Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Biologi Berbasis Keislaman pada Materi Sistem Reproduksi

  • Hidayati Suhaili STKIP Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Diana Zulyetti STKIP Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Opi Rahmah Hidayat STKIP Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Mutiara Dinda STKIP Abdi Pendidikan Payakumbuh

Abstract

This study aims to produce Islamic-based Student Worksheets (LKS) on reproductive system material for class XI students that are valid and practical. This research method uses the development method, using the 4-D (four D) model, define, design, develop, and deploy. Given the limitations of the authors, this study only uses three stages of development, namely the define, design, and develop stages. The results of the study explain the processing of questionnaire validation data, resulting in a percentage of 97.3% belonging to the very valid category. The results of the practicality questionnaire test for teacher responses were 88% in the category of very practical results and 85% of students' responses to practicality were in the very practical category. In conclusion, the worksheets developed have very valid qualities and are very practical for use by teachers and students, so they are suitable for use as learning worksheets in the subject of Islamic Biology Reproductive Systems

 

Keywords: Biology Student Work Institute, Islam, Reproductive System

References

Agitsna, L. D., Wahyuni, R., Friansah, D., & Friansah, D. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas Viii Smp Negeri 11 Lubuklinggau. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 429–437. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2360

Ama, S. T. A., & Mistianah, M. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Poe Predict Observe Explain Pada Materi Sistem Pencernaan Dan Pernapasan Pada Manusia Di Kelas Xi Sma. Edubiotik : Jurnal Pendidikan, Biologi Dan Terapan, 3(02), 19–22.
https://doi.org/10.33503/ebio.v3i02.171

Astuti, A., & Sari, N. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas X Sma. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 13–24. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.16

Awe, E. Y., & Ende, M. I. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Elektronik Bermuatan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Pada Siswa Kelas IV SDI Rutosoro Di Kabupaten Ngada. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 48. https://doi.org/10.29408/didika.v5i2.1782

Dewi Rahmawati. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Untuk Keterampilan Membaca Intensif. Pancar, 11(2), 50–57.

Elfina, H., & Ardi. (2021). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis kontekstual sebagai bahan ajar daring menggunakan Edmodo di SMA Harapan Medan. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 466–475. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/769/Accessed: 2021-11-2

Ilmadi, Elda Herlina, Isnurani, R. H. Z. (2021). Penerapan Model Treffinger Di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Rangka Melatih Kemampuan Berfikir Kreati Mahasiswa. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(1),
https://news.ge/anakliis-porti-aris-qveynis-momava.

Murti, S., & Lazuardi, D. R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Konsep Dasar Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Kontekstual STKIP PGRI Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 3(1), 1–16. https://doi.org/10.31539/kibasp.v3i1.972

Nugroho, A., Lazuardi, D. R., & Murti, S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Lks Menulis Pantun Berbasis Kearifan Lokal Siswa Kelas Vii Smp Xaverius Tugumulyo. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 1. https://doi.org/10.22219/kembara.vol5.no1.1-12

Qomario. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Ipa Berbasis Ict Sebagai Media Pembelajaran. Terampil Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 239–246.

Rahayu, S. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Bahasa Indonesia Kelas VII Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Edu-Kata, 5(2), 145–152. https://doi.org/10.52166/kata.v4i2.1016

Sadewa, I. W. A., Suharta, I. G. P., & Astawa, I. W. P. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbantuan Google form pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Untuk Mengoptimalkan Hasil Belajar. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 34–45.

Setyorini, A. I., & Saefudin, A. A. (2020). Pengembangan LKS (Lembar Kerja Siswa) Materi Pola Bilangan dengan Pendekatan Scientific untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 131–140. https://doi.org/10.26877/aks.v11i1.560

Wahyuni, I., Suoandi, T., & Ekanara, B. (2019). Pengembangan LKS Digital Berbasis Android Berdasarkan Keanekaragaman Gastropoda di Hutan Mangrove Pulau Tunda Banten. Biodidaktika, 14(2), 45–57. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/biodidaktika/article/download/6137/4334
Published
2022-12-31
How to Cite
Suhaili, H., Zulyetti, D., Hidayat, O., & Dinda, M. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Biologi Berbasis Keislaman pada Materi Sistem Reproduksi. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 5(2), 650-663. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v5i2.4962
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times