Strategi Card Sort dapat Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31539/joeai.v8i4.15455Keywords:
Card sort, Hasil Belajar, Matematika, StrategiAbstract
This study aims to determine the mathematics learning outcomes of first grade students of SD Negeri 45 Lubuklinggau State Elementary School after the of the Card Sort Learning. The research method uses a pre-experimental design method with a one group pretest-posttest research design. The sampling technique uses a random sampling technique. The data collection technique uses a test. The test instrument used is in the form of an essay totaling 8 questions. Data were analyzed using the t-test. Based on the results of the t-test analysis, it was obtained 5,3870) ≥ (1.729) so Ha is accepted and Ho is rejected. Thus, it can be concluded that the Implementation of the Card Sort Strategy on the Mathematics Learning Outcomes of Grade I Students of SD Negeri 45 Lubuklinggau significantly reaches the KKTP.
Keywords: Card sort, Learning outcomes, Mathematics, Strategy
References
Anggreani, A. L., Huda, C., & Setianingsih, E. S. (2018). Pengaruh strategi card sort berbantu media gambar terhadap prestasi belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 364–370. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i4.16153
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives. Longmans, Green.
Budi, S. (2023). Penerapan metode card sort pada pembelajaran tematik dalam upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas VI di SDN 1 Aruk tahun pelajaran 2020/2021. Anterior Jurnal, 22(3), 86–103. https://doi.org/10.33084/anterior.v22i3.5700
Duha, R., & Harefa, D. (2023). Kemampuan pemecahan masalah. CV Jejak.
Efiza, Y., & Zulhidir. (2022). Penerapan model active learning tipe card sort untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa kelas VI SD Negeri 005 Teluk Sebong. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(1), 97–104. https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH/article/view/4102/3044
Fatirani, H. (2022). Pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw pada sistem ekskresi manusia. Pusat Pengembangan Guruan dan Penelitian Indonesia.
Fitriani, L. (2020). Metode card sort pada pembelajaran sekolah dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 2182–2188. https://doi.org/10.20961/shes.v3i3.57089
Gautama, J. M., Putra, K. A. A., & Putra, P. S. E. A. (2019). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 3(2), 83-89. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPK/article/download/22699/14086/36130
Hafsah, H., Isnaini, I., Saddam, S., Abisyofian, A., & Andini, M. (2024). Pelatihan implementasi metode card sort pada proses pembelajaran pendidik dan peserta didik. JCES (Journal of Character Education Society), 7(3), 213–223. http://dx.doi.org/10.31764/jces.v7i3.25291
Jacques, J. (2020). Pemahaman konsep peserta didik pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 190–202.
Khaerunnisa, K., Nurlina, N., & Hambali, H. (2024). Penerapan model pembelajaran active learning tipe card sort terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri Lonrong Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(2), 356–368. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.710
Luncing, L. (2022). Meningkatkan hasil belajar matematika materi bangun datar sederhana dengan metode CTL model modeling pada siswa kelas II SDN 1 Teruwai tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Mandala, 7(1), 104–112. https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/article/view/2995
Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252
Rohmawati, A. A., & Widyaningrum, R. (2024). Efektivitas strategi card sort menggunakan kartu pintar pada hasil belajar sifat-sifat bangun segitiga. AL-THIFL: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 1–12. 10.21154/thifl.v4i1.3272
Silberman, M. L. (2018). Active learning: Cara belajar peserta didik aktif. Nuansa Cendekia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miftahul Jannah, Anna Fauziah, Supriyanto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.