Prestasi Belajar Bahasa Inggris pada Siswa SMA pada Pelaksanaan Sistem Pembelajaran Kurikulum 2013

  • Baiq Rismarini Nursaly Universitas Hamzanwadi
  • M. Adib Nazri Universitas Hamzanwadi
  • Baiq Suprapti Handini Universitas Hamzanwadi
  • Hary Murcahyanto Universitas Hamzanwadi

Abstract

This study aims to describe the effect of implementing the 2013 curriculum learning system on high school students' English learning scores, and how much influence the 2013 curriculum learning system implementation has on high school students' English subject scores. This research is quantitative descriptive. The population in this study were all students of class XI IPS SMA Negeri 1 Selong, with a total population of 63 students, a sample of 54 students, with an error threshold of 5%. The variables in this study are; (1) the implementation of the 2013 curriculum learning system (X), and (2) the academic achievement variable (Y). The data collection technique used the recording method, the questionnaire survey method, the observation method and the interview method. Using the SPSS program calculation tool for Windows version 16, using linear regression analysis techniques to analyze the collected data. The results of this study indicate that the application of the 2013 course learning system has no effect on the achievement of social studies students in class XI SMA Negeri 1 Selong, the effective contribution of the implementation of the curriculum learning system on the achievement of learning English in class XI social studies is 0.001%, and the coefficient of determination is 0.001%. Based on the results of the study, it can be concluded that the implementation of the 2013 curriculum learning system has no effect on the academic achievement of the XI IPS class students of SMA Negeri 1 Selong in English lessons in 2019.

 

Keywords: 2013 Curriculum, Learning Achievement, Learning System

References

Afrianto, A., Dahnilsyah, D., & Supriusman, S. (2019). Eksplorasi Pengalaman Mahasiswa Bahasa Inggris Selama Program Ppl: Harapan, Tantangan, Dan Pelajaran. Jurnal Pendidikan, 9(1), 16–30.

Alawiyah, F. (2013). Peran guru dalam kurikulum 2013. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 4(1), 65–74.

Alim, M. (2017). Strategi Dan Pendekatan Pembelajaran Pai Dan Budi Pekerti (Guru dalam Implementasi Kurikulum 13 di Kelas X SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang). Fakultas Agama Islam UNISSULA.

Anshori, M., & Iswati, S. (2019). Metodologi penelitian kuantitatif: edisi 1. Airlangga University Press.

Astuti, A., & Sari, N. (2017). Pengembangan lembar kerja siswa (lks) pada mata pelajaran matematika siswa kelas x sma. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 13–24.

Cahyani, P. A. H. I., Nurjaya, I. G., & Sriasih, S. A. P. (2016). Analisis keterampilan bertanya guru dan siswa dalam pembelajaran bahasa Indonesia di Kelas X TAV 1 SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 3(1).

Gusrayani, D. (2014). Teaching english to young learners:(Sebuah telaah konsep mengajar bahasa inggris kepada anak-anak). UPI Press.

Haslina, Y., & Usman, N. (2017). Kinerja guru dalam implementasi kurikulum 2013 pada SMA Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(4).

Hamdilah, H. (2016). Pengaruh Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Konsep Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungan.

Hotimah, E. (2017). Penggunaan media flashcard dalam meningkatkan kemampuan siswa pada pembelajaran kosakata bahasa Inggris kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 10–18.

Intarti, E. R. (2016). Peran guru pendidikan agama Kristen sebagai motivator. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 28–40.

Izzan, A. (2010). Metodologi Pembelajaran Bahasa Inggris. Humaniora.
Jannah, M., & Junaidi, J. (2020). Faktor Penghambat Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran Sosiologi di SMAN 2 Batusangkar. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 191–198.

Katuuk, D. A. (2014). Manajemen implementasi kurikulum: strategi penguatan implementasi kurikulum 2013.

Mulyasa, E. (2014). Guru dalam implementasi kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Kartawan, I. M. A. (2017). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 23–29.

Permana, P. D. (2015). Pengaruh Penerapan Kurikulum 2013 Terhadap Hasil Belajar Mata Diklat Pengelasan. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 15(1).

Purwandari, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi E-Book Kurikulum 13 SMA dan SMK. Jurnal Sainstech, 7(1), 59–63.

Purwanto, E. A., & Sulistyasturi, D. R. (2017). Metode penelitian kuantitatif.

Rosyid, M. Z., Mansyur, M., IP, S., & Abdullah, A. R. (2019). Prestasi belajar. Literasi Nusantara.

Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 166–178.

Soendari, T. (2012). Metode Penelitian Deskriptif. Bandung, UPI. Stuss, Magdalena & Herdan, Agnieszka, 17.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Penerbit Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D. ALFABETA, cv.

Suherman, E. (2008). Model belajar dan pembelajaran berorientasi kompetensi siswa. Educare.

Sukmadinata, S. N. (2005). Metode Penelitia. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suliyanto, S. E., & MM, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif.

Susanti, R. (2002). Penguasaan kosakata dan kemampuan membaca bahasa inggris. Jurnal Pendidikan Penabur, 1(1), 87–93.

Syahputra, I. (2015). Strategi pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing dalam meningkatkan kemampuan berbahasa siswa. Kutubkhanah, 17(1), 127–145.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara prestasi belajar dengan kecerdasan emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 13(2).

Unaradjan, D. D. (2019). Metode penelitian kuantitatif. Penerbit Unika Atma Jaya Jakarta.

Waybin, E. F. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 dalam proses pembelajaran di SMK Negeri 3 Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta.

Yanuarti, E. (2017). Pemikiran pendidikan ki. Hajar dewantara dan relevansinya dengan kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(2), 237–265.

Yusuf, A. M. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Prenada Media.
Published
2021-12-31
Abstract viewed = 112 times
pdf downloaded = 89 times

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>