Nilai-nilai Pendidikan Islam yang terdapat dalam Surat al Maidah ayat 20-26
Abstract
This study examines Islamic education's values contained in the Qur'an Surah al Maidah verses 20-26. This research is a research library research. Data sources were obtained from the Koran, hadith, commentary books, research results, and scientific journal articles, then analyzed using inductive, deductive, and comparative approaches. The study results show that the values of Islamic education contained in Surah Al Maidah verses 20-26 are related to learning materials. Namely, Allah SWT has given many blessings to His servants. Therefore they must be grateful. In addition, the verse implies that the teacher motivates and prepares everything before carrying out the learning process. In addition, the verse explains that in carrying out learning, it is sometimes found that students are disobedient and do not want to try but want maximum results. Facing students like this, the teacher must speak calmly and gently, not loudly, which can arouse anger.
Keywords: Islamic education values, surah al Maidah verses 20-26, characteristics of students
References
Akmansyah, M. (2015). Al-Qur’an dan Al-Sunnah sebagai Dasar Ideal Pendidikan Islam. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 8(2), 127–142.
al Maraghi, A. M. (2016). Terjemahan Tafsir al Maraghi. Toha Putera.
Alnas, U. (2017). Mu’jizat Al-Quran. Jurnal Ulunnuha, 6(1), 11–19.
Ananda, R. (2019). Perencanaan pembelajaran. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Andriani, A. (2019). Bani Israil Sebagai Kunci Untuk Memahami Era Post-Modern. Jurnal Sosiologi Agama, 13(1), 151–180.
Anwar, F. (2018). Pandangan Islam terhadap Bani Israil (Kajian atas Ayat-ayat Al-Quran).
Bebasari, M., & Suhaili, N. (2022). Perbedaan individu di dalam psikologi pendidikan. Indonesian Journal of Counseling and Development, 4(1), 1–8.
Budiya, B., & Al Anshori, T. (2022). Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa:(Studi Kasus di SMP Berbasis Pesantren Amanatul Ummah Mojokerto). Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 4(1), 1–11.
Burga, M. A., Marjuni, A., & Rosdiana, R. (2019). Nilai-nilai Tarbiyah Ibadah Kurban dan Relevansinya dengan Pembelajaran Pendidikan Formal. PALAPA, 7(2), 202–233.
Darmalaksana, W. (2020). Metode penelitian kualitatif studi pustaka dan studi lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Estari, A. W. (n.d.). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 1439–1444.
Fakhrurrozi, P. (2018). Internalisasi Nilai Tawakal pada Santri di Pondok Pesantren Badrul Ulum Al-Islami Pacet–Kabupaten Bandung. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 3(2).
Fathorrahman, F. (2018). Kreativitas Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Maharot: Journal of Islamic Education, 2(2), 93–108.
Fathurrohman, A., & Nurhadi, M. (2016). Perencanaan Pembelajaran Guru Sekolah Dasar dalam Materi Pendidikan Agama Islam di Kabupaten Pasuruan. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 5(2), 219–242.
Fikriyah, F. Z., & Aziz, J. A. (2018). Penerapan konsep multiple intelligences pada pembelajaran PAI. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(02), 220–244.
Habibi, M. D. (2019). Interpretasi Hermeneutika Jorge Je Gracia dalam al-Qur’an Surah al-Maidah: 51. QOF: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Tafsir, 3(2), 195–204.
Hamdiyah, L. N. (2018). Pengaruh pemberian apersepsi terhadap kesiapan belajar mata pelajaran PAI siswa kelas X SMAN 1 jenangan tahun ajaran 2017-2018. [PhD Thesis]. IAIN Ponorogo.
HAMKA. (2017). Tafsir al Azhar Juz VI. Pustaka Panjimas.
Haromaini, A. (2019). Studi Perumpamaan Al-Qur’an.
Hidayat, I. (2020). Pengorganisasian Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik di SMP Negeri 5 Sigi. Al-Tawjih: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1).
Hikmah, N. (2018). Eksodus Bani Israil dari Mesir ke Palestina (Menggali Ibrah dari Pembangkangan Bani Israil) [B.S. thesis]. Fakultas Ushuluddin dan Filsafat Syarif Hifayatullah Jakarta.
Janawi, J. (2019). Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 68–79.
Jasmi, K. A. (2013). Al-Quran Satu Mukjizat yang Menakjubkan. Penciptaan Manusia Dari Perspektif Al-Quran. Skudai, Johor Bahru: Universiti Teknologi Malaysia Pres.
