Konsep Pendidikan Andragogi dalam Perspektif Pendidikan Islam

  • Khairrurraziqin Khairrurraziqin Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Dewi Purnama Sari Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Fadilah Purnama Fadilah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This research aims to obtain information on the concept of Andragogi education in the perspective of Islamic Education. This research is a qualitative study of literature using content analysis. The results of the study are informed if the concept of Andragogi Education is the art and science of teaching adults to learn, how to help adults learn according to their needs and efforts to motivate adults to learn using their experiences to achieve new learning experiences. There are 4 basic assumptions in andragogi education that include concepts about learners, the function of experience, learning readiness and learning attestation. In conclusion, in the Perspective of Islamic Education, the concept of Andragogi education is a method of learning that is relevant to the atmosphere of adult learning found in the Qur'an and hadith, namely the method of awareness, method of practice and method of learning in the Hadith of the Prophet SAW.

Keywords: Andragogi, The Concept of Education, Islamic Education, Perspectives

References

Anwar, B. (2017). Konsep Pendidikan Andragogi Menurut Pendidikan Islam. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan.

Asun, Marthias Finger & Jose Manuel. (2004). Adult Education At Thecrossroads, Diterjemahkan Oleh Nining Fatikasari Dengan Judul Quo Vadis Pendidikan Orang Dewasa. Cet. I. Yogyakarta: Pustaka Kendi.

Budiman, A. (2013). Efisiensi Metode dan Media Pembelajaran dalam Membangun Karakter Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. At-Ta'dib, 8(1).

Fitriani, Atika & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa, Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 173-202.

Huda, M. (2015). Peran Pendidikan Islam terhadap Perubahan Sosial. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1).

Komaruzaman, K. (2017). Pendidikan Pembebasan Ki Hajar Dewantara: Asas Pendidikan Liberal di Indonesia. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(01), 33-50.

Malik, H. (2008). Teori Belajar Andragogi dan Aplikainya dalam Pembelajaran. Jurnal Inovasi, 5(2)

Nasution, S. (2000). Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurhayati, N. (2014). Akhlak dan Hubungannya dengan Aqidah dalam Islam. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 4(2), 289-309.

Riyanto, H. Y. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Prenada Media.

Supriadi. (2006). Andragogi (Sebuah Konsep Teoritik) Pendidikan Network. MSI – UII, Net.
Wahyuddin, W. (2017). Pendidikan Sepanjang Hayat Menurut Perspektif Islam. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 3(02), 191-208.

Winataputra, U. S., Delfi, R., Pannen, P., & Mustafa, D. (2014). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Hakikat Belajar dan Pembelajaran, 1-46.

Yanuarti, E. (2016). Studi Komparatif Prestasi Siswa (Mengikuti dan Tidak Mengikuti Ekstrakurikuler Rohis). Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2).

Yanuarti, E. (2017). Pemikiran pendidikan ki. Hajar Dewantara dan relevansinya dengan kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(2), 237-265.

Zakiah Drajat, et al. (2004). Ilmu Pendidikan Islam. Cet. V. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2020-12-23
Abstract viewed = 128 times
pdf downloaded = 138 times