Penerapan Strategi Belajar Self-Talk Instruksional terhadap Hasil Belajar Keterampilan Dasar Defensive Clear dan Long Service pada Permainan Bulutangkis

  • Riansyah Riansyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yusuf Hidayat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Regi Dwi Septian Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhamad Dzikry Abdullah Al Ghazali Universitas Pendidikan Indonesia
  • Burhan Hambali Universitas Pendidikan Indonesia
  • Reshandi Nugraha Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Satria Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

The aim is to test the effect of instructional self-talk learning strategies on basic defensive clear and long service skills. The research was carried out using the experimental method on 32 Pinggir Sari 1 elementary school students consisting of 16 experimental group students and 16 control group students, which was carried out using a technique (random sampling). The results of the calculation of the independent samples t-test data for the experimental group and the defensive clear control group use the assumption of equal variances, which is seen from the average value of the experimental group, which is higher than the control group, namely (20.93 > 7.31) and the results of the test calculations independent samples t-test data for the experimental group and the extended service control group using the assumption of equal variances not assumed which is seen from the average value of the experimental group which is higher than the control group, namely (18.50 > 7.93). Conclusion: The instructional self-talk learning strategy significantly influences overall learning outcomes for basic skills.

Keywords: Defensive precise, Instructional self-talk, Long service

References

Asnani, A. A., Triansyah, A., & Hidasari, F. P. (2019). Pengaruh strategi self talk terhadap kemampuan lompat tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(10). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/37012

Bimantara, A. W., Permadi, A. G., & Akhmad, N. (2022). Analisis keterampilan dasar bulutangkis Pb Gemilang Mataram tahun 2021. Gelora: Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan IKIP Mataram, 8(2), 7–19. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/gelora/article/view/4920

Dongoran, F. R., Simanungkalit, L. M., Dewi, L. R., Sinaga, E. S., & Tarigan, I. P. (2023). Strategi Belajar & Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 6(1), 75–81. https://journal.ipm2kpe.or.id/index.php/JOEAI/article/view/5073

Fauzan, H. A., Komarudin, K., Tafaqur, M., & Novian, G. (2022). Meningkatkan Kepercayaan Diri dan Hasil Pukulan Dropshot Melalui Latihan Self-Talk pada Cabang Olahraga Bulutangkis. Journal of Sport Coaching and Physical Education, 6(2), 121–139. https://doi.org/10.15294/jscpe.v6i2.51640

Kaka, P. W. (2022). Integrasi Sikap Spiritual dan Sikap Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kurikulum Merdeka Belajar pada Siswa Kelas VIII SMP Citra Bakti. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/stilistika/article/view/2320

Kurniati, N., & Khaliq, A. (2019). Penilaian sikap, pengetahuan dan keterampilan dalam pembelajaran bahasa Inggris yang berorientasi kurikulum 2013. Seminar Nasional Taman Siswa Bima, 1(1), 309–316. http://semnas.tsb.ac.id/index.php/prosiding/article/view/112

Muhammad, G. (2019). Analisis Komparasi Keakuratan Metode Capital Asset Pricing Model (Capm) Dan Arbitrage Pricing Theory (Apt) Dalam Memprediksi Return Saham (Studi Kasus Pada Perusahaan Sektor Prbankan Di BEI Periode 20014-20018). Jurnal Manajemen Dan Bisnis Terapan, 1(1), 43–52. https://pustaka-psm.unilak.ac.id/index.php/mbt/article/view/4322

Nugroho, E., Joswanto, A., Trisnaningtyas, V., & Simon, S. (2022). The Po
wer of Self-Talk: Kekuatan menggunakan Firman Allah untuk Bicara pada Diri Sendiri sebagai Dasar Intropeksi Diri. XAIRETE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 2(1), 15–31. http://e-journal.sttkai.ac.id/index.php/xairete/article/view/20

Putri, J. F. K., Hidayat, Y., Juliantine, T., Hambali, B., & Rahmat, A. (2023). Penyusunan Dan Pengembangan Strategi Self-Talk Motivasional Dalam Permainan Bulutangkis. JTIKOR (Jurnal Terapan Ilmu Keolahragaan), 8(1), 36–44. https://ejournal.upi.edu/index.php/JTIKOR/article/view/61611Test

Rahman, L. (2020). Modul pembelajaran SMA pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (PJOK) Kelas XII: permainan bola kecil. Direktorat Sekolah Menengah Atas, Direktorat Jenderal PAUD, Dikdas dan …. https://repositori.kemdikbud.go.id/21774/

Ramah, S., & Rohman, M. (2018). Analisis buku ajar bahasa Arab Madrasah Aliyah kurikulum 2013. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 2(2), 141–160. http://journal.iaincurup.ac.id/index.php/ARABIYATUNA/article/view/552

Syafawani, N. (2023). Efektivitas Penggunaan Selftalk Dalam Pembelajaran Penjas Bagi Siswa (Systematic Literature Review). Journal of SPORT (Sport, Physical Education, Organization, Recreation, and Training), 7(3), 840–858.
Published
2024-08-24
Abstract viewed = 4 times
pdf downloaded = 2 times