Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbantuan Media Kantong Ajaib pada Pembelajaran IPS
Abstract
The purpose of this research is to determine student learning outcomes after the implementation of the jigsaw cooperative learning model. As for the type of research used, namely pre-ekperimental design. The population of class IV SD Negeri 41 Lubuklinggau for the 2023 Academic Year is 20 students and the sample taken is 20 students. For sampling using test techniques. The data collected after being analyzed using the z-test at a significant level of a 0,05 obtained = 9,76 = 1,64, so that it can be concluded that student learning in class IV SD Negeri 41 Lubuklinggau after the implementation of the jigsaw cooperative learning model significantly complete with an average volue of student learning outcomes of 83,60.
Keywords : Elementary School, Jigsaw, Learning Outcomes, Social Studies Learning
References
Arikunto (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Asriningtyas, A. N., Kristin, F., Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. 51, 23-32).
Amanda, L., Yanuar, F., Devianto, D. ( 2019). Uji Validitas Dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. jurnal Matematika UNAND, 81, 179-188.
Djamaluddin, A., Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Sulawesi selatan: CV. KAAFFAH LEARNING CENTER.
Diyanah, I., Atok, A. R., (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Media Game Monopoli. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 61, 201-209.
Fidayani, S., Fakhriah., Yuhasriati. (2018). Penggunaan Media Kantong Ajaib Untuk Meningkatkan Kamampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Nur Mishqi Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 31, 1-12.
Fahreza, F. Dan Rahmi, R. (2018). Peningkatan Keterampilan Sosial Melalui Melalui Metode Role Playing Pada Pembelajaran IPS Dikelas IV SD Negeri Pasi Pinang Kabupaten Aceh Barat. 51, 79-90.
Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon Tentang Konsep Diri Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114.
Gunawan, M. A. (2013). Statistik Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Parama Publishing.
Helmiati (2012). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Hernawati, E. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Melalui Penggunaan Metode Demonstrasi Dan Media Audiovisual Pada Siswa Kelas X MAN 4 Jakarta. Andragogi Jurnal Diklat Teknis, 6(2), 118-131.
Jihad dan Haris. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Jakni (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Karimah, M. K., Ramadhani. (2018). Permasalahan Pembelajaran IPS dan Strategi Jitu Pemecahnya. Ittihad, 21, 43-53.
Kurniasih, I., Sani, B. (2020). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Yogyakarta: Kata Pena.
Kahar, M. S., Answar, Z., Murpi, D. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. 9S2, 279-295.
Nurrita, T (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 3(1), 171-187.
Pardede, N. (2019). Perbandingan Model Pembelajaran Jigsaw (Tim Ahli) Dengan Model Pembelajaran Cooperative Type Group Investigation (GI) Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Pada Materi Bank Dikelas X MA Syekh Ahmad Basyir Parsariran. Jurnal Misi Institut Pendidikan Tapanuli Selatan (IPTS), 2(2), 33-40.
Putra, M. R., Valen, A., Egok, A. S. (2020). Pengembangan Media Monopoly Game Pada Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal Siswa Sekolah Dasar. Jurna Basicedu, 44, 1246-1256.
Pakpahan, A. F., Prasetio, A., Gurning, E. S. N. K., Situmorang, R. F. R., Sipayung, T. P. D., Sesilia, A. P., Purba, P. P. R. B., Chaerul, M., Siagian, I. Y. V., Rantung, G. A. J. (2021). Metodologi Penelitian Ilmiah. Yayasan Kita Menulis.
Riduan (2013). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Rohmanurmeta, F. M., Dewi. C. (2019). Pengembangan ILMU PENGETAHUAN SOSIAL. Jawa timur: UNIPMA Press (Anggota IKAPI).
Sugiyono (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Setyowati, R. Dan Firmansyah, W. (2018). Upaya Peningkatan Citra Pembelajaran IPS Bermakna Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 31, 14-17.
Setiawati, T., Pranata, O. H., Halimah, M. (2019). Pengembangan Media Permainan Papan Pada Pembelajaran IPS Untuk Siswa V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 61, 163-174.
Suratman, A., Rakhmasari, R., Apyaman, D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis TIK Terhadap Hasil Belajar Matematika Dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Analisa, 51, 41-50.
Setiawan, I., Mulyati, S. (2020). Pembelajaran IPS Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 71, 121-133.
Sufiyanto, M. I., Yasin, R. (2021). Pembelajaran IPS Untuk SD/MI Di Tengah Pandemi Covid-19 Dalam During/Luring Di MI-AT Taubah. Educational Journal Of History And Humanities, 42, 1-8.
Suryanitra, N. P., Kusmariyatni, N. N. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Berbantuan Media Video Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 41, 92-100.
Saputra, M. R. Dan Maknun, L. (2022). Konsep Dan Pengaplikasian Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Tingkat MI/SD. Journal Of Basic Education, 31, 98-109.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114
Winarni (2018). Teori Dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research And Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.
Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran Dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja (AURA).
Yulia, N. K. T. (2019). Internalisasi Media Pembelajaran Kantong Ajaib Berbasis Scientific Approach Di Paud Permata Bunda. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 101, 42-55.
Yuniarti, A., Superman. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Sejarah, Budaya Sosial, 12, 1-36.
Copyright (c) 2023 Risna Anggraini, Andriana Sofiarini, Aren Frima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.