Tingkat Rasa Percaya Diri Siswa pada Pembelajaran Senam Lantai
Abstract
This research aims to determine the level of self-confidence in learning floor exercise for seventh grade students of SMP Negeri 1 Pebayuran, Bekasi Regency. This research is quantitative descriptive. The method used is a survey and data collection techniques using a questionnaire or questionnaire. The population was 273 students with a sample of 74 students using the quota sample. The instrument uses a closed questionnaire included in the rating scale questionnaire. Using a Likert Scale. In the overall research results show the level of front roll confidence in learning floor gymnastics with a percentage of 50%. In conclusion, the level of self-confidence is in the unfavorable category.
Keywords : Level Of Self Confidence, Gymnastics.
References
Asiyah, A., Walid, A., & Kusumah, R. G. T. (2019). Pengaruh Rasa Percaya Diri terhadap Motivasi Berprestasi Siswa pada Mata Pelajaran IPA. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(3), 217–226. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p217-226.
Darsi, H. (2018). Pengaruh Senam Aerobic Low Impact terhadap Peningkatan VO2Max. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 1(2), 42–51.
Irfan, Z. A., & R Yuda, K. A. (2017). Persepsi Mahasiswa PJKR pada Matakuliah Pembelajaran Permainan Bola Voli di Universitas Singaperbangsa Karawang. Journal Pedagogik Olahraga, 03(2), 1–13. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.
Junaidi. (2017). Pengaruh Pendekatan Bermain pada Pembelajaran Guling Depan Senam Lantai Siswa Kelas VIII SMP Islam Ibnu Khaldun Banda Aceh. Journal Penjaskesrek, 4(2), 209–217.
Mulya, G., & Agustryani, R. (2020). Hubungan Antara Tingkat Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 11(01), 60–67.
Mulyono, A., Haetami, M., & Triansyah, A. (2019). Tingkat Kepercayaan Diri Mahasiswa Penjas Setelah Mengikuti Perkuliahan Senam Lantai. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(3), 1–12. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/32429
Pahliwandari, R. (2016). Penerapan Teori Pembelajaran Kognitif dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga, 5(2), 154–164.
Pratiwi, I. D., & Laksmiwati, H. (2016). Kepercayaan Diri dan Kemandirian Belajar pada Siswa SMA Negeri X. Jurnal Psikologi Teori & Terapan, 7(1), 43–49.
Rahayu, E. T. (2013). Strategi Belajar Mengajar Penjaskes. Jakarta:Depdikbud
Rahman, I., Gani, R. A., & Achmad, I. Z. (2020). Persepsi Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Tingkat SMA. Jurnal Pendidikan Olahraga, 9(2), 144–154. https://doi.org/10.31571/jpo.v9i2.1898.
Saputra, D. I. M., & Gusniar, G. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli melalui Bermain Melempar Bola. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 3(1), 64–73. https://doi.org/10.31539/jpjo.v3i1.862.
Sugiyono, D. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. xiii. Alvabeta Bandung.
Sugiyono, P. D. (2013). Statistik untuk Penelitian. CV. Alvabeta Bandung.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung.
Tampi, W., & Priambodo, A. (2018). Perbandingan Tingkat Rasa Percaya Diri Siswa Dalam Mengikuti PJOK. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 06(02), 535–538.
Tatting, Hidayah, & Pramono. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Senam Lantai Berbasis Android pada Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Di Sma. Journal of Physical Education and Sports, 5(2), 120–126. https://doi.org/10.15640/jpesm.
Wibowo, H., & Gani, R. A. (2018). Pendidikan Jasmani Materi Ajar Passing Bawah Dalam Permainan Bolavoli Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Majalaya. 1(1), 45–50.
Wibowo, R. S. (2016). Upaya Meningkatan Kemampuan Peserta Didik Kelas X MIA 3 SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta dalam Pembelajaran Senam Lantai Guling Depan Melalui Media Video Tahun Ajaran 2015-2016. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 12(1), 16-22.