Efektivitas Penggunaan Aplikasi Telegram Guna Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Perencanaan Bisnis
Abstract
This research was conducted on 35 students and one of the teachers at SMK Negeri 1 Jombang in class X Online Business and Marketing 3 or X BDP 3. This study used a quantitative descriptive research method with the aim of knowing the effectiveness of using the telegram application as an online learning medium, to find out student learning outcomes when using the telegram application in online learning and to find out student responses to teachers when using the telegram application. Questionnaire, observation and documentation are data collection techniques in this study. This study used a hypothesis test T-test was used to determine the effectiveness of the effective telegram application as a learning medium on student learning outcomes. In the results of the study it was found that the use of the telegram application for teachers and students, for teachers, and for students was partially effective on learning outcomes.
Keywords: Effectiveness, Telegram Application, Student Learning Outcomes
References
Fitriansyah, F. (2020). Penggunaan Telegram Sebagai Media Komunikasi Dalam
Pembelajaran Online. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 20(2), 111-117.
Gede, Sastrawangsa. (2017). Pemanfaatan Telegram Bot Untuk Automatisasi Layanan Dan Informasi Mahasiswa Dalam Konsep Smart Campus. Konferensi Nasional Sistem & Informatika 2017
Gunawan, dkk. 2018. Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Keaktifan Siswa dalam Mewujudkan Prestasi Belajar Siswa. Khazanah Akademia Gunawan: Vol. 02; No. 01; 2018; 74-84
Karyadi, B. (2018). Pemanfaatan telegram messenger pada pembelajaran berbasis blended learning di smk geo informatika. Prosiding Sntp, 271–274.
Kemendikbud. (2020). Surat edaran pelaksanaan kebijakan pendidikan dalam masa darurat penyebaran coronavirus Disease (covid- 19). Diakses 06 Desember 2022.
Maulidiyah, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Telegram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1).
Sastrawangsa, G. (2017). Pemanfaatan Telegram Bot Untuk Automatisasi Layanan Dan Informasi Mahasiswa Dalam Konsep Smart Campus. E-Proceedings KNS&I STIKOM Bali, 772-776.
Qamar, K, dan Selamet R. 2018. Efektivitas Blended Lerning Menggunakan
Aplikasi Telegram. http://ejournal.inismupacitan.ac.id/index.php/tajdid/arti cle/view/121. Diakses pada 06 Juli 2021.