Implementasi Sistem Pembelajaran Hybrid Learning sebagai Upaya untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Peserta Didik Tuna Daksa di PKBM Rumpun Aksara Jember
Abstract
This research examines the implementation of the Hybrid Learning learning system as an effort to increase the participation of students with physical impairments in PKBM Rumpun Aksara Jember. The aim of this research is to describe how the Hybrid Learning learning system is implemented at PKBM Rumpun Aksara and to determine the supporting factors and inhibiting factors for implementing the Hybrid Learning learning system at PKBM Rumpun Aksara. PKBM Rumpun Aksara is a non-formal educational institution in Indonesia that organizes literacy programs for children and adults who have dropped out of formal education. The problem in this research is the lack of participation level of students with physical impairments to take part in face-to-face learning at PKBM Rumpun Aksara, so a learning innovation is presented that does not require students with physical impairments to always attend PKBM Rumpun Aksara. This learning innovation is Hybrid Learning. Hybrid Learning is a combination of online learning and offline or face-to-face learning. This research uses qualitative relationships with descriptive methods. Data collection techniques were carried out by observation, interviews and documentation. Data analysis techniques used in this research include: data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. From the results of this research, it can be concluded that the implementation of the Hybrid Learning system at PKBM Rumpun Aksara starting from the planning stage, the implementation stage to the evaluation stage has been categorized as good, but there are several things that must be considered and adjusted to the needs of students with physical impairments.
References
Dewi, M. Y., Ulfah, M., & Matsum, J. H. Analisis Faktor yang Mempengaruhi Partisipasi Peserta Didik Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Katulistiwa (JPPK), Vol. 8, No. 11.
Dewi, N. P. C. P., & Windayani, N. L. I. 2022. Pembelajaran Hybrid Learning Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran siswa Di Sekolan Dasar Pada Masa Pandemi. Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, Vol. 5, No. 1, hal. 49-56.
Dwi, A., & Sulthoni, A. W. 2019. Faktor-faktor Yang mempengaruh Terhadap Implementasi Blended Learning di Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan.
Fahrijal, M., & Zulkarnean, R. 2022. Penentuan nilai sistem Pembelajaran Matematika dengan metode Hibrid. Prisma, Vol. 1, No.1, hal. 177-192.
Ganovia, P., Sherly, S., & Herman, H. 2022. Efektivitas hybrid learning dalam proses pembelajaran untuk siswa kelas XI SMA Kalam Kudus Pematang siantar. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 6, No. 1, hal. 1478-1481.
Gultom, J. R., Sundara, D., & Fatwara, M. D. 2022. Pembelajaran hybrid learning model sebagai strategi optimal sistem pembelajaran di era pandemi covid-19 pada perguruan tinggi di Jakarta. Mediastima, Vol. 28, No. 1, hal. 11-22.
Habibah, A., Emiliana, D., Aslamiah, N., Aziza, N. N., & Fiara, D. O. 2021. Implementasi pembelajaran hybrid dalam meningkatkan minat belajar peserta didik di sekolah dasar. Proceedings of the nd International Conferenceon Education, Language, Literature, and Arts (ICELLA 2021), hal. 249-258.
Indriani, T. M., Fathoni, T., & Riyana, C. 2018. Implementasi blended learning dalam program pendidikan jarak jauh pada tingkat pendidikan menengah kejuruan. Educational Technologia, Vol. 2, No.2, hal. 129-139.
Janna, M., & Lukmawati, L. 2021.Ketahanan Penyandang Tunanetra Non Bawaan di Balai Rehabilitasi Sosial dan Fisik Budi Perkasa Palembang. In Proceding of Inter Islamic University Conference on Psychology, Vol. 1, No. 1.
Khodijah, D. N., & Hendri, M. 2016. Upaya Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Ko’operatif tipe Think Pair Share di Kelas XI MIA7 SMAN 1 Muaro Jambi. Edu fisika: Jurnal Pendidikan Fisika, hal. 46-54.
Kurniawati,R.D. (2022). AnalisisPembelajaran daring pada Awal PandemiCovid-19. Jurnal Pendidikan, Vol. 10, No. 2, hal. 286-298.
Mais, A., Zusfindhana, I. H., & Kismawiyati, R. 2021. Motor Modifikasi untuk Mendukung Mobilitas Kegiatan Perkuliahan Mahasiswa Tuna daksa. Jurnal Ortopedagogia, Vol. 7, No. 1, hal. 44-48.
Melisa, A. D., & Megawati, S. 2023. Implementasi Model Pembelajaran Hybrid Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Sma Negeri 13 Surabaya. Publika, hal. 1629-1642.
Miftakhuddin, M. 2018. Kebiasan selesai sekolah di fabel umur pendidikan dasar di Jember. INKLUSI, Vol. 5, No. 1, hal. 95-114.
Mufidayanti, S. F. 2022. Implementasi model pembelajaran hybrid learning dalam membentuk karakter siswa di Madrasah Ibtidaiyah Al-Ma”arif 2 Singosari Malang (Doktoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Nurita, F. W., Anggraeni, S., Tetuko, H., & Abid, D. F. 2023. Hubungan antara dukungan Sosial dan Efekasi Diri pada Penyandang Tuna Daksa. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 7, No. 1, hal. 237-243.
Ramadani, A. D., Sulthoni, S., & Wedi, A. 2019. Faktor-faktor sangat berpengaruh terhadap metode blended learning di jurusan teknologi pendidikan Universitas Negeri Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol. 2, No. 1, hal. 62-67.
Rosmilawati, I. 2018. Jalan Panjang Menuju Sekolah Alternatif: Refleksi Pengalaman Remaja yang Kurang Beruntung Dalam Meraih Pendidikan. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), Vol. 2, No. 1.
Susanti, E. 2022. Upaya pengembangkan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid19 melalui Pelatihan Pembelajaran Online di SD Negeri 008 Kampung Besar Kota,Kecamatan Rengat. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 6, No. 1, hal. 1779-1792.
Copyright (c) 2024 Elisabeth Ema Koten, Lailil Aflahkul Yaum, Inna Hamida Zusfindhana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.