Pendekatan Pembelajaran Seni Berbasis Ecoprint untuk Meningkatkan Kreatif Thinking Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.31539/joeai.v8i5.15910Abstract
This study aims to analyze the application of an ecoprint-based art learning approach to improving creative thinking skills in early childhood. The method used in this study was Classroom Action Research (CAR), based on the Kemmis and McTaggart model, which consists of three cycles: pre-cycle, Cycle I, and Cycle II. The results showed a significant increase in children's creativity indicators, namely fluency, flexibility, originality, and elaboration. The classical average for the indicators in the pre-cycle activities was only 20.46%. In cycle I, it increased to 47.73%, and in cycle II, it increased again to 86.36%. The conclusion is that an ecoprint-based art learning approach can enhance creative thinking in early childhood.
Keywords: Early Childhood, Creative Thinking, Ecoprint, Art Learning
References
Aliyah, N., Anugrah, Y. F., &., Enjang, E. (2025). Peningkatan Aspek Percaya Diri Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Market Day. Lamahu, 4(1), 55–62. https://doi.org/10.37905/ljpmt.v4i1.30475
Alyannur, N., & Sitorus, A. S. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Permainan Membatik Ecoprint pada Daun dengan Teknik Pounding untuk AUD. Journal of Education Research, 5(3), 3740–3749. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1527
Apianti, S., & Pramitasari, M. (2025). Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Bermain Proyek di PAUD Lokatmala Pacet. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru, 16, 151–160. https://conference.ut.ac.id/index.php/ting/article/view/5095
Astuti, J. W. T. (2024). Pengembangan Ketrampilan Digital untuk Menciptakan Inovasi dan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran. Al-Mikraj, 5(1), 1114-1126. https://doi.org/10.55606/jupensi.v2i3.645.2
Fatmala, Y., & Hartati, S. (2020). Pengaruh Membatik Ecoprint terhadap Perkembangan Kreativitas Seni Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusari, 4(2), 1143–1155. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.577
Firdaus, A., Putri, I. A., Mutaqin, M. F. T., & Havita, V. N. (2024). Pemanfaatan Bahan Alami untuk Pengembangan Ecoprint dalam Mendukung Kreativitas Siswa di SDN Carita 1. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(5), 8905–8908. https://doi.org/10.31004/cdj.v5i5.34916
Gunawan, I., Putri, R. R., Aisyah, S. N., Puspitasari, D., Salim, A. P., Wulandari, F. S. D., Azmisyah, N., Januarti, J., Fadillah, U. M., Rifai, A., Syahrudin, H., & Ramadhan, I. (2023). Sosialisasi Peduli Lingkungan dengan Pelatihan Eco Printing di Rumah Pintar Punggur Cerdas. GANESHA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 161–169. https://doi.org/10.36728/ganesha.v3i2.2611
Hasanah, L., Zahir, P. N. I., Handyanti, D. I., A'yuna, H., Q., & Anggraini, S. (2024). Merancang Pembelajaran dengan Menerapkan Metode-Metode Pembelajaran Kreatif dan Bermakna untuk Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 23526–23540. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/15460/11684
Hasudungan, A. N. (2022). Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) pada Masa Pandemi COVID-19: Sebuah Tinjauan. Jurnal DinamikA, 3(2), 112–126. https://doi.org/10.18326/dinamika.v3i2.112-126
Herlina, H., Nursakina, N., Herman, H., & Ilyas, S. N. (2022). Metode Percobaan Sains Sederhana dengan Kegiatan Ecoprint Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10, 506–512. https://doi.org/10.23887/paud.v10i3.48845
Hermawan, D. S., & Dewi, A. K. (2024). Potensi Buku Sensori Berbasis Montessori dan Multimodal terhadap Perkembangan Kognitif Balita Usia 3-5 Tahun. Reka Makna: Jurnal Komunikasi Visual, 04(2). https://ejurnal.itenas.ac.id/index.php/rekamakna/article/view/13329
Holis, A. (2007). Peranan Keluarga/Orang Tua dan Sekolah dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 1(1), 22–43. https://doi.org/10.52434/jp.v1i1.8
Lestari, B. (2006). Upaya Orang Tua dalam Pengembangan Kreatifitas Anak. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 3(1), 17–24. https://doi.org/10.21831/jep.v3i1.629
Ningsih, N. H., & Marlina, S. (2024). Pengaruh Teknik Ecoprint Kelompok terhadap Kemampuan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak Kartika. JCE (Journal of Childhood Education), 8(1), 120–128. https://doi.org/10.30736/jce.v8i1.2124
Nurlaela, L., & Ismayati, E. (2015). Strategi Belajar Berpikir Kreatif. https://www.academia.edu/31056414/Strategi_Belajar_Berpikir_Kreatif
Putri, M. A., Mukhawanah, U., Pratama, M. R., Dirgantara, R. A. Z., Maharani, W., Silvia, B., Salsabila, I. S., dewi, D. K., Milasari, M., Surayya, F., Diniya, M. I. S., & Saputra, D. A. (2024). Pelatihan Pembuatan Ecoprint pada Totebag untuk Meningkatkan Jiwa Wirausaha dan Kreativitas Anak di SD N 05 Wanarejan Selatan. Jurnal Indonesia Mengabdi, 6(2), 136–144. https://doi.org/10.30599/qsd4jz56
Putri, N. K., & Mustakimah, M. (2025). Pemanfaatan Bahan Alam untuk Meningkatkan Kreativitas Anak melalui Kegiatan Ecoprint. Aulad: Journal on Early Childhood, 8(1), 31–40. https://doi.org/10.31004/aulad.v8i1.893
Rahmawati, M. (2025). Pemanfaatan Teknik Ecoprint Menggunakan Media Daun terhadap Kreativitas Anak Usia Dini di Kober Bahari Mandiri. Madasari Edu Happiness, 4(1), 83–93. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v4i1.598
Septiana, F. I., Permana, A. P., Nursajjiddah, N., & Intan, R. (2025). Ecoprint Sebagai Inovasi Pembelajaran Seni Berbasis Lingkungan di SDN Sukamanah Desa Mangunjaya. Aurelia Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 664–668. https://doi.org/10.57235/aurelia.v4i1.4144
Widyaningrum, D. P., Khansa, I., Kusuma , Y. V. B., Saputra, R. D., Hafizha, N., & Hilman, Y. A. (2024). Batik Ecoprint Solusi Edukasi Siswa Sekolah Dasar untuk Pengenalan Rasa Cinta terhadap Lingkungan. Jurnal Gembira: Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(04), 1479–1488. https://gembirapkm.my.id/index.php/jurnal/article/view/641
Zulaiha, K. J. (2023). Penerapan Ecoprint dengan Bahan Alam untuk Meningkatkan Kemampuan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun di TK Sri Tanjung Lampung Utara. UIN Raden Intan. https://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/34075
Zulqaidah, Z., Harahap, H., Tanjung, R. S., Dermawan, M., & Darmansyah, T. (2024). Peran Kebijakan Kurikulum Merdeka terhadap Kesiapan Guru dan Hasil Belajar Peserta Didik. Socius Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 2(5), 122–129. https://doi.org/10.5281/zenodo.14538792
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arofah Arofah, Pascalian Hadi Pradana, Trio Suwargono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

