Pengembangan Pengelolaan Perangkat Pembelajaran Praktik Berbasis Lingkungan dalam Penunjang Pembelajaran Kimia

  • Eristiana Eristiana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Jumira Warlizasusi Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Sutarto Sutarto Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This study aims to develop practical learning tools based on the environment to support chemistry learning for students at MAN 2 Lahat. This research uses a 3-D model; define (defining) by analyzing the students, teachers and materials. Design (Planning) by making product designs and developing (development), namely conducting validation and particularity tests. Implementation of practicum at MAN 2 Lahat in class X MIA, X IIS and X IIK students used an environment-based practicum method with enthusiasm, enthusiasm and a sense of responsibility. The validation results of the experts reached a score of 3.87 which was categorized as very valid and the test of environment-based learning tools reached a very practical implementation percentage of 96.67%. In conclusion, the environment-based practical learning tools developed to support chemistry learning for students at MAN 2 Lahat are declared valid and feasible to be used to support learning.

 

Keywords: Development, Management, Practical Learning Devices

References

B Buhari, B. (2011). Four- D Model (Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran dari Thiagarajan, et al.). Tersedia: http://bustangbuhari. wordpress.com/2011/08/25/fourd-model-model-pengembangan-perangkatpembelajaran-dari-thigarajan-dkk/

Hanna, Y. (2017). 5 Manfaat Oksigen Bagi Tubuh yang Tidak Pernah Kita Ketahui. Artikel.

Nuraini, N., Tindangen, M., & Maasawet, E. T. (2016). Analisis Permasalahan Guru Terkait Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Inquiry dan Permasalahan Siswa Terkait Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Biologi di SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2066-2070. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i10.7653

Ristanto. (2020). Langkah-langkah menyusun RPP. Artikel online, diakses dari https://ristantocreative.wordpress.com/articles-2/langkah-langkah-penyusunan-rpp/

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 9. Tahun 2020, tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, online, diakses dari BN.2020/No.124, peraturan.go.id : 17 hlm.

Sari, N. S. A. (2021). Efektifitas Pembelajaran Interatif pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Pertumbuhan Ilmu Pengetahuan pada Masa Umayyah Menggunakan Lectora Inspiredi SMP Negeri 1 Ujan Mas.

Fadillah, N., Maulana, A., & Syahriani, S. Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Berbasis Lingkungan pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Peserta Didik Kelas X Sman 7 Pinrang. Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(3), 12-25. DOI: https://doi.org/10.24252/al-ahya.v1i3.10745

Subamia, I. D. P. (2015). Pengembangan Perangkat Praktikum Berorientasi Lingkungan Penunjang Pembelajaran IPA SMP Sesuai Kurikulum 2013. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 4(2). DOI: https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v4i2.6064

Susilo, A., Sunarno, W., & Sukarmin. (2018). Pembelajaran Fisika Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing dan Inkuiri Bebas Termodifikasi Berdasarkan Kompendium Al-Qur’an Ditinjau dari Kedisiplinan Belajar dan Sikap Ilmiah. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 7(2). DOI: https://doi.org/10.20961/inkuiri.v7i2.22966

Warlizasusi, J. (2017). Reformasi Pendidikan Dalam Rangka Peningkatan Mutu Pendidikan di Kabupaten Rejang Lebong. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 125–162. DOI: http://dx.doi.org/10.29240/jsmp.v1i2.243

Wati, C. R. (2020). Analisis Kendala Dan Alternatif Solusi terhadap Pelaksanaan Praktikum Kimia di SMA Negeri Se-Kabupaten Nagan Raya (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry). Online, diakses dari https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/15751/.

ZHR. (2021). Perancangan Produk dan Langkah-langkahnya. Kabar Harian.
Published
2023-04-27
Abstract viewed = 36 times
pdf downloaded = 58 times

Most read articles by the same author(s)