Strategi Card Sort dapat Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Sekolah Dasar

Authors

  • Miftahul Jannah Universitas PGRI Silampari
  • Anna Fauziah Universitas PGRI Silampari
  • Supriyanto Universitas PGRI Silampari

DOI:

https://doi.org/10.31539/joeai.v8i4.15455

Keywords:

Card sort, Hasil Belajar, Matematika, Strategi

Abstract

This study aims to determine the mathematics learning outcomes of first grade students of SD Negeri 45 Lubuklinggau State Elementary School after the of the Card Sort Learning. The research method uses a pre-experimental design method with a one group pretest-posttest research design. The sampling technique uses a random sampling technique. The data collection technique uses a test. The test instrument used is in the form of an essay totaling 8 questions. Data were analyzed using the t-test. Based on the results of the t-test analysis, it was obtained 5,3870) ≥ (1.729) so Ha is accepted and Ho is rejected. Thus, it can be concluded that the Implementation of the Card Sort Strategy on the Mathematics Learning Outcomes of Grade I Students of SD Negeri 45 Lubuklinggau significantly reaches the KKTP.

 

Keywords: Card sort, Learning outcomes, Mathematics, Strategy

References

Anggreani, A. L., Huda, C., & Setianingsih, E. S. (2018). Pengaruh strategi card sort berbantu media gambar terhadap prestasi belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 364–370. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i4.16153

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. Longmans, Green.

Budi, S. (2023). Penerapan metode card sort pada pembelajaran tematik dalam upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas VI di SDN 1 Aruk tahun pelajaran 2020/2021. Anterior Jurnal, 22(3), 86–103. https://doi.org/10.33084/anterior.v22i3.5700

Duha, R., & Harefa, D. (2023). Kemampuan pemecahan masalah. CV Jejak.

Efiza, Y., & Zulhidir. (2022). Penerapan model active learning tipe card sort untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa kelas VI SD Negeri 005 Teluk Sebong. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(1), 97–104. https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH/article/view/4102/3044

Fatirani, H. (2022). Pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw pada sistem ekskresi manusia. Pusat Pengembangan Guruan dan Penelitian Indonesia.

Fitriani, L. (2020). Metode card sort pada pembelajaran sekolah dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 2182–2188. https://doi.org/10.20961/shes.v3i3.57089

Gautama, J. M., Putra, K. A. A., & Putra, P. S. E. A. (2019). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 3(2), 83-89. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPK/article/download/22699/14086/36130

Hafsah, H., Isnaini, I., Saddam, S., Abisyofian, A., & Andini, M. (2024). Pelatihan implementasi metode card sort pada proses pembelajaran pendidik dan peserta didik. JCES (Journal of Character Education Society), 7(3), 213–223. http://dx.doi.org/10.31764/jces.v7i3.25291

Jacques, J. (2020). Pemahaman konsep peserta didik pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 190–202.

Khaerunnisa, K., Nurlina, N., & Hambali, H. (2024). Penerapan model pembelajaran active learning tipe card sort terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri Lonrong Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(2), 356–368. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.710

Luncing, L. (2022). Meningkatkan hasil belajar matematika materi bangun datar sederhana dengan metode CTL model modeling pada siswa kelas II SDN 1 Teruwai tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Mandala, 7(1), 104–112. https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/article/view/2995

Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252

Rohmawati, A. A., & Widyaningrum, R. (2024). Efektivitas strategi card sort menggunakan kartu pintar pada hasil belajar sifat-sifat bangun segitiga. AL-THIFL: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1–12. 10.21154/thifl.v4i1.3272

Silberman, M. L. (2018). Active learning: Cara belajar peserta didik aktif. Nuansa Cendekia.

Downloads

Published

2025-08-29