Pengembangan Pengelolaan Perangkat Pembelajaran Praktik Berbasis Lingkungan dalam Penunjang Pembelajaran Kimia
Abstract
This study aims to develop practical learning tools based on the environment to support chemistry learning for students at MAN 2 Lahat. This research uses a 3-D model; define (defining) by analyzing the students, teachers and materials. Design (Planning) by making product designs and developing (development), namely conducting validation and particularity tests. Implementation of practicum at MAN 2 Lahat in class X MIA, X IIS and X IIK students used an environment-based practicum method with enthusiasm, enthusiasm and a sense of responsibility. The validation results of the experts reached a score of 3.87 which was categorized as very valid and the test of environment-based learning tools reached a very practical implementation percentage of 96.67%. In conclusion, the environment-based practical learning tools developed to support chemistry learning for students at MAN 2 Lahat are declared valid and feasible to be used to support learning.
Keywords: Development, Management, Practical Learning Devices
References
Hanna, Y. (2017). 5 Manfaat Oksigen Bagi Tubuh yang Tidak Pernah Kita Ketahui. Artikel.
Nuraini, N., Tindangen, M., & Maasawet, E. T. (2016). Analisis Permasalahan Guru Terkait Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Inquiry dan Permasalahan Siswa Terkait Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Biologi di SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 2066-2070. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i10.7653
Ristanto. (2020). Langkah-langkah menyusun RPP. Artikel online, diakses dari https://ristantocreative.wordpress.com/articles-2/langkah-langkah-penyusunan-rpp/
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 9. Tahun 2020, tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, online, diakses dari BN.2020/No.124, peraturan.go.id : 17 hlm.
Sari, N. S. A. (2021). Efektifitas Pembelajaran Interatif pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Pertumbuhan Ilmu Pengetahuan pada Masa Umayyah Menggunakan Lectora Inspiredi SMP Negeri 1 Ujan Mas.
Fadillah, N., Maulana, A., & Syahriani, S. Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Berbasis Lingkungan pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Peserta Didik Kelas X Sman 7 Pinrang. Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(3), 12-25. DOI: https://doi.org/10.24252/al-ahya.v1i3.10745
Subamia, I. D. P. (2015). Pengembangan Perangkat Praktikum Berorientasi Lingkungan Penunjang Pembelajaran IPA SMP Sesuai Kurikulum 2013. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 4(2). DOI: https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v4i2.6064
Susilo, A., Sunarno, W., & Sukarmin. (2018). Pembelajaran Fisika Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing dan Inkuiri Bebas Termodifikasi Berdasarkan Kompendium Al-Qur’an Ditinjau dari Kedisiplinan Belajar dan Sikap Ilmiah. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 7(2). DOI: https://doi.org/10.20961/inkuiri.v7i2.22966
Warlizasusi, J. (2017). Reformasi Pendidikan Dalam Rangka Peningkatan Mutu Pendidikan di Kabupaten Rejang Lebong. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 125–162. DOI: http://dx.doi.org/10.29240/jsmp.v1i2.243
Wati, C. R. (2020). Analisis Kendala Dan Alternatif Solusi terhadap Pelaksanaan Praktikum Kimia di SMA Negeri Se-Kabupaten Nagan Raya (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry). Online, diakses dari https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/15751/.
ZHR. (2021). Perancangan Produk dan Langkah-langkahnya. Kabar Harian.