Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis APK pada Pembelajaran Olahraga Bolavoli Kelas VII SMP BK ( Bakti Keluarga) Lubuklinggau
Abstract
This study aims to develop a learning product in the form of APK-Based Interactive Learning Media Development for Class VII Volleyball Sports Learning at SMP BK (Bakti Keluarga) Lubuklinggau which is valid and practical. This type of research is research and development (R & D) with the development model used is 4D. The research sample or the subject of this study were grade VII students, totaling 9 students. data collection techniques using the percentage value of the score obtained. The results showed that: 1) the quality of interactive learning applications seen from the aspect of validity was included in the valid category with a percentage score of 93,45% and; 2) The quality of interactivelearning applications seen from the practical aspect is categorized as practical, both individual student responses with a percentage score of 90,55%, while the percentage of students' response scores in small groups with a percentage score of 88.33%. So it can be concluded that the apk-based interactive learning application in thematic learning meets the valid and practical criteria so that it can be used in learning
Keywords: Apk, Development, Media, SMP, Volleyball
References
Deritani, N. L. (2017). Pengaruh Latihan Overhead Throw Tehadap Hasil Service Atas Permainan Bola Voli Pada Siswa Ekstrakurikuler. Journal of Chemical Information and Modeling, 3(2). https://core.ac.uk/download/pdf/275909866.pdf
Destriana, D. (2018). Latihan Pasing Atas Double Contact Terhadap Keterampilan Bola Voli. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 7(1), 24–32. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/altius/article/view/8112/4153
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89
Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084
Handayani, D., & Rahayu, D. V. (2020). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android menggunakan ispring dan apk builder untuk pembelajaran matematika kelas x materi proyeksi vektor. Mathline: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 12–25. https://mathline.unwir.ac.id/index.php/Mathline/article/view/126
Istiqlal, M. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika. JIPMat, 2(1), 12–25. https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1480
Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jpkr/article/view/689
Khairini, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Android Packaging Kit (APK) tentang Materi Virus untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA (pp. 406–413). Universitas Negeri Padang. http://repository.unp.ac.id/35814/
Menrisal, M., & Putri, H. M. (2018). Perancangan dan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Android Mata Pelajaran Pemrograman Dasar. Jurnal PTI (Pendidikan Dan Teknologi Informasi) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas Putra Indonesia" YPTK" Padang, 5(2), 21–30. https://jpti-upiyptk.org/ojs/index.php/jpti/article/view/10
Muttaqin, H. P. S., & Suarni, N. K. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android pada mata pelajaran IPA pokok bahasan perkembangbiakan hewan untuk siswa kelas VI SD. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 11(1), 1–15. https://ejournal2.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_tp/article/view/613/355
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). In Bandung: Alfabeta.
Supriyadi, A. (2020). Peningkatan hasil belajar bolavoli dengan menggunakan sistem daring. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(2), 112–119. https://journal.uir.ac.id/index.php/SPORTIVO/article/view/5609
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Tapo, Y. B. O. (2019). Pengembangan Model Latihan Sirkuit Pasing Bawah T-Desain (SPBT-Desain) Bola Voli Sebagai Bentuk Aktivitas Belajar Siswa Dalam Pembelajaran PJOK Untuk Tingkat Sekolah Menengah. IMEDTECH (Instructional Media, Design and Technology), 3(2), 18. https://doi.org/10.38048/imedtech.v3i2.209
Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2015). Pengembangan buku ajar model penelitian pengembangan dengan model ADDIE. Seminar Nasional Riset Inovatif IV, 208.
Trimizi, T., Iman, I., & Elfry, E. (2020). Pengaruh Part Whole Method Terhadap Teknik Dasar Passing Bawah Bola Voli. Jurnal Pendidikan Jasmani Khatulistiwa, 1(1), 19. https://doi.org/10.26418/jpjk.v1i1.43579
Yuliani, W., & Banjarnahor, N. (2021). Metode Penelitian Pengembangan (Rnd) dalam Bimbingan dan Konseling. QUANTA, 5(3), 111–118. http://www.e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/quanta/article/view/3051/1319