Penerapan Teori Behaviorisme dalam Pembelajaran

  • Nurul Wahidatur Rahmah Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno
  • Hery Noer Aly Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno

Abstract

This article examines the application of behaviorism to the study of learning. This article employs a literature study methodology to seek and discover solutions through a literature evaluation of books, journals, and researchers' direct observations. The study's findings demonstrate that the behaviorist perspective acknowledges the significance of stimulus input and response output. Behaviorism is a learning theory that stresses the study of behavior formation based on the relationship between observable stimuli and response and awareness and mental constructions. In conclusion, behaviorism learning theory contrasts with cognitive theory, which contends that the learning process is an invisible mental process. The behaviorist learning theory lays a strong emphasis on observable, measurable, and quantifiable behavioral changes as learning outcomes.

Keywords: Understanding, Implementation, Behaviorism Theory

 

References

Darmadi, D. H., & Pd, M. (2019). Pengantar pendidikan era globalisasi: Konsep dasar, teori, strategi dan implementasi dalam pendidikan globalisasi. Jakarta: An1mage.

Umar, U. (2018). Analisis Konstruktif Teori Belajar Behaviorisme dalam Proses Pembelajaran di Sekolah. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 41-52. DOI : https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v2i1.236

Hafizh, M. R. Al, & Fatah, F. (2022). Pengaruh Aplikasi Pembelajaran dan Teori Behavioristik terhadap Efektivitas Pembelajaran Siswa Jurusan Keagamaan. Inovasi Kurikulum, 19(1), 54–68. https://doi.org/10.17509/jik.v19i1.42874.

Muazzaroh, F. (2011). Reaktualisasi Pendidikan Behavioristik. Jurnal Kependidikan Dan Pranata Islam, 9(2), 269–296.

Muh, O., & Tenri, A. O. (2022). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Holistik Kabupaten Sinjai Abstrak, Pinisi Journal Of Sociology Education, 2(1), 112–119.

Muktar, M. (2019). Pendidikan Behavioristik dan Aktualisasinya. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 14–30. https://doi.org/10.52166/tabyin.v1i1.4.

Nahar, N. I. (2016). Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran. NUSANTARA: jurnal ilmu pengetahuan sosial, 1(1). Online, diakses dari http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/nusantara/article/view/94

Ridwani, A. A. (2019). Implikasi dan implementasi teori behaviorisme menurut burrhus frederic skinner dalam pembelajaran pendidikan agama islam. Instiut Agama Islam Negeri (IAIN), 116.

Setiawan, Achmad pandu. (2016). Aplikasi Teori Behavioristik dan Konstruktifistik dalam Kegiatan Pembelajaran. TA’DIBIA Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 6(4), 33–46.

Suardipa, I. P., Widiara, I. K., & Indrawati, N. M. (2021). Urgensi Soft skill dalam Perspektif Teori Behavioristik. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 63-74. DOI: https://doi.org/10.55115/edukasi.v2i1.1393

Ulumuddin. (2021). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Skinner Dalam Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an di SDIT Alam Nurul Islam Yogyakarta. Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(2), 178. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam.
Published
2023-04-14
Abstract viewed = 1067 times
pdf downloaded = 991 times