Pengaruh Pelaksanaan Program Takhassus Hafalan dan Pemanfaatan Sarana Prasarana Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran PAI Siswa

  • Een Ardila Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu
  • Rohimin Alwi Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Qolbi Khoiri Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This study aims to describe the effect of the implementation of the memorizing takhassus program and the use of infrastructure on the learning achievement of fifth grade PAI subjects at the Al-Qiswah integrated Islamic elementary school, Bengkulu City. This type of research is a type of quantitative research data, quantitative is data in the form of numbers or qualitative data that is raised/scoring, with an ex post facto, ex post facto approach. The results of the study explain, 1) there is an effect of the implementation of the rote takhassus program on the learning achievement of fifth grade PAI subjects at the Al-Qiswah Integrated Islamic Elementary School Bengkulu City, which means Ha1 is accepted and Ho1 is rejected in this study, 2) there is an influence between the use of facilities infrastructure on learning achievement in children in PAI subjects for fifth grade students at Al-Qiswah Integrated Islamic Elementary School, Bengkulu City. In conclusion, there is an influence between the implementation of the memorizing takhassus program and the use of infrastructure on the learning achievement of the fifth grade PAI subject at the Al-Qiswah Integrated Islamic Elementary School Bengkulu City, which means Ha3 is accepted and Ho3 is rejected in this study.

Keywords: Implementation of rote takhassus program, Infrastructure And Student Achievement.

References

Agusta, A., Priyatna, M., & Sarifudin, A. (2018). Pengaruh Hafalan Alquran Terhadap Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Alquran Hadist Kelas Xi Ipa (Studi Kasus Di Madrasah Aliyah Al-Haitsam Bogor). Prosa Pai: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1b), 131-137.
Ahmad Munjin Nasih & Lilik Nur Kholidah (2009). Metode dan Teknik Pembelajara Pendidikan Agama Islam. Bandung: Refika Aditama.
Ahmad Susanto (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Aunurrahman. (2010). Psikologi Kependidikan. Bandung : Alfabeta.
Departemen Agama. (2003). Pedoman Umum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum Tingkat Menengah dan Sekolah Luar Biasa. Jakarata: Departemen Agama.
Dewi Nurjanah. (2018). Hafalan Terhadap Prestasi Belajar PAI Siswa Kelas V SD Hj. Isriati Baiturrahman 2 Semarang Tahun Ajaran 2016/2017, UIN Malang: Malang.
E. Mulyasa. (2004). Manajemen Berbasis Sekolah.Bandung; PT. Remaja Rosdakarya.
Firman Rudiansyah. (2018). Pengaruh Pembelajaran Tahfizul Qur’an dan Minat Menghafal Al-Qur’an Terhadap Hasil Belajar PAI Peserta Didik Kelas IV-VI di SD IT Al-Banna Natar Lampung Selatan. UIN Raden Intan: Lampung.
Guru, Agusta, A., Priyatna, M., & Sarifudin
Ibrahim Bafadal. (2003). Manajemen perlengkapan Sekolah Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Bumi Aksara.
Istiyahningsih. (2011). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menghafal Huruf Hijaiyah Melalui Metode Reading Alaud dikelas MI Gubug Cepogo Boyolali, Semarang.
Kementerian Agama RI. (2011). Al-Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta
M. In’amul Wafi. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Sarana dan Prasarana Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas X di SMAN 11 Semarang. UIN Walisongo: Semarang.
Mannā‟ al-Qaththān. (2007). Studi Ilmu-Ilmu Qur’an. Bogor: Pustaka Litera Antar Nusa.
Mona Novita. (2017). Sarana dan Prasarana yang Baik Menajadi Bagian Ujung Tombak Keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. Nur El-Islam, 4(2)
Muhammad Amin Suma. (2013). Ulumul Qur’an, Jakarta: Rajawali Pers.
Mujamil Qomar. (2007). Manajemen Pendidikan Islam. Malang: Erlangga.
Mulyono Abdurahman. (2009). Pendidikan bagi Anak berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Munzier Suparta. (2008). Ilmu Hadis. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Siti Halimah, et.al. (2020). The Implementation of Tahfidz Program at Mts Hifzhil Qur’an Islamic Center North Sumatera, ILJRES, 2
Sudjarwo. (1989). Beberapa aspek pengembangan Sumber Belajar. Jakarta : mediyatama Sarana Perkasa.
Syaikh Bakr bin Abdullah Abu Zaid. (2013). Buku Induk Koreksi Dzikir dan Doa, Jakarta: Darul Haq.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: CV. Eko Jaya, 2003
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Sinar Grafika, 2003
Wicagsono, & Inayati, 2018
Wicagsono, M. A., & Inayati, N. L. (2018). Efektifitas Metode Yanbu’a Dalam Meningkatkan Kemampuan Taḥfīẓ Al-Qur’an Di Smp It Al-Anis Kartasura Tahun Pelajaran 2017/2018. Suhuf, 30(2), 157-167.
Yustikia, N. W. S. (2019). Pentingnya Sarana Pendidikan Dalam Menunjang Kualitas Pendidikan Di Sekolah. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 4(2), 1-12.
Zulkarmain. (2008). Transformasi Nilai-Nilai. Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.
Published
2022-03-16
How to Cite
Ardila, E., Alwi, R., & Khoiri, Q. (2022). Pengaruh Pelaksanaan Program Takhassus Hafalan dan Pemanfaatan Sarana Prasarana Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran PAI Siswa. JOEAI:Journal of Education and Instruction, 5(1), 41-51. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v5i1.3594
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times