Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPA

  • Angela Herlina Londa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Flores
  • Yuliana Yenita Mete Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Flores
  • Berty Sadipun Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Flores

Abstract

The research aims at improving students science achievement at the fourth grade of SDI Bhoanawa 1  South Ende subdistrict, Ende regency. The research design was classroom action research (CAR) with Kemmis Mc Taggart model.  The subject of the research was 16 students of class IV B. The techniques to collect the data were observation, documentation, and test. The result showed the improvement of the score for science subject with material " the benefit of living things" which was proved by the treatments in cycle I and cycle II. The achievement percentages were  37,5%, 62,5%, dan 100% with average 90, 31. In conclusion, the application of puzzles improved students science learning

Keywords: Achievement, Puzzles, Science Learning

References

Ekawarna. (2013), Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : GP Press Group

Latut, A. (2017), Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Di Kelas IV MIN Lambaro Aceh Besar. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. (Skripsi tidak diterbitkan.

Purwantoko, S. (2010), Keefektifan Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Puzzle Terhadap Permainan IPA Pokok Bahasan Kalor Pada Siswa SMP. Universitas Negeri Semarang. ISSN : 1693-1246. (Skripsi tidak diterbitkan).

Setyowati, E. (2012), Strategi Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Games Sebagai Upaya Meningkatkan Civic Knowledge Siswa Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Budaya Demokrasi Menuju Masyarakat Madani. Universitas Sebelas Maret Surakarta. (Skripsi tidak diterbitkan)

Sugiyono. (2013), Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Bandung : Alfabeta

Tampubolon, S. (2014), Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Erlangga
Published
2018-12-30
Abstract viewed = 426 times
PDF downloaded = 383 times