Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Terhadap Hasil Belajar IPA

  • Ranti Purwanti Universitas PGRI Silampari
  • Aswarliansyah Aswarliansyah Universitas PGRI Silampari
  • Candres Abadi Universitas PGRI Silampari

Abstract

This study aims to determine the results of science learning for fourth grade students at SD Negeri 29 Lubuklinggau after applying the Picture and Picture learning model. This research method uses an experimental method with a Pre-test and Post-test experimental design, the population is two classes so it uses random sampling where one class is taken randomly with a total of 24 students. The instrument used is in the form of a description of 8 questions. Data collection is taken by test technique. Data were analyzed using the "t" test formula. Based on the results of the hypothesis test, tcount = 4.4 and ttable t with degrees of freedom dk = n-1 = 24 – 1 = 23 and a = 5% obtained ttable 1.71, then tcount = 4.4 > ttable = 1.71 which means Ho is rejected and Ha is accepted. So it was concluded that the science learning outcomes of class IV SD Negeri 29 Lubuklinggau after applying the Picture And Picture learning model were significantly complete.

 

Keywords: Picture And Picture Model, Learning Outcomes, Science, SD

References

Ahdar,W. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. Sulawesi Selatan: CV. Kaaffah Learning Center.
Alpian. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, Vol 1 No. 6 (67) .
Arikunto S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan . Jakarta : Bumi Aksara.
Darman A,R. (2020). Belajar Dan Pembelajaran . Jawa Barat: Guepedia.
Dewi, A, Y, P. (2021). Teori Dan Aplikasi Pembelajaran IPA Sd/Mi. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaimi.
Fatirani, H. (2022). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Sistem Ekskresi Manusia. Lombok Tengah Ntb : Pusat Pengembangan Pendidikan Dan Penelitian Indonesia.
Firmansyah, A. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas V Sdn 2 Limbo Makmur Kec. Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako Online, Vol 3 No 1 (92).
Harianja, K, J. (2022). Tipe-Tipe Model Pembelajaran Kooperatif . Jakarta: Yayasan Kita Menulis.
Isrok'atun. (2020). Pembelajaran Matematika Dan Sains Secara Integratif Melalui Situation-Based Learning. . Jawa Barat: UPI Sumedang Press.
Jakni . (2016). Metodelogi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan . Bandung: Alfabeta.
Kemendikbud. (2016). Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan Tahun 2013 Tentang Kriteria Hasil Belajar . Jakarta: Bumi Aksara.
Lubis. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Pendidikan , Vol 1 No.1 .
Maulana. (2020). Pembelajaran Matematika Dan Sains. Jawa Barat: UPI Sumedang Press.
Mawardi. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Picture And Picture Dan Make A Match Ditinjau Dari Hasil Belajar Dalam Pembelajaran IPA Kelas VI SD Gugus Mawar-Suruh,. Jurnal Scholaria, Vol 5, No 3 (82) .
Mirdanda, A. (2018). Motivasi Berprestasi&Disiplin Peserta Didik Serta Hubungannya Dengan Hasil Belajar. Pontianak: Yufha English Gallery.
Munawaroh, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Picture And Picture Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas III MI Tarbiyatusshibyan . Jurnal Of Elementary Education, Vol 1, No 2 (94) .
Nugroho, G, A. (2021). Mewujudkan Kemandirian Indonesia Melalui Inovasi Dunia Pendidikan. Cirebon: Insania.
Octavia. (2020). Model-Model Pembelajaran . Yogyakarta: CV Budi Utama.
Ramadhani, R (2020). Belajar dan Pembelajaran , Konsep dan Pengembangan. Jakarta: Yayasan Kita Menulis
Riduan. (2013). Rumus Dan Data Dalam Aplikasi Statistika . Bandung: Alfabeta.
Riyanto. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: SIC.
Rosmala. (2018). Model-Model Pembelajaran . Jakarta: Bumi Aksara.
Sa'adah, L . (2021). Metode Penelitian Ekonomi Dan Bisnis. Jombang: LLPM.
Septiana . (2022). Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture Terhadap Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas IV SD Negeri Sumber Jaya. Jurnal Science Education, Vol 1, No 1 (34).
Setyosari, P. (2019). Desain Pembelajaran . Jakarta Timur: PT. Bumi Aksara.
Subakti, H. (2022). Teori Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Emnulis.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Supriyadi. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jakarta: Erlangga.
Sutama, M, I. (2022). Pembelajaran Inovatif Bahasa Dan Sastra. Surabaya: Cv. Global Aksara Pers.
Undang-Undang Reublik Indonesia No.2 Pasal 2 Tahun 2003. Tetang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas
Wahyuningsih. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa . Sleman: Deepublish Publisner.
Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Jakarta Timur: Bumi Aksara.
Wibowo, F. (2022). Ringkasan Teori-Teori Dasar Pembelajaran. Jakarta Timur: Guepedia.
Widyawati, S. (2021). Asyiknya Kooperatif Tipe Picture And Picture Dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas III. Surakarta : UNISRI Press.
Published
2023-12-31
Abstract viewed = 3 times
pdf downloaded = 4 times