Studi Komparasi Pembelajaran Pendekatan Tarl Gaya Belajar ,CRT dan Integrasi falam Peningkatan Keterampilan Bola Basket
DOI:
https://doi.org/10.31539/jpjo.v8i3.13111Keywords:
Pendekatan Pembelajaran, TaRL, CRT, Gaya Belajar, PJOKAbstract
The purpose of this research is to analyze the most effective learning approaches in physical education. The subjects of this study are 11th-grade students at SMK Negeri H. Moenadi Ungaran (SPMA) with a total of 4 experimental classes and 1 instrument testing class. The design of this research uses mixed methods with the type of mixed methods being concurrent embedded design with a tendency towards quantitative-qualitative research. Data will be analyzed using IBM SPSS Version 25. The results of this study indicate that all treatments had a significant impact on student learning outcomes. However, the highest sequential improvement comes from the Integration, Learning Style, TaRL, and CRT groups. Conclusion: Learning with the integration of CRT, TaRL, and learning styles has a positive impact compared to separate approaches.
Keywords: Learning Approaches, TaRL, CRT, Learning Styles, PJOK
References
Abdurrahman, S., & Kibtiyah, A. (2021). Strategi Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar Siswa Dengan Memahami Gaya Belajar Siswa(Studi Kasus Di Ma Al-Ahsan Bareng). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6444–6454. Https://Jptam.Org/Index.Php/Jptam/Article/View/1964
Ambari, Z., Muhammad, K., Prastiwi, B., & Alimin, M. (2024). Implementation Of The Kahoot Application In Volleyball Learning For Class X At SMAN 9 Semarang. Jurnal PHEDHERAL, 21(2). Https://Doi.Org/10.20961/Phduns.V21i2.91928
Cahyono, S. D. (2022). Melalui Model Teaching At Right Level ( TARL) Metode Pemberian Tugas Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(6), 12407–12418. Https://Jptam.Org/Index.Php/Jptam/Article/View/4431
Chairunnisa, Maulana, A., & Agyl, A. (2024). Pembelajaran Diferensiasi Dalam PJOK : Literatur Review. 3.
Depdiknas. (2003). Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Demographic Research, 49(0), 1-33 : 29 Pag Texts + End Notes, Appendix, Referen.
Fitriah, L., Gaol, M. E. L., Cahyanti, N. R., Yamalia, N., Maharani, N., Iriani, I. T., & Surayanah, S. (2024). Pembelajaran Berbasis Pendekatan Culturally Responsive Teaching Di Sekolah Dasar. Jolla Journal Of Language Literature And Arts, 4(6), 643–650. Https://Doi.Org/10.17977/Um064v4i62024p643-650
Himmah, F. I., & Nugraheni, N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 4(1), 31. Https://Doi.Org/10.30595/Jrpd.V4i1.16045
Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 27. Https://Doi.Org/10.26858/Jekpend.V1i1.5057
Kristiani, E., & Pahlevi, T. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 197–211. Https://Doi.Org/10.37478/Jpm.V2i2.1027
Kurniasih, I., & Sulistyorini, R. (2019). Penerapan Pendekatan Teaching At The Right Level (Tarl) Untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar IPA Peserta Didik Kelas VII-D SMP Negeri 19 Semarang. Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindak Kelas, 790–799. Https://Www.Bing.Com/Search?Q=Penerapan+Pendekatan+Teaching+At+The+Right+Level+(Tarl)+Untuk+Meningkatkan+Partisipasi+Belajar+IPA+Peserta+Didik+Kelas+VII-D+SMP+Negeri+19+Semarang&Cvid=Eac3e0a4bd084459a761e191d8e3f03b&Gs_Lcrp=Egrlzgdlkgyiabbfgdkybggaeeuyodibbzmxn2owajsoagiwage&FORM=ANAB01&PC=U531
Nurellah, A., Panjaitan, R. L., & Maulana. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Vidual, Auditorial, Dan Kinestetik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pena Ilmiah , 1(1), 431–440. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.23819/Pi.V1i1.3053
Nurlatifah, A., & Munandar, K. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 7. Https://Doi.Org/10.47134/Jtp.V1i3.87
Oktavia, H. T., Irsyada, R., Setiawan, I., & Wijayanti, D. G. S. (2024). Efek Permainan Bola Basket 3x3 Terhadap Perubahan Heart Rate Atlet Putri Celena Basketball Academy. Indonesian Jurnal For Physical Education And Sport, 5(1), 242–252. Https://Journal.Unnes.Ac.Id/Journals/Inapes
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung Ke-4. Https://Jurnal.Unissula.Ac.Id/Index.Php/Sendiksa/Article/View/27283/7745
Rosanti, D. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkankebhinekaan Global Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 8(1). Https://Jurnal.Untan.Ac.Id/Index.Php/Lp3m/Article/View/64285/75676596971
Sari, E. N., Ridwan, M., & Suryaningsih, L. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Lompat Jauh Menggunakan Pendekatan Culturaly Responsife Teaching. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan IKIP Mataram, 11(2), 52–61. Https://E-Journal.Undikma.Ac.Id/Index.Php/Gelora/Article/Viewfile/12637/6261
Setiyo, A. (2022). Penerapan Pembelajaran Diferensiasi Kolaboratif Dengan Melibatkan Orang Tua Dan Masyarakat Untuk Mewujudkan Student’s Well-Being Di Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Biologi, 11, 61–79. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.26877/Bioma.V11.I1.9797
Setya Syaputra, D., Saputri, L., Negeri Binjai, M., & Budidaya Binjai, S. (2023). Analisis Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Gaya Belajar Melalui Pembelajaran Berdiferensiai Si MTS Negeri Binjai. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 9(2).
Sugianto, A. (2021). Kuisioner Gaya Belajar.
Sumiyaty, S., Silvia Dwi Prastiwi, Sisi Yuliana, & Wahyuning Tri Mardiyanti. (2023). Komparasi Sistem Pendidikan Indonesia Dengan Negara-Negara OECD. Journal Of Contemporary Issue In Elementary Education, 1(2), 140–156. Https://Doi.Org/10.33830/Jciee.V1i2.7256
Trisnawan, G. R., Wahyudi, H., & Johanis, F. (2024). Implementasi Pendekatan CRT Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas 3 Pada Materi Aktifitas Permainan. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 7(1), 100. Https://Doi.Org/10.31602/Rjpo.V7i1.14636
Wulan Sari, S., Fita Asri Untari, M., Haryati, T., Adi Saputro, S., Profesi Guru Prajabatan, P., PGRI Semarang, U., & Pandeanlamper, S. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Kelas V Untuk Menentukan Pembelajaran Berdiferensiasi (Vol. 7).
Yasin, I. (2021). Problem Kultural Peningkatan Mutu Pendidikan Di Indonesia: Perspektif Total Quality Management. Ainara Journal, 2(3), 239–246. Http://Journal.Ainarapress.Org/Index.Php/Ainj
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hasna Tri Oktavia, Mega Rayhan Yuni Setianingsih, Muadz Assidiqi, Hermawan Pamot Raharjo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.