Pengaruh Penggunaan Video Animasi terhadap Kemampuan Menggosok Gigi pada Anak Intelektual Sedang Kelas XII

Authors

  • Yulis Tiana Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Nostalgianti Citra Prystiananta Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Bhennita Sukmawati Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.31539/joeai.v8i5.17019

Abstract

This study aimed to determine the effect of animated video media on tooth brushing skills in 12th-grade children with moderate intellectual disabilities at SLB-C TPA Jember. This study employed a Single-Subject Research (SSR) method with an A-B design. The results showed that the use of animated video media can improve tooth brushing skills in children with moderate intellectual disabilities. In conclusion, animated video media is an effective learning aid for improving toothbrushing skills in children with moderate intellectual disabilities. It is hoped that this will provide an opportunity for further research on the application of animated video media in other aspects of daily life for children with intellectual disabilities.

 

Keywords: Children with Moderate Intellectual Disabilities, Tooth Brushing Skills, Animated Video

References

Apriliani, L., & Rochyadi, E. (2023). JARIMU Application as a Self-Development Medium for Children with Intellectual Disabilities. Journal of ICSAR, 7(2), 310-320. http://dx.doi.org/10.17977/um005v7i22023p310

Baskara, E. A. (2022). Penggunaan Video Pembelajaran Bina Diri dalam Meningkatkan Kemampuan Merawat Diri (Menggosok Gigi) pada Anak Tunagrahita Sedang Kelas Dasar III SLB C YPPLB 2 Makassar. Universitas Negeri Makassar http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/22250

Berliana, T., & Aka, K. A. (2023, August). Media Pembelajaran Video Animasi pada Materi Bersatu dalam Keberagaman. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran), 6(2023), 581-586. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3855

Hapsari, C. K., & Hartiani, F. (2018). Penerapan Prinsip Modifikasi Perilaku untuk Meningkatkan Kemampuan Menyikat Gigi pada Anak dengan Disabilitas Intelektual Berat. Jurnal Psikologi, 17(2), 119-130. https://doi.org/10.14710/jp.17.2.119-130

Imamah, N., Dewi, E. R., & Ulfa, M. (2023). Pengaruh Media Video Animasi terhadap Pengetahuan Siswa tentang Kebersihan Gigi dan Mulut di Sekolah Dasar Negeri. JPKM: Jurnal Profesi Kesehatan Masyarakat, 4(1), 39-45. https://jurnal.stikes-bhm.ac.id/index.php/jpkm/article/view/363

Masuri, D. K., & Budiyono, B. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. JPGSD, 8(5), 893–903. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/35876

Nurjanah, N., Permata, D. A., Praptiwi, Y. H., & Ningrum, N. (2023). Pengaruh Penyuluhan Menggunakan Media Video Animasi terhadap Pengetahuan Kesehatan Gigi dan Mulut pada Anak Tunagrahita. Media Penelitian dan Pengembangan Kesehatan, 33(2),10-17. https://jurnal.polkesban.ac.id/index.php/jmp2k/article/view/1791

Pintauli, S., Purba, J. M., Aritonang, E. Y., & Purba, M. (2025). Pemberdayaan dan Pendampingan Komunitas Penyandang Disabilitas dalam Memelihara Kesehatan Gigi Mulut pada Siswa SLB di Provinsi Sumatera Utara. Talenta Conference Series: Agricultural and Natural Resources (ANR), 6(1), 162-166. https://talentaconfseries.usu.ac.id/anr/article/view/2489

Romadhon, I. W., & Harimurti, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Simulasi pada Keterampilan Menggosok Gigi Anak Tunagrahita dalam Model Pembelajaran Joyfull Learning. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(1), 227-235. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/it-edu/article/download/36840/32739

Suyami, S., Purnomo, R. T., & Sutantri, R. (2019). Edukasi Menggosok Gigi terhadap Kemampuan Anak Menggosok Gigi pada Anak Tunagrahita di SLB Shanti Yoga Klaten. Motorik Jurnal Ilmu Kesehatan, 14(1), 93-112. https://doi.org/10.61902/motorik.v14i1.26

Downloads

Published

2025-10-31