Implementasi Pendidikan Islam Multikultural dan Moderat di Sekolah Dasar dalam Membentuk Nasionalisme

  • Panca Oktoberi Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Idi Warsyah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno, Bengkulu
  • Sirajuddin M Sirajuddin M Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Suhirman Suhirman Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Zulkarnain Dali Institut Agama Islam Negeri, Curup

Abstract

the surrounding environment as a plurality culture (contextual approach) and inculcating attitudes tolerance and being able to coexist with others. In conclusion, the implementation of multicultural and the surrounding environment as a plurality culture (contextual approach) and inculcating attitudes tolerance and being able to coexist with others. In conclusion, the implementation of multicultural and moderate islamic education in elementary schools in shaping nationalism is carried out in three steps developed by teachers in structured learning planning by formulating goals, setting important materials implementing learning processes, and conducting attitude assessment .

 

Keyword: moderate, multicultural, nationalism, islamic education

 

References

Aini, A. Q. (2018). Islam Moderat di Pesantren: Sistem Pendidikan, Tantangan, dan Prospeknya. Edukasia Islamika Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 218–233.

Amirin, T. M. (2012). Implementasi Pendekatan Pendidikan Multikultural Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1).

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Bascedu, 2(23), 11–21.

Anwari, R. A. N. (2018). Persistence of Ulama in Progress of Islam in East Kotawaringin. International Conference on Media and Communication Studies, 260. https://doi.org/10.2991/icomacs18.2018.33

Arifin, A. H. Al. (2012). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Praksis Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1), 72–82.

Astrid, A. (2012). Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Aktivitas Pembelajaran Bahasa Inggris. Ta’dib, 17(02), 271–283.

Faiqah, N., & Pransiska, T. (2018). Radikalisme Islam VS Moderasi Islam: Upaya Membangun Wajah Islam Indonesia yang Damai. AlFikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 33–60.

Fatmawati, L., Pratiwi, R. D., & Erviana, V. Y. (2018). Pengembangan Modul Pendidikan Multikultural Berbasis Karakter Cinta Tanah Air dan Nasionalis pada Pembelajaran Tematik. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), 80–92.

Fitriyani, D., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Penggunaan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Dan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Bioterdidik, 7(3).

Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikultural: Pengertian, Prinsip, dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. ADDIN, 7(1), 129–154.

Imron, A. (2018). Penguatan Islam Moderat melalui Metode Pembelajaran Demokrasi di Madrasah Ibtidaiyah. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–17.

Kamal, M. (2013). Pendidikan Multikultural Bagi Masyarakat Indonesia yang Majemuk. Jurnal AlTa’lim, 1(6), 451–458.

Lestari, G. (2015). Bhinnekha Tunggal Ika: Khasanah Multikultural Indonesia Di Tengah Kehidupan SARA. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 28(1).

Mania, S. (2010). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan, 13(1), 78–91.

Mubarok, A. A., & Rustam, D. G. (2018). Islam Nusantara: Moderasi Islam Di Indonesia. Journal of Islamic Studies and Humanities, 3(2), 153–168.

Muniroh, N. (2019). Implementasi Nilai Nasionalisme dan Gotong Royong Dalam Mata Pelajaran PKN Di Madrasah Ibtidaiyah. Didaktika Islamika, 10(1), 154–168.

Nurdin, A. A., Anwar, R., Qodim, H., & Rostandi, U. D. (2019). The Role of Centre for Islamic Thought and Education (Cite): Correcting Negative Image of Islam, Spreading Moderate Islam in Australia. Ulul Albab, 20(1), 147–177.

Rahman, M. (2018). Multikulturalisasi Pendidikan Islam Sejak Dini di Era Digital. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 7(1).

Rifa, A., Wp, S. D., & Alimi, M. Y. (2017). Pembentukan Karakter Nasionalisme melalui Pembelajaran Pendidikan Aswaja pada Siswa Madrasah Aliyah Al Asror Semarang. Journal of Educational Social Studies, 6(1), 7–19.

Subandi. (2018). Manajemen Pendidikan Multikultu dan Aktualisasi Islam Moderat dalam Memperkokoh Nasionalisme di Indonesia. Fikri : Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 3(2).

Suharto, T. (2014). Gagasan Pendidikan Muhammadiyah dan NU Sebagai Potret Pendidikan Islam Moderat di Indonesia. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 81–109.

Sukatman, Husniah, F., Taufiq, A., Widayati, E. S., Widjajanti, A., Siswanto, & Murti, F. N. (2019). Pendidikan Karakter NasionalisReligius bagi Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia di Universitas Jember Studi Kasus. Jurnal Belajar Bahasa, 4(1), 136–148.

Suparmi. (2012). Pembelajaran Kooperatif dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pembangunan Pendidikan, 1, 113.

Suwandi, I. K., & Sari, I. P. (2017). Analisis Karakter Nasionalisme pada Buku Teks Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2016 Kelas I SD. Elementary School, 4(2), 151–161.

Syaifuddin, A. F. (2006). Membumikan Multikulturalisme Di Indonesia. Jurnal Antropologi Sosial Budaya Etnovisi, 2(1).

Tan, S. (2006). Pendidikan Multikulturalisme: Solusi Ancaman Disintegrasi Bangsa Sofyan. Jurnal Antropologi Sosial Budaya Etnovisi, 2(1).

Tapung, M. M. (2016). Pendidikan Multikultural dan Relevansinya bagi Penguatan Nasionalisme Bangsa Indonesia. Jurnal Wawasan Kesehatan, 1(1), 60–87.
Published
2021-12-31
Abstract viewed = 75 times
pdf downloaded = 91 times