Teknik Pendingin Journal of Mechanical Engineering Education, 1(2), 233-23,

Arif, Ahmad Adib Al. (2013). Aqidah Akhlak. Semarang: Aneka Ilmu.

Arifin, P. (2012). Hubungan Kebiasaan Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas VII B SMP Negeri 13 Malang, Journal of Chemical Information and Modeling, 2012

Azhar, K., & Sa’idah, I. (2017). Studi analisis upaya guru Akidah Akhlak dalam mengembangkan potensi nilai moral peserta didik di MI Kabupaten Demak. Al-Ta'dib, 10(2)

Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

Haryono, S. (2016). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi, Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(3), 261-274

Hastari, P. (2017). Strategi Guru Mata Pelajaran Aqidah Akhlak dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa MTsN 1 Montasik Aceh Besar (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Hazimah. (2016). Pembelajaran Aqidah Akhlak dan Pembentukan Karakter Siswa di MIN Geulanggang Batee Kabupaten Aceh Barat Daya. Thesis, Fakultas Tarbiyah UIN Ar-Raniry.

Jentoro, Ngadri Yusro, Eka Yanuarti, Asri Karolina & Deriwanto. (2020). Peran Guru PAI dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islam Wasatiyah Siswa, JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(1), 46-58

Kuswanto, Edi. (2015). Peranan Guru PAI dalam Pendidikan Akhlak di Sekolah, MUDARRISA: Journal of Islamic Education.
Manan, Syaepul. (2017). Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan, Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim

Marliana, Ayu Diyah. (2018). Strategi Sekolah dalam Menangani Pelanggaran Tata Tertib Sekolah pada Siswa Di SMP Negeri I Papar Kediri., Journal of Chemical Information and Modeling.

Muhaimin. (2012). Paradigma Pendidikan. Bandung: Rosda Karya.

Nasruddin, K. (2019). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Peta Konsep Di Kelas Xii Mia 1 Sman 2 Kuok. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 1441-1452.

Joni, R, Rahman, A & Yanuarti, E. (2020). Strategi Guru Agama Desa dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Warga Desa, JOEAI (Journal of Education and Instruction), Volume 3.

Riwahyudin, A. (2015). Pengaruh Sikap Siswa Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kabupaten Lamandau, Jurnal Pendidikan Dasar.

Rizky M, K., Alfiati, S & Sy. Habibah. (2017). Hubungan Antara Minat Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA pada Kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar, Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah (2) 1, 61-77

Roosyidah, Hayatur, and Nana Sutarna. (2016) Profesionalisme Guru Sekolah Dasar dalam Pembentukan Akhlak Siswa, Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Inovasi Pembelajaran Berbasis Karakter dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN

Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran, Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

Yoga, S., Dyah, Suarmini & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak,” Jurnal Sosial Humaniora.

Yanuarti, E. (2019). Pola Asuh Islami Orang Tua dalam Mencegah Timbulnya Perilaku LGBT Sejak Usia Dini,” Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan.
Published
2020-12-02
How to Cite
Nurjannah, E., Masudi, M., Baryanto, B., Deriwanto, D., & Karolina, A. (2020). Strategi Guru Mata Pelajaran Akidah Akhlak dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. JOEAI:Journal of Education and Instruction, 3(2), 159-171. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v3i2.1381
Abstract viewed = 66 times
pdf downloaded = 30 times