Pengembangan Media Biorama (Biologi Irama) pada Materi Ekosistem untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA

Authors

  • Selvi Damayanti Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Evi Hanizar Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Sarwo Danuji Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.31539/joeai.v8i4.16559

Keywords:

Hasil belajar, Media biorama, Minat Belajar, Materi ekosistem

Abstract

This study aims to develop an audio-visual Biorama (Biology Rhythm) learning medium on ecosystem material to improve the interest and learning outcomes of 10th grade high school students. The Biorama Media combines video visualization with educational songs as a means of delivering material. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Expert validation results indicate that the media is highly suitable for use. The implementation of the Biorama media showed a significant improvement in students' learning outcomes, increasing from 17.8% (pretest) to 89.2% (posttest), while students' learning interest reached 85.4%, which falls into the high category. These findings indicate that the Biorama media is effective in enhancing students' interest and learning outcomes and can serve as an alternative educational media that is engaging, contextual, and practical.

 

Keywords: Learning outcomes, Ecosystem material, Biorama media, Learning interest

References

Djamaluddin, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan pembelajaran: 4 pilar peningkatan kompetensi pedagogis. Pare-Pare: CV Kaaffah Learning Center.

Kartikasari, A., & Rahmawati, I. (2018). Pengembangan media game Moou Train berbasis Android pada mata pelajaran matematika materi perkalian untuk siswa kelas III SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 36-46. https://www.neliti.com/id/publications/254769/pengembangan-media-game-moou-train-berbasis-android-pada-mata-pelajaran-matemati

Lestari, R., Jasiah, J., Rizal, S. U., & Syar, N. I. (2023). Pengembangan media berbasis video pada pembelajaran IPAS materi permasalahan lingkungan di kelas V SD. Jurnal Holistika, 7(1), 34–43. https://doi.org/10.24853/holistika.7.1.34-43

Marwi, A. S., Lubis, I. R., Sinurat, Y., Ulfa, S. W., & Nainggolan, T. H. B. (2023). Pengaruh media musik dan lagu (Biorama) dalam pembelajaran biologi. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 74–86. https://doi.org/10.58192/sidu.v2i1.507

Qulub, M. C., Almadani, C. M., Laila, S. N., Sadiah, T. A., & Siswoyo, A. A. (2022). Penggunaan media sebagai upaya meningkatkan pemahaman siswa terhadap satuan panjang. Elementary: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(3), 135–143. https://doi.org/10.51878/elementary.v2i3.1378

Samsudin, A. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran efektif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(3), 45–60. 10.47453/eduprof.v2i2.38

Sardiman, A. M. (2020). Minat belajar siswa: Analisis dan pengukuran. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 11(1), 30–50.

Satifa, A., Dewi, N. K., & Nurwahidah, N. (2023). Media pembelajaran kotak ekosistem pada pembelajaran IPA di kelas V sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 2078–2085. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.5691

Sugihartini, R., & Yudiana, A. (2018). ADDIE sebagai model pengembangan media instruksional edukatif (mie) mata kuliah kurikulum dan pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 15(2), 277-286. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892

Syarifah, N. (2021). Pengembangan media education song (biorama) berbasis audiovisual pada materi sel tumbuhan dan sel hewan untuk meningkatkan minat belajar pada siswa di kelas XI SMA (Tesis doktoral, Universitas Jambi).

Umamah, N., & Mahmudi, K. (2020, May). Development of augmented reality in biotechnology processes as a supporting media for science learning modules in elementary schools. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 485(1), 012069. https://doi.org/10.1088/1755-1315/485/1/012069

Wulandari, A., Saputra, B., & Rahma, D. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis audio-visual untuk meningkatkan hasil belajar sains. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 11(3), 400–410. https://doi.org/10.15294/jpii.v11i3.31245

Widoyoko, E. P. (2019). Evaluasi program pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Downloads

Published

2025-08-29