Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis dalam Pemecahan Masalah berdasarkan Gaya Belajar dan Perbedaan Gender Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31539/h5f4s491Abstract
This study aims to analyze the understanding of mathematical concepts in problem solving in terms of differences in learning styles and gender differences in fifth grade elementary school students. What factors are related to the way students understand concepts in solving problems in everyday life. 125 fifth grade students participated in this study. The research method used was descriptive qualitative. Data collection was carried out using observation techniques, interviews, understanding tests and questionnaires. After the data is collected, the data is processed by means of data reduction. The sampling technique is purposive sampling. Data validation with the triangulation method so that conclusions are obtained. Conclusions, namely Based on the average test scores, the mathematical problem solving ability of female students is better than that of male students, based on the results of all analyzes, students with a high category of auditory learning style are able to understand the concept of spatial volume properly and correctly, factors that influence the comprehension abilities of fifth grade elementary school students in solving math problems: prior knowledge, appreciation, logical intelligence, and self-confidence.
Key words: fifth-grade students, gender differences, gender differences, learning styles, mathematical problem-solving abilities
References
Aini, P. N., Hariyani, S., & Suwanti, V. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik Menurut Teori Honey Mumfor. Jp2m (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 6(2), 44. Https://Doi.Org/10.29100/Jp2m.V6i2.1746
Amaliah, F., Zulkarnaen, R., Matematika, P., & Singaperbangsa Karawang, U. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Pada Materi Segiempat Dan Segitiga (Vol. 12, Issue 1).
Dyah Purborini, S., Candra Hastari, R., Studi Pendidikan Matematika, P., & Pgri Tulungagung, S. (N.D.). Analisis Kemampuan Spasial Pada Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Perbedaan Gender.
Ekafitria Bahar, E., & Syahri, A. A. (N.D.). Deskripsi Pemahaman Konsep Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Fungsi Komposisi Peserta Didik Kelas X Sman 11 Pinrang. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(2), 2021.
Faizal Amir, M. (N.D.). Proses Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Berbentuk Soal Cerita Matematika Berdasarkan Gaya Belajar.
Fatmala Sari, S., Amrullah, A., Kurniati, N., & Azmi, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Ditinjau Dari Teori Skemp Materi Segi Empat. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4), 2060–2070. Https://Doi.Org/10.29303/Jipp.V7i4.873
Hidayat, A., Irene Astuti Dwiningrum, S., Dasar Negeri Krandegan Jalan Raya Krandegan, S., Kradegan Kecamatan Paninggaran, D., Pekalongan, K., & Tengah, J. (2016). Pengaruh Karakteristik Gender Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Peserta Didik Sd. Jurnal Prima Edukasia, 4(1), 32–45. Http://Journal.Uny.Ac.Id/Index.Php/Jpe/Index
Ilman Nafi, M. (N.D.). Penyelesaian Soal Cerita Peserta Didik Sekolah Dasar Berdasarkan Gender.
Ilmu, J., Guru, P., Sosial, D., Astari, T., Prodi, D., & Dasar, S. (2018). Analisis Motivasi Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Di Kelas Iv Sds Amalia Medan. 1(1).
Iswara, E., & Sundayana, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Dan Direct Instruction Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik.
Jek Edo, D., Guna Utama, E., & Anitra, R. (2022). Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik Kelas Iv Sd. 5(1), 1–08. Https://Journal.Rekarta.Co.Id/Index.Php/Jartika
Juanda, M., Johar, R., & Ikhsan, Dan M. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematis Peserta Didik Smp Melalui Model Pembelajaran Means-Ends Analilis (Mea). In Diterbitkan Oleh Jurusan Matematika Fmipa Unnes (Vol. 5).
Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik Umrana, A., Cahyono Dan Muhammad Sudia, E., Cahyono, E., & Sudia, M. (N.D.). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik (Analilis Of Mathematical Problem Solving Abilities In Terms Of Student Learning Styles).
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Peserta Didik. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. Https://Doi.Org/10.37905/Aksara.7.2.463-474.2021
Lailatus Syarifah, L. (N.D.). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika Sma Ii.
Masitoh, I., & Prabawanto, S. (N.D.). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksploratif.
