Pengembangan Modul Teknik Dasar Bola Basket Siswa Kelas VIII MTS

  • Ahmad Kurniadi Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Lubuklinggau
  • Ever Sovensi Universitas Negeri Padang

Abstract

This study aims to develop a basic basketball technique module and to determine the quality of the module in terms of validity and practicality as well as having a potential effect. This research is a development research that refers to the development of the ADDIE model, namely Analysis (Analysis), Design (design or design), Development (Development), implementation (implementation or execution), and Evaluation (evaluation or feedback). The evaluation stage was not carried out due to the time in the study. The instruments used to measure the quality of the developed modules include validation sheets, practicality questionnaires with scores. The results showed that, 1) the module design seen from the aspect of validity was included in the very valid category with an average score of 4.5; 2) the quality of the module seen from the practical aspect is categorized as practical from the one to one test with an average score of 4.5 categorized as very practical and small groups with an average score of 4.5 categorized as very practical. In conclusion, the development of the basic basketball technique module has produced teaching material products that can be used by students in basketball learning

 Keywords: Basic Basketball Technique Module

References

Ahmadi, N. (2007). Permainan Bola Basket. Surakarta: Era Intermedia

Amber, V. (2016). Petunjuk untuk Pelatih & Pemain Bola Basket. Bandung: Pionir Jaya

Aris, T. M., & Mu’arifuddin, M. A. (2020). Pengembangan Buku Ajar Bola Basket untuk Mahasiswa. Jendela Olahraga, 05( 02), 62-69. http://dx.doi.org/10.26877/jo.v5i2.6131

Hariyanto, D., & Mu’arifuddin, M. A. (2018). Kelayakan Aspek Materi dan Media dalam Pengembangan Bahan Ajar Bola Voli Berbasis Kontekstual. Jurnal Jossae: Jurnal of Spot Scince and Education, 3(1), 12–15. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jossae/article/view/1972

Indrayogi, I., & Heryanto, B. M. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Shooting dalam Permainan Bola Basket. Jounal Respecs, 1(2), 83-94. 10.31949/jr.v1i2.1474

Lasmiyati, L., & Harta, I. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161-174. http://dx.doi.org/10.21831/pg.v9i2.9077

Lulu, L., & Siaga, R. (2020). Jago Bola Basket. Tangerang Selatan: Cemerlang

Oliver, O. (2007). Seri Dasar-Dasar Olahrga: Dasar-Dasar Bola Baske, Cara yang Lebih Baik untuk Mempelajarinya. Bandung: Pakar Raya

Prasetyo, D. W., & Sukarmin, Y. (2017). Pengembangan Model Permainan untuk Pembelajaran Teknik Dasar Bola Basket di SMP. Jurnal Keolahragaan, 5(1), 12-23. http://dx.doi.org/10.21831/jk.v5i1.12758

Prastowo, P. (2011).Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: Diva Press

Presiden, RI. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Download/32160/UU%20Nomor%2020%20Tahun%202003.pdf

Putra, T. R., & Kartiko, D. C. (2014). Penerapan Permainan Bola Basket untuk Meningkatkan Hasil Belajar (Studi pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Nganjuk Tahun Ajaran 2013/2014). Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 02(02), 398–401. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/9951

Putri, N., & Umar, A. (2020). Kemampuan Teknik Dasar Bola Basket Atlet Putra Klub Genta Kota Pariaman. Jurnal JPDO, 3(4), 15-21. http://jpdo.ppj.unp.ac.id/index.php/jpdo/article/view/437

Rahmawati, A. N. (2018). Identifikasi Masalah yang dihadapi Guru dalam Penerapan Kurikulum 2013 Revisi di SD. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 114-123. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.14227

Rosdiana, A. B. (2012). Pendidikan Suatu Pengantar. Bandung: Citapustaka

Rosdiani, D. (2013). Perencanaan Pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Bandung: CV. Alfabeta

Walton, E. P., & Lismadiana, L. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Bola Basket Bagi Anak SD Kelas Atas. Jurnal Keolahragaan, 3(1), 29–38. doi:10.21831/jk.v3i1.4967
Published
2021-12-28
Abstract viewed = 67 times
pdf downloaded = 170 times