Jasmi, K. A. (2021). Kelebihan dan Keutamaan Bani Israil: Surah al-Baqarah (2: 47-50). Jld.
Jaya, F. (2019). Perencanaan Pembelajaran.
Lestari, F., Maylita, F., Hidayah, N., & Junitawati, P. D. (2020). Memahami Karakteristik Anak. Bayfa Cendekia Indonesia.
Maharani, S., & Izzati, I. (2020). Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1288–1298.
Masruroh, A. (2021). Hidangan Dari Langit Perspektif Abu Abdullah Al-Qurthubi: Intepretasi Maidah dalam Surah Al-Maidah ${$5$}$: 112-115 [PhD Thesis]. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Nihayah, R. (2021). Kesetaraan Gender Melalui Pendekatan Hermeneutika Gadamer dalam Kajian QS Al-Hujurat Ayat 13. Syariati: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hukum, 7(2), 207–218.
Nimah, S., & Hamzah, A. (2019). Perspektif Al-Qur’an Tentang Tadabbur. Al-Mubarak: Jurnal Kajian Al-Qur’an Dan Tafsir, 4(1), 58–71.
Nurkhalizah, S. (2019). Pendidikan akhlak dalam kisah qabil dan habil (kajian qs al-mÄidah ayat 27-32) [B.S. thesis]. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Octavia, S. A. (2021). Profesionalisme Guru dalam Memahami Perkembangan Peserta Didik. Deepublish.
Oktapiani, M. (2020). Tingkat Kecerdasan Spiritual dan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 95–108.
Olivera, D. (2021). Penafsiran Ayat-Ayat Tentang Bani Israel dalam Al-Qur’an (Studi Analisis Pandangan Mufasir Nusantara).
Purnawanto, A. T. (2019). Pembelajaran PAI Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS). Jurnal Pedagogy, 12(1), 20–37.
Raco, J. (2018). Metode penelitian kualitatif: Jenis, karakteristik dan keunggulannya.
Rofiq, A. (2021). Nabi Syu’aib the founding father ekonomi wahyu (pergumulan wahyu versus sekularisme dalam al-Qur’an). CV Ismaya Berkah Group.
Rosyadi, M. I. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran PAI dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA. QUALITY, 7(2), 64–80.
Rozak, A. (2020). Profesionalisme Guru Perspektif Islam. Fikrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 64–83.
Safliana, E. (2020). Al-Qur’an Sebagai Pedoman Hidup Manusia. Jurnal Islam Hamzah Fansuri, 3(2).
Salmanto, F. (n.d.). Pengaruh kepribadian hexaco dan tawakal terhadap grit mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta pada mata kuliah statistika [B.S. thesis]. Fakultas Psikologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar Di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17.
Shihab, M. Q. (2019). Tafsir al Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian al Quran (Vol. 3). Lentera Hati.
Subakri, S. (2020). Peran Guru dalam Pandangan Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Guru, 1(2).
Sulasmi, S., & Sabardila, A. (2019). Analisis Penggunaan Konjungsi Koordinatif Dan Subordinatif Pada Terjemahan Alquran Surat Al-Ma’idah [PhD Thesis]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Suma, M. A. (2021). Tafsir Al-Amin Bedah Surah Al-Ma’idah. Amzah.
Sumantri, I. (2021). Penyusunan Administrasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 74–78.
Supardi, A. (2018). Guru PAI dalam Prespektif AL-Quran dan Hadist. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 15(2), 121–155.
Sya’rawi, M. M. (2022). Mu’jizat Al-Quran. Pustaka Nasional Pte Ltd.
Syukran, A. S. S. A. S. (2019). Fungsi Al-Qur’an bagi Manusia. Al-I’jaz: Jurnal Studi Al-Qur’an, Falsafah Dan Keislaman, 1(2), 90–108.
Syurfah, A., & Hum, M. (2014). Kisah Teladan & Menakjubkan 25 Nabi. Cerdas Interaktif.
Taufik, A. (2019). Analisis karakteristik peserta didik. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 16(01), 1–13.
Turhusna, D., & Solatun, S. (2020). Perbedaan Individu dalam Proses Pembelajaran. As-Sabiqun, 2(1), 18–42.
Yanggo, H. T. (2016). Al-qur’an Sebagai Mukjizat Terbesar. Misykat, 1(2), 271161.
Zagoto, M. M., Yarni, N., & Dakhi, O. (2019). Perbedaan Individu dari Gaya Belajarnya Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 2(2), 259–265.
Zaman, B. (2020). Penerapan active learning dalam pembelajaran PAI. Jurnal As-Salam, 4(1), 13–27.