Mawaddah, S., Maryanti, R., Matematika, P., Universitas, F., Mangkurat, L., Brigjen, J., Hasan, H., Kayu, B., & Banjarmasin, T. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Smp Dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning) (Vol. 4, Issue 1).
Nabela, D., Kasiyun, S., Rahayu, D. W., & Akhwani, A. (2021). Analisis Gaya Belajar Peserta Didik Berprestasi Selama Pandemi Covid-19 Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2653–2663. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i4.1301
Nugraha, T. H., & Pujiastuti, H. (N.D.). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Berdasarkan Perbedaan Gender.
Nur Chasanah, A., Rahman As, A., Made Sulandra, I., Studi Pendidikan Matematika, P., Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, F., Negeri Malang Jalan Semarang No, U., Lowokwaru, K., Malang, K., & Timur, J. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Bangun Ruang. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 9(2), 107–115. Https://Doi.Org/10.21831/Jpms.V9i1.31642
Ophilia Papilaya, J., Huliselan Fkip, N., & Pattimura Kampus -Pgsd Unpatti Jl Tamaela Ambon, U. B. (2016). Identifikasi Gaya Belajar Mahapeserta Didik. In Jurnal Psikologi Undip (Vol. 15, Issue 1).
Permatasari, D. (N.D.). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik Smp Terhadap Soal Persamaan Garis Lurus Berdasarkan Indikator Pemahaman.
Purwaningsih, D., & Ardani, A. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Eksponen Dan Logaritma Ditinjau Dari Gaya Belajar Dan Perbedaan Gender. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 118. Https://Doi.Org/10.24127/Ajpm.V9i1.2632
Radiusman. (2022). 4800-16757-10-Pb (1). Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6, 1–8.
Rahayu, Y., & Pujiastuti, H. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik Smp Pada Materi Himpunan: Studi Kasus Di Smp Negeri 1 Cibadak. Symmetry | Pasundan Journal Of Research In Mathematics Learning And Education, 3(2).
Rahmat Nur Azis, F. (2020). 2658-6775-1-Pb. Jurnal Mahapeserta Didik Bk An-Nur, 6.
Sastra Negara, H., Nurlova, F., & Hidayati, A. U. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 83–90. Http://Ejournal.Radenintan.Ac.Id/Index.Php/Terampil/Index
Subaidi, A., & Lanya, H. (2019a). Profil Fleksibilitas Peserta Didik Sd Dalam Memecahkan Masalah Geometri Ditinjau Dari Gender. Mapan, 7(1), 112–125. Https://Doi.Org/10.24252/Mapan.2019v7n1a9
Subaidi, A., & Lanya, H. (2019b). Profil Fleksibilitas Peserta Didik Sd Dalam Memecahkan Masalah Geometri Ditinjau Dari Gender. Mapan, 7(1), 112–125. Https://Doi.Org/10.24252/Mapan.2019v7n1a9
Suciati, I., Fabrika Pasandaran, R., Al Khairaat, U., & Cokroaminoto Palopo, U. (N.D.). Hubungan Kemampuan Matematis Peserta Didik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika: A Siltematic Literature Review.
Sumaeni, S., Pendidikan Matematika, J., Halu Oleo, U., & Hea Mokodompit Kampus Hijau Bumi Tridharma Anduonohu Kota Kendari, J. (N.D.). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik The Influence Of Learning Style On Student’s Mathematical Reasoning Ability.
Suparman, T., Safarandes Asmara, A., Yulistiawati, I., Universitas Buana Perjuangan, F., Hsronggo Waluyo, J., Barat, J., & Kunci, K. (N.D.). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Peserta Didik Di Sekolah Dasar The Effect Of Two Stay Two Stray Cooperative Model On Students’ Mathematical Comprehension Ability In Elementary Schools.
Wicaksono, A. B., Chasanah, A. N., & Sukoco, H. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Berbasis Budaya Ditinjau Dari Gender Dan Gaya Belajar. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 240. Https://Doi.Org/10.24127/Ajpm.V10i1.3256
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dama Putri Prawito Prihatiningsih, Nurrohmatul Amaliyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.