Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Biologi Berbasis Keislaman pada Materi Sistem Reproduksi
Abstract
This study aims to produce Islamic-based Student Worksheets (LKS) on reproductive system material for class XI students that are valid and practical. This research method uses the development method, using the 4-D (four D) model, define, design, develop, and deploy. Given the limitations of the authors, this study only uses three stages of development, namely the define, design, and develop stages. The results of the study explain the processing of questionnaire validation data, resulting in a percentage of 97.3% belonging to the very valid category. The results of the practicality questionnaire test for teacher responses were 88% in the category of very practical results and 85% of students' responses to practicality were in the very practical category. In conclusion, the worksheets developed have very valid qualities and are very practical for use by teachers and students, so they are suitable for use as learning worksheets in the subject of Islamic Biology Reproductive Systems
Keywords: Biology Student Work Institute, Islam, Reproductive System
References
Ama, S. T. A., & Mistianah, M. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Poe Predict Observe Explain Pada Materi Sistem Pencernaan Dan Pernapasan Pada Manusia Di Kelas Xi Sma. Edubiotik : Jurnal Pendidikan, Biologi Dan Terapan, 3(02), 19–22.
https://doi.org/10.33503/ebio.v3i02.171
Astuti, A., & Sari, N. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas X Sma. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 13–24. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.16
Awe, E. Y., & Ende, M. I. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Elektronik Bermuatan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Pada Siswa Kelas IV SDI Rutosoro Di Kabupaten Ngada. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 48. https://doi.org/10.29408/didika.v5i2.1782
Dewi Rahmawati. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Untuk Keterampilan Membaca Intensif. Pancar, 11(2), 50–57.
Elfina, H., & Ardi. (2021). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis kontekstual sebagai bahan ajar daring menggunakan Edmodo di SMA Harapan Medan. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 466–475. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/769/Accessed: 2021-11-2
Ilmadi, Elda Herlina, Isnurani, R. H. Z. (2021). Penerapan Model Treffinger Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Rangka Melatih Kemampuan Berfikir Kreati Mahasiswa. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(1),
https://news.ge/anakliis-porti-aris-qveynis-momava.
Murti, S., & Lazuardi, D. R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Konsep Dasar Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Kontekstual STKIP PGRI Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 3(1), 1–16. https://doi.org/10.31539/kibasp.v3i1.972
Nugroho, A., Lazuardi, D. R., & Murti, S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Lks Menulis Pantun Berbasis Kearifan Lokal Siswa Kelas Vii Smp Xaverius Tugumulyo. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 1. https://doi.org/10.22219/kembara.vol5.no1.1-12
Qomario. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Ipa Berbasis Ict Sebagai Media Pembelajaran. Terampil Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 239–246.
Rahayu, S. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Bahasa Indonesia Kelas VII Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Edu-Kata, 5(2), 145–152. https://doi.org/10.52166/kata.v4i2.1016
Sadewa, I. W. A., Suharta, I. G. P., & Astawa, I. W. P. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbantuan Google form pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Untuk Mengoptimalkan Hasil Belajar. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 34–45.
Setyorini, A. I., & Saefudin, A. A. (2020). Pengembangan LKS (Lembar Kerja Siswa) Materi Pola Bilangan dengan Pendekatan Scientific untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 131–140. https://doi.org/10.26877/aks.v11i1.560
Wahyuni, I., Suoandi, T., & Ekanara, B. (2019). Pengembangan LKS Digital Berbasis Android Berdasarkan Keanekaragaman Gastropoda di Hutan Mangrove Pulau Tunda Banten. Biodidaktika, 14(2), 45–57. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/biodidaktika/article/download/6137/4334