Media Pembelajaran Online di Era Pandemi Covid-19, Mana yang Paling Efektif ?

  • Dwi Ismawati Universitas Bengkulu, Indonesia
  • Meli Afrodita Universitas Bengkulu, Indonesia
  • Dwi Lyna Sari Universitas Bengkulu, Indonesia

Abstract

The purpose of this study was to find out the effectiveness of these learning media and students' responses to learning in the Covid-19 pandemic era. The research method is descriptive with a survey approach. The instrument used was a questionnaire with a google form regarding the media used in the learning process during the Covid 19 Pandemic era. The technical data analysis used in this study was to count the number of respondents' answers from each port. The results of this study are that the learning media most used by lecturers and preferred is Google meet, the obstacles faced by students in daring learning are easily bored and difficult to understand the material, and student responses to learning from the Covid-19 Pandemic era are very happy. In conclusion, online learning media has its own advantages and disadvantages, but most prefer Google Meet as a learning medium, because it is easy to use, has complete learning features, is flexible and safer.

 

Keywords: Covid-19 Pandemic, Learning Media, Effectiveness

References

Asnawi, N. (2018). Pengukuran Kegunaan Aplikasi Google Classroom sebagai E-Learning Menggunakan Kuesioner USE (Studi Kasus: Program Studi Sistem Informasi UNIPMA), Jurnal Komputer, Sistem Informasi & Manajemen Teknologi, 1(1), 17, Https://Doi.Org/10.25273/Research.V1i1.2451

Badan Pusat Statistik. (2020). Jumlah Desa/Kelurahan Yang Belum Memiliki Menara BTS Menurut Provinsi, Klasifikasi Daerah Dan Penerimaan Sinyal Telepon Seluler Tahun 2011, 2014 Dan 2018.

Bilfaqih, Y. (2015). Esensi Pengembangan Pembelajaran Online. Yogyakarta: Terbitkan.

NCO, APP, & Kocimaheni, Amira Agustin. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Aplikasi Google Meets di Kursus Shokyu Level Hyuki. HIKARI, Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bahasa dan Sastra Jepang, 4(2), 234–245.

Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, AD (2020). Efektifitas Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran, Jurnal Basicedu, 4(4), 775–783.Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V4i4.445

Darmawan, D. (2017). Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Kosong, Effendi. Zhuang, H. (2005). E-Learning, Konsep Dan Aplikasi. Offset Andi. Yogyakarta

Gikas Dan Grant. (2013). Perangkat Komputasi Seluler Di Perguruan Tinggi: Perspektif Mahasiswa Tentang Pembelajaran Dengan Ponsel, Smartphone & Media Sosial. Iniemei Dan Pendidikan Tinggi, 19, 18-26.Http://Dx,Doi.Org/10.1016/J.Ih Educ.2013.06.02.

Gunawan, Suranti, NMY. & Fathoroni (2020). Variasi Model Dan Platform Pembelajaran Calon Guru Selama Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Guru Indonesia. 1(2), 61-70Https://Journal.Publication- Center.Com/Index.Php/Ijte/Article/View/95/ 48

Henik, I, Indarto AS, Dewi Tustika. (2014). Persepsi Mahasiswa Tentang Media E-Learning Persepsi Mahasiswa E-Elearning Jurusan Obstetri. Jurnal Ilmu Kebidanan, 2(2), http://Ejournal.Akbidyo.Ac.Id/Index.Php /JIK/Article/View/59/56

Infocomputer. (2021). Alasan Menggunakan CloudX Meeting 2.0 milik Telkomsel yang kaya fitur.

Ismail. Z. (2020). PJJ Kurang Efektif, Tapi Harus Diimplementasikan. (On line), (Https://Bebas.Kompas.Id/Baca/Nusantara/20 20/04/30/Belajar-Jarak-Jauh-Secara-Daring Kurang Efektif/).

Laelasari, I., & Dewi, NP (2020). Aplikasi Pembelajaran Online Berbasis Grup Whatsapp Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian, 14(2), 249.Https://Doi.Org/10.21043/Jp.V14i2.8447

Manurung, S. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keefektifan Pembelajaran Matematika Siswa Mts Negeri Rantau Prapat Tahun Pelajaran 2013/2014 Edutech: Journal of Education and Social Sciences, 1(01).

Marbun, P. (2021). Desain Pembelajaran Online Di Era Dan Pasca Covid-19. CSRID. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Ilmu Komputer, 12(2), 129.Https://Doi.Org/10.22303/Csrid.12.2.2020.129-142

Merdeka.Com. (2020). Kuota Data Ini Digunakan Untuk Group Call Zoom Dan Hangout Meet Sudah Tahu?

Nahar. (2016). Penerapan Teori Belajar Behavioristik dalam Proses Pembelajaran‖. J. Nusant Sains. Sos., 1(1), P. 3.

Naserly, MK (2020). Implementasi Zoom, Google Classroom dan Whatsapp Group dalam Mendukung Pembelajaran Online Pada Kursus Bahasa Inggris. Jurnal Fisika A: Matematika Dan Teoritis, 4(8), 155–165.Https://Jurnal-Dikpora.Jogjaprov.Go.Id/Index.Php/Jurnalideguru/Article/View/129

Nurjati, S.(2016). Bab II Pembelajaran Akhlak Akidah, Landasan Humanistik, Pendekatan Pembelajaran Aktif‖. hlm. 39–104.

Purwanto, A., Wijayanti, LM, Hyun, CC, Asbari, M. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional, Transaksional, Otentik, Otoriter Terhadap Kinerja Perkuliahan Perguruan Tinggi Swasta Di Tangerang. Dinasti Internasional, Jurnal Manajemen Bisnis Digital (DIJDBM), 1(1), 2942. DOI:Https://Doi.Org/10.31933/Dijdbm.V1i1.88

Puspitasari, R. (2020). Hikmah pandemi Covid-19 bagi pendidikan di Indonesia. (On line), (Https://Iainsurakarta.Ac.Id/Hikmah-Pandemi-Covid-19-bagi-Pendidikan-Di-Indonesia/)

Rosyid, NM, Thohari, I., & Lismanda, YF (2020). Menggunakan Aplikasi Zoom Cloud Meetings Pada Perkuliahan Statistik Pendidikan Fakultas Agama Islam Universitas Islam Malang. Jurnal Pendidikan Islam, 5(11), 47–52.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. BIODIK, 6(2), 109–119.Https://Doi.Org/10.22437/Bio.V6i2.9759

Sawitri, D. (2020). Penggunaan Google meet untuk Work From Home di Era Pandemi Coronavirus Disease 2019 (Covid-19). Prioritas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(01), 13–21.

Syarifudin, Albitar S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Penerapan Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Tafqihan, Zuhdy. (2011). Karakteristik dan Pemilihan Media Pembelajaran pada E-Learning, Sarjana, 9(2), Juli–Desember 2011.

Zulfikar. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Zoom untuk Pembelajaran Selama Pandemi Covid-19, Jurnal Ilmiah Pranata Edu, 2(1), 33-39.
Published
2022-12-31
Abstract viewed = 62 times
pdf downloaded = 65 times