Kebijakan Tentang Jumlah Siswa dan Keefektifan dalam Proses Pembelajaran

  • Ramedlon Ramedlon UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Sirajuddin Sirajuddin UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Zulkarnain Zulkarnain UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • A.Suradi A.Suradi UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this research is to describe the importance of considering the capacity of the number of students in the learning process so that the learning process becomes effective. This study uses the literary method, by exploring theoretical studies and expert opinions and looking for literature reviews as material for analysis to draw conclusions. The conclusion of this study is that effective learning is a process of producing students' absorption of learning material and changes in student behavior that are useful for their lives. The success of learning is not only focused on student achievement academically which is symbolized by numbers but also concentrated on how to make students smart, well-behaved and broad-minded. The number of students can affect the task-oriented classroom climate, increase student participation in class, make it easier for teachers to monitor students and achieve learning goals properly and according to plan. Conclusion, an important factor in effective learning is class organization including the number of students in one class, a number that is too large is less effective in achieving learning goals.

 

Keywords: number of students, effectiveness, learning

References

Komariah, Aan dan Cepi Triana. (2005). Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. Bandung: Bumi Aksara.

Muhli, Ahmad. (2017). Efektifitas Pembelajaran. Jakarta: Wordpress.

Apridasari, E. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mahasiswa Dalam Mata Kuliah Bidang Akuntansi. Jurnal Dewantara, 2(02), 230-240. Sumber: http://ejournal.iqrometro.co.id/index.php/pendidikan/article/view/Faktor-Faktor-Yang-Mempengaruhi-Hasil-Belajar-Mahasiswa-Dalam-Mata-Kuliah-Bidang-Akuntansi

Arikunto, S. (2018). Pengelolaan Siswa. Jakarta: Rajagrafindo.

Chingos, M. M. (2013). Class Size and Student Outcomes: Research And Policy Implications. Journal of Policy Analysis and Management, 32(2), 411–438. http://www.jstor.org/stable/42001539

Dimyati dan Mulyono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rieneka Cipta.

diyaretno. (2019. Diyaretno. Retrieved October 22, 2022, from diyaretno.blogspot.com: http://diyaretno.blogspot.com

Gunarti, I., & Rukiyati. (2019). Kebijakan Sistim Zonasi dalam Perspektif Pendidikan. Jurnal Manajemen Supervisi Pendidikan, 4(1), 34.

Pradewi, G. I., & Rukiyati, R. (2019). Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Perspektif Pendidikan. JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan), 4(1), 28-34. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v4i12019p028

indonesiabaik. (2017, Mei 5). indonesiabaik. Retrieved Oktober 12, 2022, from indonesiabaik.com: http://indonesiabaik.id

Kemendikbud, P. P. (2020). Analisis Hubungan Jumlah Rombongan Belajar dan Jumlah Peserta Didik Per Rombongan Belajar dengan Mutu Lulusan. Jakarta.
Mc.WIja. (2017). Kapasitas Siswa Dalam Kelas, Analisis Tingkat Efektifitas Hasil Belajar. Jakarta: Binangkit.

Mukarramah. (2017). Retrieved November 19, 2022, from borneonews: http://www.borneonews.co.id

Mulya . (2019). Kapasitas Kelas, Faktor Penting dalam Proses Pembelajaran Tatap Muka. Jakarta: Binangkit.

Mulyasa. (2016). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyono. (2018). Strategi Pembelajaran Menuju Efektifitas Pembelajaran Global. Malang: UIN Maliki Press.

Mulyono. (2018). Strategi Pembelajaran Menuju Efektivitas Pembelajarana GLobal. Malang: UIN Maliki Press.

Nurjani dkk. (2019). Pengaruh Rasio Jumlah Siswa dalam Kelas Terhadap Efektifitas Pembelajaran PAI di SMK Farmasi. Samarinda: Nur19.

Puslitbang Kemendikbud. (2020). Analisis Hubungan Jumlah Rombongan Belajar dan Peserta Didik Per Rombongan Belajar dengan Mutu Lulusan. Jakarta: Puslitbang Kemendikbud RI.

Aulia, R., & Sontani, U. T. (2018). Pengelolaan kelas Sebagai Determinan terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 3(2), 149-157. DOI: https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11759

Seifert, K. (2018). Manajemen Pembelajaran dan Instruksi Pendidikan. Jogjakarta: IRCisoD.

Setyosari, P. (2017). Menciptakan pembelajaran Yang Efektif Dan Berkualitas. Jinotep (jurnal inovasi dan teknologi pembelajaran): kajian dan riset dalam teknologi pembelajaran, 1(1), 20-30. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v1i12014p020

Sidapodikdas. (2019). Sidapodikdas. Retrieved Oktober 22, 2022, from Sidapodikdas: http://sidapodikdas/blogspot.com
Wahyuningsih, N., Nurbayani, E., & Saugi, W. (2019). Pengaruh rasio Jumlah Siswa Dalam Kelas Terhadap Efektivitas Pembelajaran PAI di SMK Farmasi Samarinda. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 47-61. DOI: https://doi.org/10.21093/twt.v6i1.1941

Widiasworo, E. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas. Yogyakarta: Diva Press.
Published
2023-02-17
How to Cite
Ramedlon, R., Sirajuddin, S., Zulkarnain, Z., & A.Suradi, A. (2023). Kebijakan Tentang Jumlah Siswa dan Keefektifan dalam Proses Pembelajaran. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 6(1), 27-35. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v6i1.5225
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times