Upaya Meningkatkan Kemampuan Teknik Dasar Atletik Nomor Lari Sprint Siswa SMP melalui Penggunaan Media Audiovisual

  • Fikri Lutfhi Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Ega Trisna Rahayu Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: Athletics, audio visual, sprints

Abstract

ABSTRACT

This study aims to determine the extent to which efforts to improve basic athletic technical skills in the sprint number of junior high school (SMP) students through audiovisual media. This research method used experiments. The population used in this study were students of Islamic Junior High School Sahabat Ilmu Karawang. Likewise, the samples used were all students of class VII SMP Islam Sahabat Ilmu Karawang. With a total sample of 6 students. Data collection techniques using pre-test and post-test. The results of this study indicate that there is an increase in using audiovisual media. Namely, the Kolmogorov-Smirnov normality test results with the Shapiro-Wilk test > 0.05. It can be interpreted that the data is usually distributed, and the results of the calculation of the paired sample test obtained sig. (2-tailed) of 0.00 where if sig. (2-tailed) < 0.05 The conclusion is that audiovisual media affects efforts to improve basic athletic techniques in sprint running numbers.

Keywords: Athletics, audio visual, sprints

References

Ali, B., & Poerwanto, B. (2017). Motivasi Dan Hasil Belajar Statistika Menggunakan Multimedia Pembelajaran Program Studi Teknik Informatika Uncp. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30605/pedagogy.v2i2.704

Asyhar, R., & Soedarto Harjono, H. (2012). Pengembangan Media Audio-Visual Pembelajaran Lari Jarak Pendek Untuk Siswa Smp. Tekno-Pedagogi, 2(1), 1–21. https://online-journal.unja.ac.id/pedagogi/article/view/1395

Bahagia, Y. (2012). Pembelajaran Atletik. In Pembelajaran Atletik, Departemen Pendidikan Nasional.

Cania, A. A., & Alnedral. (2019). Tinjauan Kondisi Fisik Atlet Atletik Jarak Menengah Unit Kegiatan Universitas Negeri Padang. Jurnal Pendidikan Dan Olahraga, 2(1), 192–197.

Ginting, R. R. (2021). Upaya Meningkatan Hasil Belajar Lompat Jauh melalui Media Audio Visual pada Siswa V SDN 101967 Petumbukan Tahun Ajaran 2021/2022. JOSEPHA: Journal of Sport Science And Physical Education, 2(2), 38–48. https://doi.org/https://doi.org/10.38114/josepha.v2i2.157

Hafidz, I. A., Syafei, M. M., & Afrinaldi, R. (2021). Survei Pengetahuan Siswa Terhadap Pembelajaran Atletik Nomor Lompat Jauh di SMAN 1 Rengasdengklok. Jurnal Literasi Olahraga, 2(2), 104–109. https://doi.org/https://doi.org/10.35706/jlo.v2i2.4637

Haharap, T. R. I. A. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Lari Sprint Melalui Media Audiovisual Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 11 Medan Tahun Ajaran 2017/2018. UNIMED. http://digilib.unimed.ac.id/30346/

Hosen, M. (2020). Media Video You Tube Tutorial Lari Sprint Untuk Peningkatan Prestasi Belajar Smp Negeri 4 Wonomerto. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 1(1), 48–51. https://doi.org/10.47387/jira.v1i1.21

Lestari, N., Mardyansyah Simbolon, M. E., Monica, M., Armanto, T., & Alfarras, B. (2021). Efektivitas Pembelajaran PJOK Menggunakan Media Audio Visual saat Pandemi Covid-19 di Bangka Belitung. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 4(1), 1. https://doi.org/10.31602/rjpo.v4i1.4231

Melyza, A., & Aguss, R. M. (2021). Persepsi Siswa Terhadap Proses Penerapan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Pada Pandemi Covid-19. Journal Of Physical Education, 2(1), 8–16. https://doi.org/https://doi.org/10.33365/joupe.v2i1.950

Mendrofa, F. (2021). Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan (PJOK) Masa Pandemi Covid-19 di Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 2125–2131. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1124

Mufti, M. H. A. (2015). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Hasil Belajar Lari Jarak Pendek (Studi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Gedangan Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3(1). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/13484

Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. JARTIKA Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 422–438. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.268

Purwono, J. dkk. (2018). Penggunaan Media Audio-Visual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 127–144. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/tp/article/view/3659

Siburian, N. P. (2017). Upaya peningkatan hasil Belajar Lari Sprint Melalui Media Audio Visual Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Sidikalang Tahun Ajaran 2016/2017. UNIMED. http://digilib.unimed.ac.id/24136/

Suhaedi, D. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Lari Sprint 60 Meter Melalui Pendekatan Bermain Dengan Alat. JUARA : Jurnal Olahraga, 1(2), 64. https://doi.org/10.33222/juara.v1i2.20
Supriyono. (2018). Penilaian belajar menggunakan pre test dan post test guna meningkatkan pemahaman pelajaran pada siswa sekolah dasar di dusun nepen rt 02/ rw 07 desa gunung pring kecamatan muntilan Berbicara soal kualitas pendidikan , tidak dapat dilepaskan dari proses pem. Jurnal Pendidikan Dasar, II(1), 43–48.

Unesco. (2017). Education for Sustainable Development Goals Learning Objectives (Note: Imp lementierung der BNE).
Published
2022-05-07
Abstract viewed = 159 times
pdf downloaded = 153 times