Hubungan Motivasi Belajar dengan Tingkat Kebugaran Jasmani terhadap Hasil Belajar PJOK pada Siswa Man 2 Lubuklinggau

Authors

  • Ahmad Nanda Pratama Universitas Sriwijaya
  • Syamsuramel Universitas Sriwijaya
  • Destriana Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.31539/8r7zrj84

Abstract

This research aims to determine the relationship between Learning Motivation and Learning Outcomes in Physical Sports and Health Education; Physical Fitness with Physical Sport and Health Education Learning Outcomes; as well as Learning Motivation and Physical Fitness together with the Learning Outcomes of Physical Sport and Health Education for student of MAN 2 Lubuklinggau. This research is a correlation research. The sample in this research were students of MAN 2 Lubuklinggau, totaling 120 students. The sampling technique in this research was 'Purposive Sampling. Data collection used TKPN instruments and questionnaires. The results of the regression test show that the determination coefficient value is R=470 for woman and R=510 for man, which means that motivation (X1) and physical fitness (X2) are moderate correlated with learning outcomes (Y). So the conclusion is that motivation (X¹) and physical fitness (X2)  have a relationship with learning outcomes (Y) and have moderate correlation with the guidelines for the degree of relationship.

Keywords : Learning Motivation, Physical Fitness, Physical Education Learning Outcomes.

 

References

Abduh, I., Humaedi, H., & Agusman, M. (2020). Analisis Hubungan Tingkat Kesegaran Jasmani Terhadap Hasil Belajar Siswa. JOSSAE : Journal Of Sport Science And Education, 5(2), 75. Https://Doi.Org/10.26740/Jossae.V5n2.P75-82

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. Https://Doi.Org/10.17509/Jpm.V4i1.14958

Asmah, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Ponre Kecamatan Ponre Kabupaten Bone. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(3). Https://Doi.Org/10.58258/Jime.V7i3.2306

Aznedra, A. (2017). Pengaruh Kontribusi Penerimaan Pajak Hotel Dan Pajak Restoran Terhadap Pendapatan Asli Daerah Di Wilayah Kota Batam Tahun 2012-2014 (Studi Kasus Dinas Pendapatan Asli Daerah Di Kota Batam). JURNAL DIMENSI, 6(2). Https://Doi.Org/10.33373/Dms.V6i2.1049

Darmawan, I. (2017). Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Siswa Melalui Penjas. Journal JIP, 7(2), 143–154.

Destriana, D., Elrosa, D., & Syamsuramel, S. (2022). Kebugaran Jasmani Dan Hasil Belajar Siswa. Jambura Health And Sport Journal, 4(2), 69–77. Https://Doi.Org/10.37311/Jhsj.V4i2.14490

Dewi, A. L., & Duda, H. J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Student Teams Achievement Divisions Terhadap Kognitif Siswa Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 3(1), 18–25. Https://Doi.Org/10.31932/Jpbio.V3i1.262

Dwi, Khusnul, & Danik. (2022). Pemikiran Abraham Maslow Tentang Motivasi Dalam Belajar. Tajdid Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48.

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. Https://Doi.Org/10.22373/Lj.V5i2.2838

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. Https://Doi.Org/10.58344/Jmi.V2i6.284

Kemenpora. (2022). Tes Kebugaran Pelajar Nusantara. In Tkpn.

Kunci, K. (2024). Hubungan Tingkat Kebugaran Jasmani Terhadap Hasil Belajar PJOK Siswa Kelas XI MAN 2 Payakumbuh. 7(11), 2409–2420.

Lubis, A. E., Agus, M., Olahraga, S. T., Bina, K., Medan, G., Alumunium, J., & No, R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Passing Atas Pada Permainan Bola Voli Melalui Variasi Pembelajaran Siswa SMP I Mproving The Learning Results Of High Pass On Volleyball Through Learning Variance Among Junior High School Students. Peningkatan Hasil Belajar Passing Atas Pada Permainan Bola Voli Melalui Variasi Pembelajaran Siswa SMP, 13(2), 58–64.

Panjaitan, K., & Fardana, N. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pendekatan Permainan Dalam Pembelajaran Penjas. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 7(1), 54–61. Https://Doi.Org/10.31539/Jpjo.V7i1.6857

Permata Sari, R. I., & . A. (2014). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv Di Sdn 11 Petang Jakarta Timur. Pedagogik : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 26–32. Https://Doi.Org/10.33558/Pedagogik.V2i1.1237

Prianto, D. A., & Utomo, Et All. (2022). Survey Tingkat Kebugaran Jasmani Dan Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa Sekolah Menengah Pertama Di Sidoarjo. Jurnal Segar, 10(2), 49–56. Https://Doi.Org/10.21009/Segar/1002.01

Purwanto, M. B. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif Di Sman Negeri Kota Palembang. Utility: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 5(01), 1–9. Https://Doi.Org/10.30599/Utility.V5i01.1160

Romadhoni, D. P. (2023). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kebugaran Jasmani Dengan Hasil Belajar Penjas Pada Siswa Kelas XI Di SMA Negeri 1 Lendah.

Setiawan, A., Yudiana, Y., Ugelta, S., Oktriani, S., Budi, D. R., & Listiandi, A. D. (2020). Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Siswa Sekolah Dasar: Pengaruh Keterampilan Motorik (Tinggi) Dan Model Pembelajaran (Kooperatif). TEGAR: Journal Of Teaching Physical Education In Elementary School, 3(2), 59–65. Https://Doi.Org/10.17509/Tegar.V3i2.24513

Shalahudin, F., & Sifaq, A. (2023). JPO: Jurnal Prestasi Olahraga SURABAYA. JPO: Jurnal Prestasi Olahraga, 6(1), 20–24.

Simamora, T., Harapan, E., & Kesumawati, N. (2020). Faktor-Faktor Determinan Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(2), 191. Https://Doi.Org/10.31851/Jmksp.V5i2.3770

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 350–361. Https://Doi.Org/10.36418/Japendi.V1i3.33

Sunarti Rahman. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 289–302.

Supariyadi, T., Mahfud, I., & Marsheilla Aguss, R. (2022). Hubungan Tingkat Kebugaran Jasmani Terhadap Prestasi Belajar Penjas Tahun 2021. Journal Of Arts And Education, 2(2), 60–71. Https://Doi.Org/10.33365/Jae.V2i2.109

Downloads

Published

2025-08-31