Pengaruh Program Seniman Masuk Sekolah terhadap Motivasi Siswa
Abstract
ABSTRACT
This study aims to analyze student motivation in music lessons. Using a multi-case study, ten state senior high schools in East Lombok Regency were selected as the research sample. This research is a qualitative study using an in-depth interview approach in which data collection, observation and analysis of related documents is applied. Data presented in a narrative. The results of the study revealed that the artists in school are significantly functional and play a role in increasing and encouraging the level of student motivation in music lessons. This research concludes that students' motivation in music is strongly influenced by the presence of practitioners or artists who are in direct contact with students, especially in the learning process at school.
Keywords: Artists go to school; Motivation; Music Arts Education
References
Aminah, A. (2020). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Dengan Menerapkan Model Pengajaran Kolaborasi Pada Siswa Kelas Iii Tahun Pelajaran 2016/2017. Jupe: Jurnal Pendidikan Mandala, 5(5).
Coloma, R. S. (2009). Postcolonial Challenges In Education (Vol. 369). Peter Lang.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2010). Intrinsic Motivation. The Corsini Encyclopedia Of Psychology, 1–2.
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.
Fatmiludya, Z. (2019). Bentuk Terapeutik Dalam Seni Musik Untuk Menanggulangi Pecandu Narkoba Di Perkumpulan Keluarga Kembang Cahaya Purwokerto. Iain Purwokerto.
Febrianty, F., Fatmariani, F., & Rotama, H. (2018). Pelatihan Dan Pendampingan Kecakapan Hidup Berbasis Desain Grafis Bagi Anak Didik Lembaga Pembinaan Khusus Anak. Comvice: Journal Of Community Service, 2(2), 11–20.
Hidayah, N., & Atmoko, A. (2014). Landasan Sosial Budaya Dan Psikologis Pendidikan. Penerbit Gunung Samudera [Grup Penerbit Pt Book Mart Indonesia].
Ichsan, M. (2016). Psikologi Pendidikan Dan Ilmu Mengajar. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 60–76.
Irwin, R. L., Gouzouasis, P., Grauer, K., Leggo, C., & Springgay, S. (2006). Investigating Curriculum Integration, The Arts And Diverse Learning Environments. United Nations Educational Scientific And Cultural Organization (Unesco) World Congress On Arts Education.
Ling, P. K., Puteh, D. S. N., & Toran, D. (2014). Pembinaan Dan Pelaksanaan Modul Aktiviti Seni Kreatif (Dalam Bidang Seni Visual) Untuk Pendidikan Prasekolah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mahanal, S. (2014). Peran Guru Dalam Melahirkan Generasi Emas Dengan Keterampilan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan Hmps Pendidikan Biologi Fkip Universitas Halu Oleo, 20, 1–16.
Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif.
Muhammad, M. (2017). Pengaruh Motivasi Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87–97.
Nurhayati, E. (2018). Psikologi Pendidikan Inovatif (Vol. 2). Pustaka Pelajar.
Oktoviani, A. L. (2011). Peningkatan Kreativitas Siswa Melalui Permainan Cipta Gerak Dalam Pembelajaran Seni Budaya Di Smp N 2 Boja Kabupaten Kendal. Universitas Negeri Semarang.
Olssen*, M. (2004). Neoliberalism, Globalisation, Democracy: Challenges For Education. Globalisation, Societies And Education, 2(2), 231–275.
Perbowosari, H., Hadion Wijoyo, S. E., Sh, S., & Setyaningsih, S. A. (2020). Pengantar Psikologi Pendidikan. Penerbit Qiara Media.
Qomar, M. M. (N.D.). Fundamental Pendidikan Seni Budaya Abad 21 Sebagai Proyeksi Kompetensi Manusia Global.
Raharjo, I. B., & Yulianto, D. (2020). Pengelolaan Aktivitas Ekstrakurikuler Seni Musik Di Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Jurnal Pinus: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 6(1), 127–138.
Ramdani, Z., Amrullah, S., & Tae, L. F. (2019). Pentingnya Kolaborasi Dalam Menciptakan Sistem Pendidikan Yang Berkualitas. Mediapsi, 5(1), 40–48.
Ratna, N. K. (2019). Metodologi Penelitian Kajian Budaya Dan Ilmu Sosial Humaniora Pada Umumnya.
Sadiman, A. S. (2004). Challenges In Education In Southeast Asia. International Seminar On “Towards Cross Border Cooperation Between South And Southeast Asia: The Importance Of Indiaâ€S North East Playing Bridge And Buffer Role’, Kaziranga, India, 16–19.
Sianturi, U. V. O. (2019). Peningkatan Kemampuan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht (Number Head Together) Melalui Supervisi Klinis Dengan Pendekatan Kolaboratif Pada Guru Seni Budaya Di Sd Negeri 060886 Medan Baru. Unimed.
Sobandi, B. (N.D.). Konsep Pembelajaran Apresiasi Seni. Dalam Artikel Lepas,(Tt), 1–28.
Sudrajat, A. (2008). Teori-Teori Motivasi. Tersedia Juga Dalam Http://Akhmadsudrajat. Wordpress. Com/2008/02/06/Teori-Teori-Motivasi/[Diakses Di Bandung: 9 Oktober 2012].
Sugiyono, P. D. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta, Cv.
Suharto, S. (2007). Pengembangan Materi Dan Kegiatan Pembelajarannya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Bidang Seni Musik. Harmonia: Journal Of Arts Research And Education, 8(3).
Suharto, S. (2012). Problematika Pelaksanaan Pendidikan Seni Musik Di Sekolah Kejuruan Non Seni. Harmonia: Journal Of Arts Research And Education, 12(1).
Wadi, A. (2020). Penerapan Metode Apresiasi Dengan Model Assessment Kolaboratif Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 6(4), 314–325.
Weiner, B. (2013). Human Motivation. Psychology Press.
Wicaksono, H. Y. (2009). Kreativitas Dalam Pembelajaran Musik. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1).
Woolf, B. P., Lane, H. C., Chaudhri, V. K., & Kolodner, J. L. (2013). Ai Grand Challenges For Education. Ai Magazine, 34(4), 66–84.
Wulandari, T. (2016). Rekayasa Sosial Kolaborasi Pendidikan Karakter Dan Pendidikan Multikultural: Praksis Di Yayasan Perguruan Sultan Iskandar Muda. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 4(2), 186–193.