Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi Membaca dan Hasil Belajar Siswa
Abstract
The purpose of this study was to find out how to improve Reading Literacy skills and student learning outcomes by using the Cooperative Integrated Reading and Composition (CRIC) Learning Model, as well as to find out the application of the Cooperative Integrated Reading and Composition (CRIC) Learning Model to improve reading literacy skills and learning outcomes class II students at SDN Kutowinangun 08 Salatiga. This type of research uses Classroom Action Research (PTK) while the type of data used in this research is Quantitative and Qualitative data. The results of the study show that in improving reading literacy skills and learning outcomes of second grade elementary school students by applying the Cooperative Integrated Reading and Composition (CRIC) learning model. This model requires students to improve reading literacy skills both from indicators of pronunciation, intonation, fluency, and clarity of voice when reading. This research can be said to be successful because the increase in reading skills in the action cycle I was 82.5 and in the action research cycle II it reached an average percentage of 87.87 and the learning outcomes of students reached 87.87 completeness from a predetermined performance indicator of 80. This study proves that the application of the Cooperative Integrated Reading and Composition (CRIC) learning model can improve reading literacy skills and learning outcomes of second grade elementary school students.
Â
Keywords: CIRC Learning Model, Reading Literacy Skills, Student Learning Outcomes
References
Aminah, Arthini, N. W. S. (2018). Model pembelajaran cooperative integrated reading and composition (circ) untuk meningkatkan prestasi belajar. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 8(2).S. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis al Qur’an pada Siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 9(2), 177-196.A
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80-86.
Anwar, M., & Wicaksono, J. W. (2020). Penggunaan Metode CIRC Pada Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 16(30), 173-182.
Aprilentina, Fahrurrozi, & Anwar, M. (2020). Penggunana Metode CIRC pada Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa (Studi Literatur). Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar.JPD: Jurnal Pendidikan Dasar.
Apriyani, T. (2020). Pembelajaran Sastra Populer Berbasis Wattpad Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Baca Tulis. SUAR BETANG, 15(1): 107-116.
Apriyani, Z. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Kelas Iv Sdn 1 Harapan Jaya Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Ariawan, V. A. N., Utami, N. T., & Rahman, R. (2018). Peningkatan keterampilan membaca pemahaman siswa sekolah dasar melalui implementasi model CIRC berbantuan media cetak. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2).
Ariawan, V. A. N., Utami, N. T., & Rahman, R. (2018). Peningkatan keterampilan membaca pemahaman siswa sekolah dasar melalui implementasi model CIRC berbantuan media cetak. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 1(2).
Ariyana, I. K. S., & Suastika, I. N. (2022). Model pembelajaran CIRC (cooperative integrated reading and composition) sebagai salah satu strategi pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(1), 203-211.
HS, H. A. B., Gading, I. K., & Bayu, G. W. (2020). Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading Composition (CIRC) Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 3(2), 233-247.
Jayadi, U. (2021). Penerapan metode pembelajaran cooperative integrated reading and composition (CIRC) untuk meningkatkan hasil belajar dalam menemukan kalimat utama pada siswa kelas IV SDN 22 Mataram tahun pelajaran 2020/2021. Berajah Journal, 1(1), 21-42.
Karim, M. F., & Fathoni, A. (2022). Pembelajaran CIRC dalam Menumbuhkan Keterampilan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5910-5917.
Kusumawardani, S., Diyanti, R., & Santoso, G. (2020, December). Peningkatan Kemampuan Memahami Isi Bacaan dengan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) pada Siswa Kelas VB di SDN Pondok Pinang 10. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 2020).
Marlina, M. (2019). Asesmen Kesulitan Belajar (1st ed.). Jakarta: Prenadamedia Group.
Muksin, H. M. (2021). Penerapan metode pembelajaran cooperative integrated reading and composition (CIRC) untuk meningkatkan hasil belajar dalam menemukan kalimat utama pada siswa kelas IV SDN 22 Mataram tahun pelajaran 2020/2021. Berajah Journal, 1(1), 21-42. https://doi.org/10.47353/bj.v1i1.17
Natalia, F. J., & Monigir, N. N. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRETED READING AND COMPOSITION (CIRC) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA KELAS IV SD INPRES KAKASKASEN III.
Oktavia, E., Sudirman, A., & Ambarita, A. (2019). Pengaruh Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(10).
Piliandini, Y. (2022). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Model CIRC pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8886-8896.
Pratiwi, Y. A., & Zahro, A. (2021). Penerapan Model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Untuk Meningkatan Hasil Belajar Menggali Teks Narasi Pada Siswa Kelas V SDN Balerejo 01 Kebonsari. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(4). http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v5i4.2546
Pujabakti, R. R., Hartati, T., & Mulyasari, E. (2021). Penerapan model pembelajaran CIRC Untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 84-93.
Putri, F. M., & Marlina, M. (2021). Keterampilan Pengucapan Kata Melalui Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Basicedu, 5(1), 383-393.
Rahmadhani, P., Surya, Y. F., & Nurhaswinda, N. (2022). Penerapan Metode CIRC untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1178-1184. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2243
Rosha, R. D., & Reinita, R. (2021). PENINGKATAN PROSES PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) DI KELAS IV SD NEGERI 06 PIAI TANGAH KOTA PADANG. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 85-93.
Sulfa, I., Hidayati, Y., Hadi, W. P., & Wulandari, A. Y. R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Circ (Cooperative Integrated Reading And Composition) Melalui Metode Pqrst Terhadap Minat Baca Siswa. Natural Science Education Research, 1(2), 163-170. https://doi.org/10.21107/nser.v1i2.4263
Syafitri, C. R., & Mansurdin, M. (2020). Model Cooperative Integrated Reading and Composition sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1335-1346. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.535
Wesi, N. N. (2021). Pembelajaran cooperative integrated reading and composition (CIRC) untuk meningkatkan prestasi. Jurnal Bakti Saraswati (JBS): Media Publikasi Penelitian dan Penerapan Ipteks, 10(1).
Wulandari, N., Amalia, A. L., & Pratama, Y. A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN 56/1 Desa Aro Dengan Metode Circ. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 12306-12312.
Zulham, M. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe CIRC dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf Deskriptif. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 6(1), 533-547.
Handayani, S. L., & Iba, K. (2020). Karakteristik Tes Keterampilan Proses Sains: Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesukaran dan Daya Pembeda Soal. Publikasi Pendidikan, 10(2), 100-106.
Jannah, A., Rosyada, H., & Ibrohim, M. F. (2022, November). Analisis Butir Soal Tes Menggunakan Teori Klasik Kelas II SDN Cadasari 3. In Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 7, No. 1, pp. 14-36).