Pengaruh Teknik Tracing the Dots terhadap Kemampuan Menulis Huruf Vokal pada Anak Disabilitas Intelektual Sedang Kelas II

Authors

  • Khairul Alvin Hadi Fata Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Nostalgianti Citra Prystiananta Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Arifah Nurhadiyati Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.31539/joeai.v8i5.17385

Abstract

This study aims to determine the effect of the Tracing the Dots technique on the vowel writing ability of second-grade students with moderate intellectual disabilities at the BCD YPAC Jember Special Needs School. The method used was a quantitative one-group pretest-posttest design. The results showed that the calculated Z value (4.91) was greater than Zα (1.645); thus, H₀ was rejected and Hₐ was accepted. This means that the application of the Tracing the Dots technique has a significant influence on the vowel writing ability of second-grade students with moderate intellectual disabilities at the BCD YPAC Jember Special Needs School. The conclusion is that the Tracing the Dots technique is efficacious in improving vowel writing ability in children with moderate intellectual disabilities. Therefore, this technique can be used as an alternative writing learning strategy for teachers in special needs schools.

 

Keywords: Intellectual Disability, Vowel Writing, Tracing the Dots Technique

References

Al Faiq, M. F., & Suryaningsi, S. (2021). Hak Anak Penyandang Disabilitas untuk Sekolah. Nomos : Jurnal Penelitian Ilmu Hukum, 1(2), 44–50. https://doi.org/10.56393/nomos.v1i2.568

APA. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5TM, 5th ed. In Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5TM, 5th ed. American Psychiatric Publishing, Inc. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Aprilia, L. (2023). Penerapan Teknik Tracing The Dots untuk Meningkatkan Motorik Halus pada Anak Tunagrahita di Sekolah Dasar Luar Biasa BCD Yayasan Pembinaan Anak Cacat Jember. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember. https://digilib.uinkhas.ac.id/30657/

Atiqah, A. (2023). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Peserta Didik Kelompok A Melalui Metode Tracing The Dot di Tkit Takwa Cendekia Makassar. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. http://repositori.uin-alauddin.ac.id/24814/

Azizah, I. (2022). Metode Pengajaran Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Luar Biasa (SLB). Pena Kreatif : Jurnal Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.29406/jpk.v11i1.1953

Karoma, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lima Huruf Vokal Melalui Media Bola Huruf pada Anak Usia 3-4 Tahun. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 1(1), 60–66. https://doi.org/10.15642/jeced.v1i1.501

Kustawan, D. (2016). Bimbingan dan Konseling bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta Timur: PT. Luxima Metro Media

Naitili, C. A., Suardana, I. M., & Ramli, M. (2019). Penerapan Metode Struktural Analitik Sintetik untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(5). https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i5.12463

Ni’matuzahroh, N., Yuliani, S. R., & Mein-Woei, S. (2021). Psikologi dan Intervensi Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Malang: UMM Press

Pelawi, J. T., Idris, I., & Is, M. F. (2021). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional dalam Upaya Pencegahan Pernikahan Dini (Dibawah Umur). Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9(2), 562–566. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2792/1782

Siregar, A. D. N. (2019). Sekolah Luar Biasa bagi Anak Luar Biasa. INA-Rxiv Papers. https://doi.org/10.31227/osf.io/45cef

Smart, A. (2010). Anak Cacat Bukan Kiamat: Metode Pembelajaran dan Terapi untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Katahati

Supriani, Y., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen dan Pendidikan, 1(1), 1–10. https://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/90

Wally, N., Umasangaji, N. A., Magfira, N., & Tonra, W. S. (2023). Penanganan Anak Tunalaras Ringan Melalui Metode Ejaan dan Tracing The Dots. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 5(1). https://doi.org/10.33387/cahayapd.v5i1.5812

Waskita, D. T., Widiana, Y., & Nurmaidah, N. (2023). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Anak Usia 4-5 Tahun Menggunakan Media Permainan Domino Huruf Vokal. Antologi Kajian Multidisiplin Ilmu (Al-Kamil), 1(1), 60-69. http://jurnal.rakeyansantang.ac.id/alkamil/article/view/420

Downloads

Published

2025-10-31