Pengaruh Penerapan Media Kartu Huruf Hijaiyah Berwarna terhadap Kemampuan Membaca Huruf Al-Qur’an

  • Pudhak Prasetiyorini IKIP PGRI JEMBER

Abstract

This study aims to determine the effect of the application of colored hijaiyah letter media to the ability to read Al-Qur'an letters in children in group A Kindergarten Dharma Wanita Jember. This research is a type of quantitative research. The subjects of this study were group A students with a total of fifteen children. The results showed the average value of children before learning to use Hijaiyah color card media was 78.97 and the value after learning with the application of Hijaiyah color card media was 83.06. Paired sample t test results obtained Ï value 0,000. Teaching with these media can improve students' ability to read the Koran, complete learning objectives and make higher thinking activities for students. Conclusion, there is a statistically significant effect of the application of colored hijaiyah letter media to the ability to read the Koran in group A children of TK Dharma Wanita.

Keywords: Hija'iyah Color Card, Reading Al-Qur'an, PAUD

References

Abidah, K., Laksmiwati, A. A., Sasfiranti, Y., & Supradewi, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Warna Terhadap Short Term Memory untuk Peningkatan Pemahaman Matematika. Psisula: Prosiding Berkala Psikologi, 1.
http://dx.doi.org/10.30659/psisula.v1i0.7696

Bante, M., Sukman, S., & Umrah, S. (2018). Pemahaman Huruf Hijaiyah dengan Menggunakan Media Kartu. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 11-14.
https://doi.org/10.32489/alfikr.v4i1.36

Chang, B., Xu, R & Watt, T. (2018). The impact of colors on learning. Adult Education Research Conference. Diakses dari http://newprairiepress.org/aerc/2018/papers/30

Fatah, A. (2016). Inovasi pembelajaran bahasa Arab (Respon, Tantangan dan Solusi terhadap Perubahan). Arabia, 8(1), 1–28. https://doi.org/10.21043/arabia.v8i1.1942

Fauziddin, M., & Fikriya, M. (2019). Mengenal Kosakata Bahasa Arab melalui Permainan Kartu Huruf Hijaiyah yang Dilengkapi Kosakata. Journal on Early Childhood Education Research (JOECHER), 1(2), 90-99

Hariyanto. (2016). Mengembangkan karakter siswa berbasis kearifan local dan kemampuan akademik melalui implementasi metode penemu terbimbing (Guided discovery). Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM. 1 (1), 771-780. Diakses dari http://pasca.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/02/Hariyanto-771-780.pdf

Herlina, MN,. Fatimah, A., & Fahmi. (2018). Peningkatan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Kartu Huruf. JPP PAUD UNTIRTA. 5(1), 15-26. http://dx.doi.org/10.30870/jpppaud.v5i1.4676

Ningrum, IWT, Usada, & Rahmawati, A. (2014). Peningkatan Pemahaman Huruf Hijaiyah Melalui Kartu Huruf pada Anak Kelompok TK B Aisyiyah Bustanul Athfal (ABA) Bulurejo Juwiring Klaten tahun ajaran 2013-2014. Jurnal UNS. 2 (3), 30-37 diakses dari https://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/view/34196

Rafika, I., Aziz, Y., & Ahmad, A. (2016). Penggunaan Media Kartu Huruf Hijaiyah untuk Melejitkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini pada TK Islam Terpadu Suloh Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1). Diakses dari http://www.jim.unsyiah.ac.id/paud/article/view/387

Solihati, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Alquran Melalui Permainan Huruf Kartu Hijaiyah. Jurnal Pelita PAUD, 2(2), 228-236. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v2i2.242
Published
2020-08-05
Abstract viewed = 181 times
pdf downloaded = 175 times