Pengembangan Media Belajar IPA Berbasis Power Point Interaktif
Abstract
This research aims to develop interactive power point-based media design. To test validity, practicality and effectiveness of interactive power point-based learning media in science learning at SD Negeri 56 Lubuklinggau. This type of research is Research and Development with a 4-D development model. The subject of this research is the fifth grade students of SD Negeri 56 Lubuklinggau. Data collection techniques use interviews, observations, questionnaires, tests and documentation. Based on the results of validation of interactive power point-based learning media based on the assessment of linguists, materials and media show that interactive powerpoint-based learning media meets the valid criteria with an average score of 0,83. Meanwhile, From the analysis of the teacher and student practicality assessment sheets it was found that interactive powerpoint-based learning media met the practical criteria score 91,5%. In the field test, the N-gain (g) of 0,67 was media has moderate classification, which means that interactive powerpoint-based learning media has moderate effectiveness. Based on the results of study it can be concluded that interactive powerpoint-based learning media is proven to be valid, practical, and has effective in learning science at SD Negeri 56 Lubuklinggau.
Keywords: Development, Power Point, Interactive, IPA, Elementary School.
References
Alwi, S. (2017). Problematika Guru Dalam Pengembangan Media Pembelajaran. ITQAN: Jurnal ilmu-ilmu kependidikan, 8(2), 145-167.
Anggraeni, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Power Point Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VI. Jurnal Pancar (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 5(2), 145-153.
Anissyafa’at, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Microsoft Office Power Point Interaktif Pada Siswa Kelas VI SD Negeri Ngkrukeman Kasihan Bantul. Yogyakarta: universitas PGRI Yogyakarta.
Apsari, PN, & Rizki, S. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Pada Materi Program Linear. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika , 7 (1), 161-170.
Arigiyati, T. A., Kusmanto, B., & Widodo, S. A. (2018). Validasi Instrumen Modul Komputasi Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 2(1), 23-29.
Damanil, S., Zuhdi, M., Hazizah, H., & Herlina, H. (2020). Model Evaluasi Pembelajaran AUD Berbasis Daring Di RA Nurun Namirah Medan Marelan (Studi Kasus Selama Masa Pandemi Covid-19). Jurnal Al-Fatih, 3(1), 155-172.
Desstya, A. (2015). Penguatan Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA.
Dewi, Ni, L, P. S., & Ida, B, S. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal penelitian dan pengembangan pendidikan, Vol.5, No. 1, 76-83.
Donna, R., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powtoon Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3799-3813.
Febriandi, R. (2020). Efektivitas Multimedia Interaktif Terhadap Pembelajaran Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 58 Lubuklinggau. Journal Of Elementary School (JOES), 3(2), 120-128.
Jonathan, J., & Kusumawardani, R. (2022). Pelatihan Pembuatan Game Menggunakan Microsoft Powerpoint Sebagai Upaya Meningkatkan Kreativitas Dibidang TIK. Jurnal Pengabdian Masyarakat TEKNO, 3(1), 45-50.
Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Development) Uji Produk Kuantitatif Dan Kualitatif Proses Dan Hasil Dilengkapi Contoh Proposal Pengembangan Desain Uji Kualitatid Dan Kuantitatif. Malang: Literasi Nusantara Abadi.
Hayyuningtyas, K., & Batubara, H. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Dan Inspring Dan Android Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran IPA Di Kelas 3 SD. MUBTADI: Jurnal pendidikan ibtidaiyah, 3(1), 61-69.
Irfan, I., Muhiddin, M., & Ristiana, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Powerpoint Di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 16-27.
Lailiyah, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Materi Siklus Makhluk Hidup Di Lingkungan Sekitar Untuk Siswa Kelas Iv Sd Negeri Sumberbendo. Research Journal, 9(1), 135-150.
Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelejaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 14-23.
Muakhirin, B. (2014). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Pada Siswa SD. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, (1).
Mulyatiningsih, E. (2019). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pup Up Book Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928-3939.
Nafisah. W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Interaktif Pada Materi Gaya Dan Gerak Di Kelas IV SDN Tanjung Jati 1. Research Journal, 9(1), 135-150.
Ninawati, M., & Husain, Z. M. (2020). Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Microsoft Power Point Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Tanggap: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 38-48.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu AL-Qur’an, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.
Oktariyanti, D., Frima, A., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Wordwal Tema Indahnya Kebersamaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4093-4100.
Pranata, D. P., Frima, A., & Egok, A. S. (2021). Pengembangan LKS Matematika Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Bangun Datar Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2284-2301.
Priyanto, D. (2009). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Komputer. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(1), 92-110.
Putra, P. (2017). Pendekatan Etnopedagogi Dalam Pembelajaran IPA SD/MI. Primary Education Journal, (PEJ), 1 (1).
Rusman. (2012). Belajar Dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: PT Alfabeta.
Safitri, A., Mei, N, R., Hafni F,. Dan Prihatini. (2022). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2).
Sudarsana, I. K. (2018). Pentingnya Sekolah Bertaraf Internasional Di Bali. Ganaya: Jurnal Olmu Sosial Dan Humaniora. 1(1), 135-143.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.
Surahman, S., Paudi, R. I., & Tureni, D. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Pokok Bahasan Makhluk Hidup Dan Proses Kehidupan Melalui Media Gambar Kontekstual Pada Siswa Kelas II SD Alkhairaat Towera. Jurnal Kreatif Online, 3(4).
Suryani, A.E., Basir, M. D., & AR, R. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Komputer Model Permainan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Muhammadiyah 1 Palembang. JURNAL PROFIT, 1(01).
Syavira, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa Kelas V Sd. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika. 5(1), 84-93.
Tibahari, A. R., & Mualiana, M. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Scolae: Journal Of Pedagogy, 1(1), 54-64.
Wijayanti, W., & Relmasira, S. C. (2019). Pengembangan Media Powerpoint IPA Untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Samirono. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 77-83.
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.
Yeni, H. O., Anggraini, C., & Meilina, F. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Media Visual Pada Siswa Kelas IV SDN 002 Tebing Kabupaten Karimun Tahun Ajaran 2017/2018. JURNAL MINDA, 1(2), 10-18.
Zakirman, H. (2017). Praktikalitas Media Video Dan Animasi Dalam Pembelajaran Fisika Di Smp. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 85-93.
Copyright (c) 2023 Rista Hardiyanti, Ahmad Gawdy Prananosa, Dedy Firduansyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.