Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Berbantuan Media Komik terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 1 Widodo

  • Inayah Hani Sartika Universitas PGRI Silampari
  • Dodik Mulyono Universitas PGRI Silampari
  • Citra Raflesia Universitas PGRI Silampari

Abstract

This study aims to determine the completion of IPA learning outcomes for five grade students at SD Negeri 1 Widodo. The research method used is in the form of Pre-Experimental Design. The population was all third grade students at SD Negeri 1 Widodo and at the same time the research sample totaling 24 students. Data collection was carried out using saturated sampling technique. The data collected was analyzed using a test. Based on the results of data analysis with a significant level of α = 5% and dk = 23, it shows that Zcount = 3.53 and Ztable = 1.64 (Zcount > Ztable). Thus it can be concluded that the IPA learning outcomes of class V students at SD Negeri Widodo after the Role Playing learning model assisted by comic media are significantly complete. The average student final test score was 78,46 and the percentage of students who passed was 20 students (83,33%). 

 

Keywords: IPA, Komic, Learning Model, Role Playing.

References

Ade Husnaeni, Sayekti, S. P., & Mufida, H. (2023). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Pembelajaran yang Efektif pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di TPA Hidayatul Mubtadi’ien. Jurnal Al-Ilmi: Jurnal Riset Pendidikan Islam, 3(02), 132–140. https://doi.org/10.47435/al-ilmi.v3i02.2128
Andiyani, L., & Lutfi. (2024). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas 1.1 SD Dharma Karya UT. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah 2024 FIP UMJ, 2657–2664. https://doi.org/10.24114/antro.v3i1.7496
Arsyad, & Sulfemi, W. B. (2018). Metode Role Playing Berbantu Media Audio Visual Pendidikan dalam Meningkatkan Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 3(2), 41–46. https://doi.org/10.26737/jpipsi.v3i2.1012
Farira, N., Sofiarini, A., & Satria, T. G. (2021). The Application of Role Playing Model in Social Learning on Grade IV Students’ at Sungai Hitam Elementary School. Widyagogik, 8(2), 25–31. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v8i2.8944
Herawati. (2018). Memahami Proses Belajar Anak. Jurnal UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 4(1), 27–48.
Kadri, H. Al, Sinta, P., & Jaya, I. (2022). Analisis Kompetensi Profesional Guru di SMK. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 11(2), 187–191. https://doi.org/10.24036/jbmp.v11i2.120399
Lana, K. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPA Kelas VIII SMP Negeri 17 Tidore Kepuluan pada Konsep Usaha. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(9), 314–328.
Lestari, P. (2019). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas XII TKJ 2 SMK Negeri 2 Selong Tahun Pelajaran 2018 / 2019. Journal Ilmiah Rinjani_Universitas Gunung Rinjani, 7(2), 88–98.
Muthmainnah. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Role Playing dengan Bantuan Media Komik Sains pada Konsep Organ Pencernaan Manusia di Kleas V SDIT Azkiya. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 17–20.
Nasrah, N., Puswiartika, D., Mahfud, M., & Ratu, B. (2024). Media Pembelajaran Audio Visual dengan Teknik Role Playing dalam Mengembangkan Minat Belajar IPS pada Siswa Kelas V SD Negeri Umpanga Kabupaten Morowali. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 14(1), 89–97. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.608
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 1349–1358.
Rahim, A., & Dwiprabowo, R. (2020). Penerapan Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran PPKN di Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 210–217. https://doi.org/10.37478/jpm.v1i2.651
Saputri, T. A. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Penerapan Metode Role Playing pada Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(7), 1039–1047.
Sari, S. P., Apriila, S., & Khatufatussadiah. (2020). Penggunaan Metode Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. EJoES (Educational Journal of Elementary School), 1(1), 19–24. https://doi.org/10.30596/ejoes.v1i1.4554
Published
2024-12-31
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times