Perancangan Komik Wawasan Literasi Digital untuk Anak SD

Authors

  • Athallah Ramadhan Putra Winarno Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur, Indonesia
  • Masnuna Universitas Pembangunan Nasional “Veteran Jawa Timur”
  • Aris Sutejo Universitas Pembangunan Nasional “Veteran Jawa Timur”

DOI:

https://doi.org/10.31539/joeai.v8i4.15268

Keywords:

Komik, Literasi Digital, Media Sosial, Sekolah Dasar

Abstract

This study aims to design a digital literacy learning medium for children by using comics as an educational tool. Comics were chosen due to their visual and narrative appeal, which aligns with children's characteristics and are considered effective in delivering educational messages. The research employed a mixed-methods approach, combining quantitative methods through questionnaires and qualitative methods through interviews. The results show that comics as a learning medium can enhance children's understanding of digital literacy and help them recognize and respond to negative content on social media. In conclusion, printed comic books can serve as an engaging and educational alternative to foster digital literacy from an early age.

 

Keywords: comic, digital literacy, elementary school, social media

Author Biographies

  • Masnuna, Universitas Pembangunan Nasional “Veteran Jawa Timur”

    Dosen 

  • Aris Sutejo, Universitas Pembangunan Nasional “Veteran Jawa Timur”

    Dosen 

References

Annur, C. M. (2021). BPS: 88,99% anak 5 tahun ke atas mengakses internet untuk media sosial. Databoks Katadata. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/11/24/bps-8899-anak-5-tahun-ke-atas-mengakses-internet-untuk-media-sosial

Arista, D. (2023). Miris hanya ikuti tren, 11 siswa SD di Situbondo lakukan aksi berbahaya. Radio Republik Indonesia. https://www.rri.co.id/daerah/383078/miris-hanya-ikuti-tren-11-siswa-sd-di-situbondo-lakukan-aksi-berbahaya

Finaka, A. W., Nurhanisah, Y., & Devina, C. (2024). Terus berantas konten negatif. Indonesia Baik. https://indonesiabaik.id/infografis/terus-berantas-konten-negatif

Handayani, F., & Maharani, R. A. (2022). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap perkembangan anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 11362–11369. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/4244

Nandy. (n.d.). Pengertian media sosial, sejarah, fungsi, jenis, manfaat, dan perkembangannya. Gramedia Literasi. Gramedia.

Pandanwangi, N. A., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Pengembangan media komik untuk meningkatkan kompetensi berbahasa pada siswa kelas 3 SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 124. https://jurnal.unma.ac.id/index.php/CP/article/view/1354

Puspananda, D. R. (2022). Studi literatur: Komik sebagai media pembelajaran yang efektif. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 9(1), 85–92. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE

Sakilah, O., Syamsi, A., & Atikoh, N. (2025). Pengembangan media komik digital untuk meningkatkan kemampuan literasi sains pada pembelajaran IPAS kelas V di MI Al-Washliyah Perbutulan. Jurnal Kajian Pendidikan dan Cakrawala Pembelajaran, 1(2), 125–136. https://jurnal.yayasanmeisyarainsanmadani.com/index.php/JAKAP/article/download/207/146

Suherdi, D. (2021). Peran literasi digital di masa pandemik. Cattleya Darmaya Fortuna.

Qoriah, S. N. (2024). Penggunaan media komik dalam pembelajaran IPAS untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa kelas IV SDN Baktijaya 1 Kota Depok (Skripsi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Downloads

Published

2025-08-16