Penerapan Metode Demonstrasi Berbantuan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar

  • Parsaulian Sihaloho Sihaloho Universitas PGRI Silampari
  • Ahmad Gawdy Prananosa Universitas PGRI Silampari
  • R Angga Bagus Kusnanto Universitas PGRI Silampari

Abstrak

This study aims to determine the Application of the Illustrated Card-Assisted Demonstration Method to Improve Science Learning Outcomes in Class IV SD Negeri 2 Tegalrejo. This research method is pre-experimental, with the design used is one-group pretest-posttest design. The population in this study were all fourth grade students at SD Negeri 2 Tegalrejo, namely class IV totaling 20 students. Data collection techniques using multiple choice tests. Data analysis technique with steps: normality test and Z test. Based on the results of the Z-test analysis with the level of confidence obtained α = 0.05 data zcount = 3.13 and Ztable = 1.64, the data shows that the Zcount value > Ztable. The students' pretest average score was 61.33 and the posttest average score was 79.00, so it can be said that H0 was rejected and Ha was accepted. Thus it can be concluded that the Application of the Demonstration Method Assisted by Picture Card Media to Improve Science Learning Outcomes for Grade IV Students at SD Negeri 2 Tegalrejo is significantly complete.

Keywords: Application, Demonstration, Picture Cards, Learning Results

Referensi

Asy` ari. (2006). Teori Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Jakarta: Depdiknas.
Bhidju, (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Demonstrasi.Malang: Multimedia Edukasi
Cahyo, N. A. (2012). Panduan Apliikasi Teori-Teori Belajar-Mengajar Teraktual dan Terpopuler. Yogyakarta: Diva Press.
Erhan, R. A. dkk. (2012). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran ilmu Pengetahuan Alam Melalui Metode Demontrasi. Jurnal Kreatif Tadulako, 2, 67-81.
Hamalik. (2015). Kurikilum dan Pembelajaran. Yogyakarta: Bumi Aksara
Hasmiati. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV dalam Pembelajaran IPA dengan Menggunakan Metode Demonstrasi di SDN Olaya. Skripsi Sarjana pada FKIP Universitas Tadulako Palu. Tidak diterbitkan.
Hamalik, (2007). Proses Belajar Mengajar, Jakarta. Bumi Aksara
Ismail, (2016). Edukasi: Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Aktif di Sekolah. Aceh: jurnal UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 2 (1): 33.
Meriyati. (2015). Memahami Karakteristik Anak Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyati, T. (2021). Penerapan MEetode Demonstrasi Uutuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1. 35-43.

Musdalifah, S., Pangesthi, L. T., Sulandjari, S., & Purwidiani, N. (2021). PENERAPAN MEDIA KARTU BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMK PROGRAM KEAHLIAN KULINER. Jurnal Tata Boga, 10(1), 35-43.
Sulistianingsih, N. (2014). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas V SD Bogo Wijirejo Pandak Bantul Tahun Pelajaran 2013/2014 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS PGRI YOGYAKARTA).
Riduwan . (2020). Dasar-dasar statistika. Alfabeta. Bandung
Sobon, K., & Lumowa, S. J. (2018). Penggunaan metode demonstrasi untuk peningkatan hasil belajar Siswa Kelas V pada mata pelajaran IPA di SD Negeri Kawangkoan Kecamatan Kalawat. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 3(2), 196-207.
Sunarti, S., Jamhari, M., & Paudi, R. I. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Padauloyo Kecamatan Ampana Tete Kabupaten Tojo Una-Una. Jurnal Kreatif Online, 4(4).
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2013). Teori belajar & pembelajaran. Jakarta: kencana.
Trisnawaty, F. (2017). Peningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penggunaan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas IV SD. Satya Widya, 33(1), 37-44.
Diterbitkan
2023-12-31
Abstrak viewed = 4 times
pdf (English) downloaded = 2 times